Springen naar inhoud

[scheikunde] zuren en basen

• Log in om te kunnen reageren

casper11

casper11

• >100 berichten
  • 188 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 01 maart 2009 - 16:30

Dag allemaal,

ik begrijp het verschil niet helemaal tussen de volgende twee vragen:

Bereken de concentratie ammoniak in ammonia met ph van 10,8

bereken hoeveel mol ethaanzuur in 1 liter water moet zijn opgelost om een oplossing te krijgen met ph 2,8

Bij de een reken je antwoord uit door de concentratie OH en de NH4 concentratie met elkaar te vermenigvuldigen en te delen door de Kb, terwijl je bij de ander de H30 concentratie vermenigvuldigt met de CH3OO concentratie en daar vervolgens de kz vermenigvuldigt met de concentratie H30 bij optelt en dat hele zooitje deelt door de kz.

Mijn vraag: Waarom tel je bij de een er wel de kz/kb vermenigvuldigt met de OH/H30 concentratie bij op en bij de ander niet?

@Casper11: Ik heb de haken rond je tag even aangepast. Als je geen vierkante haken op je toetsenbord hebt, kun je die altijd nog kopiëren uit de titel van een andere topic.....

Veranderd door Jan van de Velde, 01 maart 2009 - 16:39

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Fred F.

Fred F.

• >1k berichten
  • 4168 berichten
  • Pluimdrager

Geplaatst op 01 maart 2009 - 20:12

Het is mij niet duidelijk wat je allemaal doet.

Voor de vraag over ammoniak geldt:

Kb = [NH4+].[OH-]/[NH3]

Gevraagd werd de ammoniakconcentratie, oftewel [NH3]

dus [NH3] = [NH4+].[OH-]/Kb = [OH-]2/Kb want je kunt er bij een pH van 10,8 wel vanuit gaan dat [NH4+] = [OH-]

Voor de vraag over ethaanzuur geldt:

Kz = [CH3COO-].[H3O+]/[CH3COOH]

Gevraagd werd hoeveel ethaanzuur er opgelost moet zijn, oftwel hoeveel is [CH3COO-] plus [CH3COOH]

Bij een pH van 2,8 mag je ervan uit gaan dat [CH3COO-] = [H3O+]

[CH3COOH] = [CH3COO-].[H3O+]/Kz = [H3O+]2/Kz

[CH3COOH] + [CH3COO-] = [H3O+]2/Kz + [H3O+]

Het is gewoon een kwestie van systematisch werken: de juiste vergelijkingen opschrijven en correct oplossen.
Hydrogen economy is a Hype.

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures