Cv-systeem in een huis

Moderators: jkien, Xilvo

Reageer
Berichten: 92

Cv-systeem in een huis

Ik heb de opdracht gekregen om het cv-systeem van een huis in kaart te brengen, dus hoe het cv water en het tapwater opgewarmd wordt. Nu is dit opzich niet zo heel moeilijk. Volgens mijn bevindingen gaat het koude cd water de cv kast in, gaat dan gelijk een pomp in, dan de warmtewisselaar in waar het water heet wordt, dan via een ontluchtingsventiel weer naar buiten richting de radiatoren. Voor het tapwater zou het volgens mij ook ongeveer zo moeten werken, maar het is me wat onduidelijk. Als ik de leidingen goed volg lijkt het erop dat het koude tapwater de warmtewisselaar waar het cv water opwarmt niet bereikt, het gaat echter door een zilverkleurige ''broodtrommel'' , wat ook nog eens op het warme cv water aangesloten zit, heen. Vervolgens gaat het weer de kast uit als warm tapwater.

Echter, als ik de warme kraan aanzet gaan de branders in de warmtewisselaar waar het cv water opgewarmd wordt wel branden, wat zou betekenen dat het koude tapwater toch wel door die warmtewisselaar heen gaat?

Tenslotte gaat het aardgas ook nog eens door een pomp heen?

Wie zou mij een zet in de juiste richting kunnen geven?

http://img205.imageshack.us/my.php?image=dscn4222.jpg

De leidingen zijn, van links naar rechts: CV water warm, tapwater warm, gas, tapwater koud, CV water koud.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.271

Re: Cv-systeem in een huis

Dit onderwerp past beter in praktische wetenschappen en is daarom verplaatst.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 2.746

Re: Cv-systeem in een huis

Ik weet niet goed hoe zo'n 2 in 1 brander ineen zit. Maar ik denk dat er maar 1 brander in zit, voor beide circuits, dus het is normaal dat de 'CV-brander' brandt als je de warmwaterkraan aanzet?

Het aardgas hoeft niet door een pomp te passeren.

Gebruikersavatar
Berichten: 391

Re: Cv-systeem in een huis

stoker schreef:Ik weet niet goed hoe zo'n 2 in 1 brander ineen zit. Maar ik denk dat er maar 1 brander in zit, voor beide circuits, dus het is normaal dat de 'CV-brander' brandt als je de warmwaterkraan aanzet?

Het aardgas hoeft niet door een pomp te passeren.
Is zo, tapwater en gas stromen door hun eigen druk door,bij sommige modellen is er ook nog een resorvoir ingebouwd die enkele liters water warmhoudt zodat er iets sneller warm tapwater uit de kraan stroomt.

Reageer