Springen naar inhoud

Diesel


  • Log in om te kunnen reageren

#1

bartjuh

    bartjuh


  • 0 - 25 berichten
  • 3 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 27 februari 2009 - 17:09

hoi allemaal

ik zit de laatste tijd te denken aan motor en hun uitstoot.
nou is het zo dat een dieselmotor weinig verbruikt en helemaal bij lage toeren.
maar dan heefd hij juist wel zijn maximum koppel. (nm)
en er rijden ook auto's rond met een CVT transmissie.
hebben ze er nog nooit aan gedacht door de motor op een zelfde toerental te laten draaien zodat deze het minst verbruikt en dan te rijden door te spelen met de cvt?
ik kan niks vinden op internet over dit idee en het lijkt me tog een vrij snel toe te kunne passen principe
om het verbruikt te verminderen.
althans todat er een andere oplossing is


groetjes Bart :D

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

#2

thermo1945

    thermo1945


  • >1k berichten
  • 3112 berichten
  • Verbannen

Geplaatst op 27 februari 2009 - 23:59

nou is het zo dat een dieselmotor weinig verbruikt en helemaal bij lage toeren.
maar dan heefd hij juist wel zijn maximum koppel. (nm) en er rijden ook auto's rond met een CVT transmissie. Hebben ze er nog nooit aan gedacht door de motor op een zelfde toerental te laten draaien zodat deze het minst verbruikt en dan te rijden door te spelen met de cvt?

Kun je dan wel voldoende snelheid maken?

#3

klazon

    klazon


  • >5k berichten
  • 6609 berichten
  • Pluimdrager

Geplaatst op 28 februari 2009 - 00:11

Laat ik even voorop stellen dat ik weinig verstand heb van dieselmotoren, maar het idee komt me bekend voor.
Bij diesellocomotieven werkt men nl. vaak met 2 toerentallen, het lage toerental is de stationaire toestand, in het Engels idling genoemd. Moet er serieus vermogen worden geleverd, dan gaat de motor naar het werktoerental. De rest wordt dan elektrisch geregeld in de verbinding tussen de generator en de elektromotoren die de wielen aandrijven.
Bij auto's denk ik dat de toepassing van dit systeem, indien zinvol, zal stuklopen op de bouwkosten van het voertuig.

#4

Helly1975

    Helly1975


  • >250 berichten
  • 767 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 28 februari 2009 - 00:20

hebben ze er nog nooit aan gedacht door de motor op een zelfde toerental te laten draaien zodat deze het minst verbruikt en dan te rijden door te spelen met de cvt?


Hoi Bart,

Het ingenieuze van de de CVT-transmissie is dat deze de juiste overbrengingsverhouding "kiest" voor een optimale toerental bij een bepaalde snelheid. De motor levert altijd het maximale vermogen. Als je met een CVT-transmissie het gaspedaal intrapt en dus het toerental oploopt dan "schakelt" de CVT zo dat er steeds het optimale vermogen wordt geleverd als de snelheid oploopt. De CVT transmissie heeft dus een hoog rendement.

Als je nu, zoals jij had bedacht, een motor laat draaien waarbij het toerental het minst verbruikt, hoort daar een overbrenging bij waarbij het maximale vermogen wordt geleverd bij een bepaalde snelheid.

Het toerental waarbij een motor het minst verbruikt is stationair. Immers hij hoeft geen rolweerstand, mechanische wrijving en weerstand van lucht te overwinnen. Maar daar heb je dus niets aan.

Je zal dan een maximum moeten stellen aan je snelheid. In Nederland mag je 120 km/h daar hoort dan een bepaald toerental bij. Als je het toerental dus vast zet waarbij er maximaal vermogen wordt geleverd bij 120 km/h. Dan zal de transmissie er voor zorgen dat als je 80 km/h rijdt er nog steeds maximaal vermogen wordt geleverd, maar je motor zal in toeren nog steeds zo hoog zijn als bij 120 km/h. En als je stil zou staan voor een stoplicht dan zal de motor nog steeds zo hoog in toeren draaien als bij 120 km/h

De CVT heeft al een erg hoog rendement maar wanneer je een vast toerental aan je motor stelt om een bepaalde max. snelheid te kunnen bereiken, dan zal je motor alles onder die snelheid nog steeds (afgezien van rolweerstand, luchtweerstand etc.) het verbruik hebben dan wanneer je op je max. snelheid zou rijden.

Veranderd door Helly1975, 28 februari 2009 - 00:21


#5

bartjuh

    bartjuh


  • 0 - 25 berichten
  • 3 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 28 februari 2009 - 21:28

ja maar ik dacht het anders te gebruiken.. niet als de cvt nu als automaat zegmaar.
maar gewoon dat je zelf de cvt bedient met je gaspedaal als je snapt wat ik bedoel.
dat je een de vertanding bedient inplaats van je gas.
maar me pa zei ookal dat het niet zo goed zou werken..

maja ik heb af en toe van die ideeen :D

#6

Helly1975

    Helly1975


  • >250 berichten
  • 767 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 28 februari 2009 - 22:01

ja maar ik dacht het anders te gebruiken.. niet als de cvt nu als automaat zegmaar.
maar gewoon dat je zelf de cvt bedient met je gaspedaal als je snapt wat ik bedoel.

De CVT wordt al bediend door je gaspedaal. Het zoekt altijd de juiste verhouding tussen snelheid en toerental, zodat er maximaal vermogen wordt geleverd.

maja ik heb af en toe van die ideeen :P


En dat is hartstikke goed!. Neem niet alles voor waar of onmogelijk aan van niemand, tot jezelf realiseert dat ze gelijk hebben (behalve van je ouders, die hebben altijd gelijk tot je volwassen bent :D ). Blijf altijd zelf nadenken. Dat je nog maar veel ideeŽn mag hebben!!!.





0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures