Antikankergen ontdekt

Moderator: Astro

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 3.135

Antikankergen ontdekt

Onderzoekers konden bij fruitvliegen, muizen en mensen aantonen dat hetzelfde gen bij alledrie kanker kan onderdrukken. En omgekeerd: uitschakeling van het gen leidt tot kanker. De vorsers denken dat er een goede kans is dat ze het uitgeschakelde gen met een geneesmiddel opnieuw kunnen inschakelen.


Lees meer ... Katholieke Universiteit Leuven (pdf)
Heb je interesse in journalistiek? Wij zoeken versterking! Speurwerk, deel van het team, meer weten: klik.

Gebruikersavatar
Berichten: 6.058

Re: Antikankergen ontdekt

Een betere titel lijkt mij: Anti-darmkankergen ondekt.
That which can be asserted without evidence can be dismissed without evidence.

Gebruikersavatar
Berichten: 4.810

Re: Antikankergen ontdekt

Het werkt niet enkel tegen darmkanker, maar ook tegen specifieke huidkankers.

Gebruikersavatar
Berichten: 6.058

Re: Antikankergen ontdekt

Het werkt niet enkel tegen darmkanker, maar ook tegen specifieke huidkankers.

Bronnen?


In het artikel wordt niet ingegaan op de werkzaamheid van het uitschakelen van het gen bij andere kankers. Dat hadden op z'n minst mogen doen alvorens het artikel zijn huidige naam te geven.
That which can be asserted without evidence can be dismissed without evidence.

Gebruikersavatar
Berichten: 4.810

Re: Antikankergen ontdekt

Ik kan geen schriftelijke bronnen geven, dit was onlangs in het VRT nieuws.

Gebruikersavatar
Berichten: 3.135

Re: Antikankergen ontdekt

In een radio uitzending (mp3) van Hoe?Zo!is de ontdekking besproken in het gedeelte op 6 minuut 40 tot en met 12 minuut 50. Ze spreken daar over darmkanker en een specifieke vorm van huidkanker. Vanaf 10 minuut 30 wordt duidelijk dat er zeer zware bijwerkingen zijn. De muis genas van kanker maar ging wel dood aan bijwerkingen. Ik heb het gedeelte uit de topictitel "perspectief op behandeling" daarom geschrapt.
Heb je interesse in journalistiek? Wij zoeken versterking! Speurwerk, deel van het team, meer weten: klik.

Gebruikersavatar
Berichten: 6.058

Re: Antikankergen ontdekt

Dankjewel.
That which can be asserted without evidence can be dismissed without evidence.

Gebruikersavatar
Berichten: 4.810

Re: Antikankergen ontdekt

Vanaf 10 minuut 30 wordt duidelijk dat er zeer zware bijwerkingen zijn. De muis genas van kanker maar ging wel dood aan bijwerkingen. Ik heb het gedeelte uit de topictitel "perspectief op behandeling" daarom geschrapt.


Dat neemt natuurlijk niet weg dat er geen perspectieven zijn op een behandeling. Sowieso moet dit eerst nog goed onderzocht worden, interactie met mogelijke andere genen moeten bekeken worden, voor de neveneffecten kunnen ook wel oplossingen gevonden worden. Na hun eigen research moet het product ook nog jaren lang allerlei testen doorstaan waarbij het product nog kan verbeterd worden. Een mogelijkheid tot behandeling ligt dus wel in het bereik (men weet waar te zoeken nu) alleen zal het zeker niet voor morgen zijn, maar dit is met elk nieuw medicijn zo.

Reageer