Springen naar inhoud

Filter bank bestuderen mag je die opsplitsen?

• Log in om te kunnen reageren

Bert F

Bert F

• >1k berichten
  • 2588 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 27 februari 2009 - 17:48

Nu ik ongeveer begrijp hoe een enkelvoudige filter inéén zit had ik dat graag veralgemeend naar een filterbank.
Ik heb:
LaTeX
en:
LaTeX

graag had ik een inverse filter bank gevonden zodat perfecte reconstructie bereikt kan worden.

Ik pak dit aan in stapjes
Stap 1
Mag ik de filter herschrijven tot:
LaTeX
is dit gerechtvaardigd?
Stap 2 ik bepaal de H van iedere filter apart zo als in het vorige topic over de eenvoudige laag doorlaatfilter mag dit?

Stap 3 ik weet dat H*H^-1=I en bepaal hieruit de H^-1 en nadien de bijhorende filter coëfficiënten.

Mag ik al de stapjes doen? Is de werkwijze correct? Groeten.

@mod ik plaats dit ook maar in dit forum omdat het vorige topic dit hier ook over ging hier ook staat.

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

EvilBro

EvilBro

• >5k berichten
  • 6703 berichten
  • VIP

Geplaatst op 01 maart 2009 - 11:05

Het is mij niet helemaal duidelijk hoe de twee filters gebruikt worden. Zitten ze achter elkaar of naast elkaar? en worden in dat laatste geval de uitgangen opgeteld of heb je twee uitgangen?

Bert F

Bert F

• >1k berichten
  • 2588 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 01 maart 2009 - 11:22

ze staan parallel en het signaal dient naderhand terug opgeteld te worden.

EvilBro

EvilBro

• >5k berichten
  • 6703 berichten
  • VIP

Geplaatst op 01 maart 2009 - 12:46

Schrijf van beide eens de formule voor y uit (zoals je voor de eerste al gedaan hebt). Je kunt volgens mij nu wel de formule opstellen voor het geheel. Dit is nu precies hetzelfde geworden als 1 filter.

Bert F

Bert F

• >1k berichten
  • 2588 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 01 maart 2009 - 13:22

Om te komen tot de inverse filter moet je daarvoor eerst naar frequentie domein gaan? Ik bedenk me nu dat het mss ook mogelijk is om gewoon in tijdsdomein te blijven en daar de voorwaarde van perfecte reconstructie uit te drukken. Groeten.

Bert F

Bert F

• >1k berichten
  • 2588 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 01 maart 2009 - 18:40

Mijn filters staan als volgt geschakeld:
Geplaatste afbeelding
Met de invers als onbekende filters.
om de berekeningen te vereenvoudigen gebruik ik volgende filter, mijn excuses als dat voor verwarring leidt:
voor de lowpass:
LaTeX
LaTeX

en voor de highpass:
LaTeX
LaTeX

nu heb ik dan:
LaTeX
volgt:
LaTeX

Als ik dit stelsel uitwerk dan kan ik A=1 en C=1 stellen D en B zijn dan gelijk aan nul.
Dit heb ik geprogrammeerd in matlab en geeft me idd een responsie van net één dus het signaal in is gelijk aan het signaal uit.

Nu heb ik dit ook geprobeerd voor mijn grotere filter echter daar bekom ik een stelsel dat niet op te lossen is. Is deze methode fout? Waarom is die niet uit te breiden naar een grotere filter? Groeten.

EvilBro

EvilBro

• >5k berichten
  • 6703 berichten
  • VIP

Geplaatst op 01 maart 2009 - 19:07

LaTeX
volgt:
LaTeX [/quote]
Ik snap niet wat je hier doet. Ik zou het wel eens zijn met:
LaTeX

[quote]Nu heb ik dit ook geprobeerd voor mijn grotere filter echter daar bekom ik een stelsel dat niet op te lossen is.[/quote]
Niet alle filters zijn reversibel.

Bert F

Bert F

• >1k berichten
  • 2588 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 02 maart 2009 - 11:26

Bedankt voor de hulp. Ik ga het eens proberen op te lossen in tijdsdomein om dan nadien de transformatie te maken naar frequentie domein en dan te zijn wat de voorwaarde juist wordt.

Kan het dat een oplossing in het ene domein bestaat en in het andere niet? Groeten.

EvilBro

EvilBro

• >5k berichten
  • 6703 berichten
  • VIP

Geplaatst op 02 maart 2009 - 23:35

Kan het dat een oplossing in het ene domein bestaat en in het andere niet?

Volgens mij niet.

Bert F

Bert F

• >1k berichten
  • 2588 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 03 maart 2009 - 17:41

Bedankt voor al de hulp. Groeten.

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures