Wanneer schrijf je woorden aan elkaar?

Moderator: Rhiannon

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 24

Wanneer schrijf je woorden aan elkaar?

Hallo,

Ik heb vaak moeite met het beslissen of woorden aan elkaar geschreven moeten worden. Vaak doe ik het op gevoel en vaak is het ook correct, maar af en toe maak ik nog steeds fouten op dit gebied. Ik zou graag de algemene regel willen weten. Een voorbeeld:

"Dat komt omdat je niet nadenkt"

Mijn gevoel zegt me dat ik nadenkt moet schrijven, en niet na denkt, maar ik weet de regel niet. Nog een problematische zin voor mij zou kunnen zijn:

"Je moet de papieren meenemen"

---

Het komt niet alleen voor bij werkwoorden, nog een voorbeeld:

"Je moet eroverheen springen"

Is het eroverheen, er overheen, erover heen of...?

Nog een voorbeeld:

"Kun je er niet opkomen?"

Alvast bedankt.

Gebruikersavatar
Berichten: 3.112

Re: Wanneer schrijf je woorden aan elkaar?

De spellingcontrole van WORD plakt meer woorden aan elkaar dan ik geneigd ben te doen. Mij zijn de regels ook on duidel ijk. :D

Berichten: 119

Re: Wanneer schrijf je woorden aan elkaar?

Meestal hoor je het. "na denken" heeft evenveel klemtoon op "na" als op "den", maar "nadenken" heeft meer klemtoon op "na".

Berichten: 8.614

Re: Wanneer schrijf je woorden aan elkaar?

Ik heb vaak moeite met het beslissen of woorden aan elkaar geschreven moeten worden. Vaak doe ik het op gevoel en vaak is het ook correct, maar af en toe maak ik nog steeds fouten op dit gebied. Ik zou graag de algemene regel willen weten.
Een algemene regel is er niet. Je eerste, tweede en vierde voorbeeld hebben te maken met scheidbare en onscheidbare werkwoorden (
De spellingcontrole van WORD plakt meer woorden aan elkaar dan ik geneigd ben te doen. Mij zijn de regels ook on duidel ijk. :D
De spellingscontrole valt mee, maar de grammaticacontrole van Microsoft Word trekt inderdaad op niets. Niet opzetten, of je begint aan jezelf te twijfelen terwijl het niet nodig is.
Geloof niet alles wat je leest.


Heb jij verstand van PHP? Word Technicus en help mee om Wetenschapsforum nog beter te maken!

Berichten: 24

Re: Wanneer schrijf je woorden aan elkaar?

Klintersaas schreef:Een algemene regel is er niet. Je eerste, tweede en vierde voorbeeld hebben te maken met scheidbare en onscheidbare werkwoorden (klik). Je derde voorbeeld gaat over een voornaamwoordelijk bijwoord en die worden in de regel aaneengeschreven (klik).

De spellingscontrole valt mee, maar de grammaticacontrole van Microsoft Word trekt inderdaad op niets. Niet opzetten, of je begint aan jezelf te twijfelen terwijl het niet nodig is.
Van wat ik dus begrepen heb schrijf je bepaalde bijwoorden altijd aan elkaar. Voorbeeld:

Tussenin en ertussenin

Toch?

Berichten: 83

Re: Wanneer schrijf je woorden aan elkaar?

Combinaties van een voorzetsel en een werkwoord (zoals nadenken schrijf je aaneen als ze echt een eigen betekenis hebben. Nadenken is meer dan alleen de optelsom van na + denken.

Combinaties van er, hier, daar of waar een voorzetsel worden bijna altijd aaneengeschreven.

Zie bijvoorbeeld het advies van Onze Taal over er( )van( )uit( )gaan, en de links die daarin nog gegeven worden.

Berichten: 8.614

Re: Wanneer schrijf je woorden aan elkaar?

Zie bijvoorbeeld het advies van Onze Taal over er( )van( )uit( )gaan, en de links die daarin nog gegeven worden.
Ik wist dat Onze Taal enkele goede pagina's had over deze kwestie, maar kon ze niet vinden. Dit zijn ze dus.
Geloof niet alles wat je leest.


Heb jij verstand van PHP? Word Technicus en help mee om Wetenschapsforum nog beter te maken!

Reageer