Springen naar inhoud

Reis rond de wereld


  • Log in om te kunnen reageren

#1

Jan van de Velde

    Jan van de Velde


  • >5k berichten
  • 44872 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 01 maart 2009 - 16:01

Vraag van elders, is die wel zo makkelijk als het lijkt??

als je een reis om de wereld maakt in een vliegtuig over de evenaar, ben je dan sneller weer terug op de plaats van vertrek als je tegen de richting van aarde vliegt? Hierbij wind buiten beschouwing gelaten.

ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN....
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

#2

Bart

    Bart


  • >5k berichten
  • 7224 berichten
  • VIP

Geplaatst op 01 maart 2009 - 16:11

Als je de wind buiten beschouwing laat dan is het inderdaad zo makkelijk. Het probleem zit hem juist in de wind, specifiiek in de straalstromen op 10 kilometer hoogte.
If I have seen further it is by standing on the shoulders of giants.-- Isaac Newton

#3

Klintersaas

    Klintersaas


  • >5k berichten
  • 8614 berichten
  • VIP

Geplaatst op 01 maart 2009 - 16:17

Dit was tevens ongeveer vraag 18 van de Nationale Wetenschapsquiz 2007:

Vraag 18: Gebruikt een vliegtuig dat tegen de klok invliegt in de regel meer of minder energie dan hetzelfde vliegtuig op de retourvlucht van dit traject?
a) Meer.
b) Minder.
c) Dat hangt af van de vlieghoogte.

Het juiste antwoord is c, dat hangt af van de vlieghoogte. Je kunt alleen brandstof besparen als je gebruik maakt van de straalstromen. Deze zeer sterke wind (minstens windkracht 11) waait meestal op een hoogte van 9 tot 10 kilometer. Het grootste deel van de tijd is deze stroming van west naar oost gericht, maar door de vele kronkels kan de luchtstroming op bepaalde plaatsen ook naar zuid of noord gericht zijn. Als je op de goede hoogte vliegt, en de wind staat gunstig, kost een vlucht van Amerika naar Europa minder brandstof en minder tijd dan de terugvlucht.

Bron: http://www.nwo.nl/nw...ges/NWOA_7HYDM3

Veranderd door Klintersaas, 01 maart 2009 - 16:17

Geloof niet alles wat je leest.

Heb jij verstand van PHP? Word Technicus en help mee om Wetenschapsforum nog beter te maken!


#4

Jan van de Velde

    Jan van de Velde


  • >5k berichten
  • 44872 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 01 maart 2009 - 16:46

Het is juist die wind die buiten beschouwing moet blijven.

OK, we gaan de minieme effecten in, maar aan die kleine dingen zat ik dus juist te denken:
  • Staat de atmosfeer inderdaad daadwerkelijk per saldo stil t.o.v. de aarde, of speelt getijdenkracht van de maan een rol.
  • Kunnen we gebruik maken van de aantrekkingskracht van de maan door "er achteraan" te vliegen?
  • Zijn er relativistische effecten?
  • Is er ................?
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN....
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

#5

shimmy

    shimmy


  • >1k berichten
  • 1123 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 01 maart 2009 - 17:24

OK, we gaan de minieme effecten in, maar aan die kleine dingen zat ik dus juist te denken:

  • Is er ................?


Ik denk aan de middelpuntvliedende kracht. Vliegtuig A heeft de hoeksnelheid van de atmosfeer plus zijn eigen snelheid, vliegtuig B heeft die van de atmosfeer min zijn eigen snelheid.





0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures