Springen naar inhoud

2 magneten

• Log in om te kunnen reageren

317070

317070

• >5k berichten
  • 5567 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 28 februari 2009 - 17:09

Deze week heb ik mezelf de vraag gesteld hoe sterk magneten elkaar nu eigenlijk aantrekken. Ik bedoel, in het middelbaar heb ik netjes de meeste elektriciteitswetten gezien. In de vakken Natuurkunde I en natuurkunde II in mijn richting (burgerlijk) heb ik de volledigere wetten van Maxwell gezien en zelfs quantumeigenschappen van elektronen, maar hoe hard trekken 2 magneten elkaar nu aan? Neem bv 2 magneten van 1T op 1m van elkaar...

Ik heb eigenlijk geen flauw idee hoe ik dit moet oplossen... en zo vreemd is de vraag toch niet ? :D
What it all comes down to, is that I haven't got it all figured out just yet
And I've got one hand in my pocket and the other one is giving the peace sign
-Alanis Morisette-

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

stoker

stoker

• >1k berichten
  • 2746 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 28 februari 2009 - 18:14

afhankelijk van de bachelor die je gekozen hebt, zal je hierop ingaan in het derde jaar (ik denk in: werktuigkunde, elektrotechniek en natuurkunde) en je zit aan Ugent?

magnetische krachten kan je berekenen via virtuele arbeid of via Maxwellspanningen. Virtuele arbeid houdt in dat je in gedachten het voorwerp over LaTeX laat bewegen in het magnetisch veld, en kijkt hoeveel energie dat kost (analytisch) daaruit kan je de kracht halen. Via Maxwell werk je met de Maxwelltensor in functie van de spanningen.

Je geeft met "1T en 1M" te weinig info om de kracht te berekenen, de geometrie en permitiviteiten spelen bvb ook een rol.

sparkgaptransmitter

sparkgaptransmitter

• 0 - 25 berichten
  • 25 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 04 maart 2009 - 17:08

Kijk eens op pagina 13.

http://vrij.uitgever...0/extras/01.pdf

thermo1945

thermo1945

• >1k berichten
  • 3112 berichten
  • Verbannen

Geplaatst op 04 maart 2009 - 18:46

Het betreft magnetische dipool-dipool-wiseelwerking.
De magnetische kracht is omgekeerd evenredig met de derde macht vd afstand vd polen, mits de afstand heel wat groter is dan de magneet.

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures