Springen naar inhoud

Warmtetransport heetwaterbereider

• Log in om te kunnen reageren

annerenze

annerenze

• >25 berichten
  • 53 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 27 februari 2009 - 15:04

Geachte mede-forumleden,

Ik ben nu een tijd bezig met het maken van dimensioneringsporgramma's/sheets voor warmtewisselaars.
Nu loop ik echter bij een van deze sheets onherroepelijk vast.

Een buizenwarmtewisselaar met een overdrachtscoefficient die gelijk dan niet hoger is dat die van een platenwisselaar.
(Volgens mij kan dat niet)

Zou een van jullie hier naar willen kijken aub?

Ik zal de case iets verder uitbreiden zodat jullie weten waar het over gaat.
Bij ons op het bedrijf zijn laatst een paar heetwaterbereiders opnieuw uitgevoerd. Dit zijn kleine tegenstroomwarmtewisselaars. Deze ww's worden gebruikt om bijvoorbleed reinigingsvloeistof voor rvs leidingen in de zuivel op te warmen.

het verwarmende medium is verzadigde stoom. Ik weet alleen niet onder welke druk dit in wordt gebracht.

Wel weet ik (heb grafieken) dat de overdracht bij 10m3 water, ongeveer 1200W/m*K moet zijn. bij 20m3 water moet dit ongeveer 1400 zijn.
zoals gezegd ben ik hier al een hele tijd mee bezig en heb me er onderhand blind op gestaard. Jullie hulp wordt op prijs gesteld.

De excel file is (klik hier) te vinden
If I concentrate, I can see the gears in your head come to a grinding halt.

"In order to be an immaculate member of a flock of sheep, one must above all be a sheep oneself. " A. Einstein

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Fred F.

Fred F.

• >1k berichten
  • 4168 berichten
  • Pluimdrager

Geplaatst op 27 februari 2009 - 18:18

Zonder nadere uitleg zijn die berekeningen voor een buitenstaander niet te begrijpen.

Wat wordt er nou eigenlijk berekend op tabblad 9 buizen ?
Wordt hier teruggerekend vanuit de praktijkmetingen of wat?
Die h = 974,3 (cel E21) lijkt namelijk teruggerekend uit metingen maar als dat zo is waarom dan nog eens corrigeren voor de warmteweerstand van de buiswand? Dat zit dan toch al in die 974,3 wat dan in feite al meteen de U is ?
Of snap ik helemaal niets van wat je doet?

Dat andere tabblad bepaling K waarde moet je ook maar eens uitleggen.

Veranderd door Fred F., 27 februari 2009 - 18:19

Hydrogen economy is a Hype.

annerenze

annerenze

• >25 berichten
  • 53 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 06 maart 2009 - 07:40

op tabblad 9 buizen bereken ik, vanuit de stoom, de warmteoverdracht naar en de eindtemperatuur van het water.
op de bepaling K-waarde, bepaal ik diezelfde U anders. (er blijkt nog al wat verwarring te zijn over de aanduiding van de warmteoverdrachtscoefficient).

Het gaat mij vooral om de "Bepaling K Waarde". op een of andere manier lijk ik hier geen aannemelijke waarde uit te krijgen.

Uitleg Bepaling K-waarde
je kunt doormiddel van Nusselt (Nu) je warmteoverdracht bepalen. Nusselt bestaat uit Prandtl en Reynolds. Deze twee worden daar berekend voor zowel het water als de stoom.

De totale warmteoverdracht wordt berekend door de som van de deeloverdrachten. Deze zijn de overdracht van de stoom naar de wand. het transport door de wand en de overdracht van de wand naar het water.

de berekeningen hiervoor komen uit: Fysische Transportverschijnselen van H.E.A. van de Akker en R.F. Mudde (ISBN 90-407-1204-2)
voor de eigenschappen van het stoom gebruik ik http://www.peacesoft...er_dampf_e.html

een van de andere engineers hier op het bedrijf vond het nogal raar dat de stoom mijn berekeningen stuurt. Ik heb echter het idee dat dit wel klopt, omdat de stoom een overmaat aan warmte aandraagt, of zie ik dit verkeerd.

mocht je verder nog vragen hebben, dan hoor/lees ik het graag

"In order to be an immaculate member of a flock of sheep, one must above all be a sheep oneself. " A. Einstein

annerenze

annerenze

• >25 berichten
  • 53 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 16 maart 2009 - 12:11

ik ben aan het terugrekenen geslagen.
Vanuit de table die mij ter beschikking staat blijtk dat, bij een constant verwamrd oppervlak, men de hoeveelheid stoom ook moet varieren.

bij 10m3 water zou ik een totale overdracht hebben van 1300W/m2*K
bij 20m3 is deze 1628W/m2*K

wanneer ik terugreken kom ik voor 10m3 water op 114kg stoom per uur
voor de 20m3 water is dit 143kg per uur

zouden jullie eens terug kunnen rekenen om te zien of jullie daar ook op uitkomen?

Fred F.

Fred F.

• >1k berichten
  • 4168 berichten
  • Pluimdrager

Geplaatst op 16 maart 2009 - 19:44

Alweer geef je getallen waarvan niet duidelijk is hoe je eraan komt.

Als in een warmtewisselaar stoom gebruikt wordt om iets op te warmen dan gebeurt dit gewoonlijk doordat de stoom condenseert. Dat betekent dat de correlatie Nu = 0,027 Re0,8 Pr0,33 niet van toepassing is want die geldt alleen voor convectie en bovendien alleen aan de binnenzijde van een pijp (tubeside) niet aan de buitenzijde (shellside). En als je dan eventueel de juiste Nu berekent zou hebben moet je de h niet berekenen zoals jij doet door te delen door de wanddikte van de pijp i.p.v. de diameter.
Hydrogen economy is a Hype.

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures