Springen naar inhoud

[deeltjesfysica] eenheid van spin

• Log in om te kunnen reageren

tjbmp

tjbmp

• 0 - 25 berichten
  • 25 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 01 maart 2009 - 17:28

Niet echt voor huiswerk, maar als korte vraag leek het me beter het hier te vragen

Is er een eenheid voor spin? En zo ja, wat is die eenheid dan? En zo nee, waarom niet dan?
En wat betekent het als een deeltje spin 1 heeft? Draait dat deeltje dan 1 rondje per seconde/jaar/plancktijd/...?

Alvast bedankt!

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

thermo1945

thermo1945

• >1k berichten
  • 3112 berichten
  • Verbannen

Geplaatst op 01 maart 2009 - 17:31

Niet echt voor huiswerk, maar als korte vraag leek het me beter het hier te vragen

Is er een eenheid voor spin? En zo ja, wat is die eenheid dan? En zo nee, waarom niet dan?
En wat betekent het als een deeltje spin 1 heeft? Draait dat deeltje dan 1 rondje per seconde/jaar/plancktijd/...?

Alvast bedankt!

Spin is een afko van magnetisch spinimpulsmoment

Een kg x m / s

MacHans

MacHans

• >250 berichten
  • 500 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 02 maart 2009 - 10:58

Is er een eenheid voor spin?

Volgensmij wordt spin uitgedrukt in de constante van Planck. Maar je hebt daar twee (of meer?) versies van.
De 'normale' constante is iets van 6.626 * 10^-34, en ziet eruit als een h. De andere is een h met een streepje erdoor, en was volgensmij de 'normale' constante gedeeld door twee pi. En daarin wordt spin uitgedrukt.

Alleen heb ik nooit begrepen wat spin nou eigenlijk is. De pagina op Wikipedia is iets te moeilijk voor mij, hoewel ik eruit begrepen heb dat spin iets anders is dan een draaing om een bepaalde as.

Veranderd door MacHans, 02 maart 2009 - 11:01

thermo1945

thermo1945

• >1k berichten
  • 3112 berichten
  • Verbannen

Geplaatst op 02 maart 2009 - 12:29

Volgens mij wordt spin uitgedrukt in de constante van Planck

of de constante van Dirac. Je hebt gelijk maar ook dit zijn een aantal kg x m / s.

En wat betekent het als een deeltje spin 1 heeft?

De kleinst meetbare spin is de protonspin = elektronspin die meestal wordt aangeduid met 1/2. Een deeltje met spin 1 heeft dan een 2 x zo groot spinimpulsmoment als het proton.

tjbmp

tjbmp

• 0 - 25 berichten
  • 25 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 03 maart 2009 - 20:42

Spin is een afko van magnetisch spinimpulsmoment

Een kg x m / s

Vandaar dat ik niets kon vinden. Ik had niet door dat het een afkorting was :D
Btw, impulsmoment wordt toch uitgedrukt in kg m / s ? Of is dat anders voor een spinimpulsmoment?

Volgensmij wordt spin uitgedrukt in de constante van Planck. Maar je hebt daar twee (of meer?) versies van.
De 'normale' constante is iets van 6.626 * 10^-34, en ziet eruit als een h. De andere is een h met een streepje erdoor, en was volgensmij de 'normale' constante gedeeld door twee pi. En daarin wordt spin uitgedrukt.

Alleen heb ik nooit begrepen wat spin nou eigenlijk is. De pagina op Wikipedia is iets te moeilijk voor mij, hoewel ik eruit begrepen heb dat spin iets anders is dan een draaing om een bepaalde as.

Dus als je zegt dat een deeltje spin 1 heeft, bedoel je eigenlijk spin van 1 ℏ ?

In ieder geval bedankt voor het snelle antwoord.

thermo1945

thermo1945

• >1k berichten
  • 3112 berichten
  • Verbannen

Geplaatst op 03 maart 2009 - 21:36

Het moet inderdaad kg m / s zijn. Sorry.
(spin)impulsmoment = massa x snelheid x lengte. Vandaar.

Veranderd door thermo1945, 03 maart 2009 - 21:37

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures