Springen naar inhoud

[scheikunde] salpeterigzuur verwarmen

• Log in om te kunnen reageren

*_gast_Kuifje89_*

• Gast

Geplaatst op 01 maart 2009 - 17:57

Hallo allemaal! Ik zit met een opgave die over molberekeningen gaat. De leraar vond het leuk om alleen het antwoord te geven en niet de uitleg. En die uitleg heb ik juist nodig, omdat ik zeer slecht ben in molberekeningen. Wie kan en wil mij helpen? Dit is de opgave:
Men verwarmt 250 mL 0,30 M salpeterigzuur oplossing net zolang bij 313 K totdat alle salpeterigzuur is omgezet. Tenslotte is er 238 mL verdund salpeterigzuur over.
Bereken hoeveel mL NO gas er ontwijkt. Gebruik Vm= 25,7 dm^3 mol bij 313 K.
Het antwoord op deze vraag moet 1,3 . 10^3 mL zijn, maar ik wil graag weten hoe je dat moet berekenen.
Bereken de molariteit van de salpeterzuur oplossing die overblijft. Het antwoord op deze vraag moet 0,11 M zijn.
Ik hoop dat iemand mij kan helpen!

Alvast bedankt!

Groetjes Kuifje

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Jan van de Velde

Jan van de Velde

• >5k berichten
  • 44873 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 01 maart 2009 - 18:03

[color="#008000"] Dag Kuifje89, welkom :D op het forum Huiswerk en Practica.

Jij wilt vlot hulp. Dat is alleen goed mogelijk als je daar zelf wat voor doet.

Naast de algemene Bericht bekijken
totdat alle salpeterigzuur is omgezet. Tenslotte is er 238 mL verdund salpeterigzuur over.[/quote]
hoe kan alles zijn omgezet, terwijl er tůch over is? foutje?
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN....
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

*_gast_Kuifje89_*

• Gast

Geplaatst op 01 maart 2009 - 19:15

Mijn excuses, ik wist niet dat het zo in zijn werk ging. Er staat dat alle salpeterigzuur is omgezet en dat er verdund salpeterzuur over blijft.Zelf had ik uitgerekend:
250 mL x 0,30 M= 75,0 mmol. En tijdens de reactie is er 250mL-238mL= 12 mL weg. De molmassa van NO is 30,01 g/mol. Die 12 mL vloeistof is nu omgezet in gas. Ik kan geen gegevens of formules vinden in de Binas en kan nu dus niet verder.

Groetjes Kuifje89

Fred F.

Fred F.

• >1k berichten
  • 4168 berichten
  • Pluimdrager

Geplaatst op 01 maart 2009 - 20:21

Bij dit soort vraagstukken geldt ALTIJD dat stap 1 is: schrijf de volledige reactievergelijking op.

Dan zie je hoeveel mol salpeterigzuur omgezet wordt in hoeveel mol NO en salpeterzuur.

Daarna die molen omrekenen in de eenheden van de gevraagde antwoorden.
Hydrogen economy is a Hype.

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures