Springen naar inhoud

Thermosifonsysteem

• Log in om te kunnen reageren

jfk

jfk

• 0 - 25 berichten
  • 2 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 28 februari 2009 - 11:29

Beste lezers.

Ik heb als hobby het houden van reptielen,uiteraard worden deze gehouden in terraria.
Om deze dieren van verse lucht te voorzien en te voorkomen dat de voorruiten beslagen raken (bij een hoge luchtvochtigheid) is het gebruikelijk een rooster te plaatsen aan de bovenkant(in de deksel) en onder aan de voorkant.
Doordat het terrarium voorzien is van warmtelampen krijg je een luchstroom die de hele bak voorziet van verse lucht.

Hieronder even een foto om het te verduidelijken.
Dit is een woestijnterrarium maar hetzelfe idee word toegepast voor "natte"bakken.
Geplaatste afbeelding

Nu dan mijn vraag:

Tegenwoordig word het thermosyfonsysteem ook toegepast in terraria,voordeel hiervan is dat alles in het deksel gebouwd kan worden en je geen roosters aan de voorkant hebt.
Mijn bezwaar tegen dit systeem is dat je alleen de bovenste luchtlaag ververst en dat de lucht onderin niet goed zal verversen.
Is het mogelijk dat je met dit systeem een terrarium met soms enkele kubieke meters inhoud volledig ververst en hoe werkt het precies?

Hieronder een illustratie ter verduidelijking.
thermosifonsysteem__Small_.jpg

Met vriendelijke groet.jfk

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Jan van de Velde

Jan van de Velde

• >5k berichten
  • 44877 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 28 februari 2009 - 12:39

Volgens mij is het de 'kunst' hierbij om ervoor te zorgen dat de achterwand warmer zal zijn dan de voorwand. De lucht aan de hele achterwand zal dan een geringere dichtheid krijgen dan aan de voorkant, en die lucht wordt dan ook wel van onderaan aangevuld.

Wat jij in je tekening een 'koudebrug' noemt is m.i. een verkeerde benaming. Ik zie dat eerder als een schot dat voorkomt dat de door de hete lampen opgewarmde lucht door het verkeerde rooster kan ontsnappen, en zo de gewenste luchtcirculatie tegenwerkt.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN....
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

jfk

jfk

• 0 - 25 berichten
  • 2 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 28 februari 2009 - 20:55

De achterwand zal inderdaad over het algemeen warmer zijn dan de voorkant aangezien de achterwand vaak van een plaatmateriaal is en de voorzijde van glas.
Dus alleen dit gegeven zorgt er al voor dat de lucht in de hele bak zal circuleren?
We hebben het soms wel over een hoogte van zo'n anderhalf tot twee meter.
Ook is soms het onderste gedeelte,ongeveer 30 cm hoog voorzien van water,wellicht heeft dit ook invloed?

Wat jij in je tekening een 'koudebrug' noemt is m.i. een verkeerde benaming. Ik zie dat eerder als een schot dat voorkomt dat de door de hete lampen opgewarmde lucht door het verkeerde rooster kan ontsnappen, en zo de gewenste luchtcirculatie tegenwerkt.

Dit is helemaal correct.

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures