Berekenen vermogen roerwerk

Moderator: physicalattraction

Reageer
Berichten: 24

Berekenen vermogen roerwerk

Beste allemaal,

Ik heb het volgende probleem/uitdaging. Hopelijk heb ik het onderwerp in de juiste subforum geplaatst.

Een product moet worden verwarmd en afgekoeld worden, terwijl het gemengd wordt door een roerwerk. Dit roerwerk draait in zowel 50 rpm als 8 rpm. Om nu de wrijvingswarmte van dit roerwerk te berekenen heb ik het volgende aangepakt:

* stroomverbruik motor gemeten bij 0-last (zowel 8 als 50 rpm) (er is dus geen product in de tank)

* stroomverbruik motor gemeten bij volle tank (zowel bij 8 als 50 rpm)

Met de formule P=U*I*cos phi * 1.73 kan ik het vermogen van de motor berekenen. Redenatie was nu dat het verschil vermogen tussen 0-last en vollast omgezet wordt in warmte (kW). Echter loop ik nu tegen het volgende probleem aan:

De cos phi waarde bij vollast is bekend (typeplaatje motor), maar bij 0-last onbekend, na enig speurwerk aangenomen dat deze 0.2 is. Ga ik dit echter in formule verwerken, dan komt er theoretisch uit dat bij een lager toerental er meer wrijvingswarmte vrijkomt in het product. Dit kan niet kloppen met de praktijk!

Simpel voorbeeldje berekening zodat jullie misschien meer inzicht in het probleem krijgen:

Gegevens:

0- last 50 Rpm = 16 A Vollast 50 RPM = 34 A

0-last 8 rpm = 45 A Vollast 8 RPM = 47 A

Spanning 380 V, cos phi vollast 0.83 en nullast 0.2 (aanname!!)

Vermogen 50 rpm = Vermogen vollast - vermogen Nullast = (1.73*0.83*34*380) - (1.73*0.2*16*380) = 16 kW warmte

Vermogen 8 rpm = Vermogen vollast - vermogen nullast = (1.73*0.83*47*380) - (1.73*0.2*45*380) = 20 kW warmte

Wat ik hier nu ook zo raar aan vind is dat het stroomverbruik bij een lager toerental (frequentiegeregeld) hoger is als bij een hoger toerental?

Als ik in de formule de waarde cos phi weglaat komen er naar mijn mening wel praktische waardes uit,

wie ziet er wat ik fout doe?

Alvast bedankt voor de moeite

mvg

Berichten: 25

Re: Berekenen vermogen roerwerk

Wat is het vermogen van die motor?

Je hebt hoge nullaststromen vind ik, en bij 8rpm is er maar 2A verschil tussen nul- en vollast. Heb je wel goed gemeten?

Berichten: 24

Re: Berekenen vermogen roerwerk

Ja, heb rechtstreeks op de frequentieregelaar afgelezen. Vermogen motor is 36 kW

Heb nu echter iets anders ontdekt, waar ik wellicht meer mee kan. Tevens zie ik ook al een fout in mijn vorige beredenering. Bij 8 rpm is de spanning geen 380 V, maar wordt hij verlaagd. hier zit al een grote fout in.

Nu het volgende:

Op de frequentieregelaar is het tevens mogelijk het volgende af te lezen:

* Weergave motorstroom

* Weergave motorspanning

* Weergave van het opgenomen elektrische vermogen.

Is dit opgenomen elektrisch vermogen gelijk aan het vermogen dat de frequentieregelaar naar de motor stuurt? Met andere woorden --> Als de frequentieregelaar aangeeft 14.0 kW, is dit dan het vermogen wat de motor verbruikt? Zo ja, dan kan ik het vermogen dat door wrijving in mijn product gaat zitten berekenen door het afgelezen nullast vermogen van het afgelezen vollast vermogen af halen. Dit bij zowel 50 als 8 rpm.

Afgelezen op frequentie regelaar:

0-last bij 50 rpm = 1.4 kW, 392V, 14.9 A 0 last bij 8 rpm = 0.75 kW, 112V, 30.2A

gem vollast bij 50 rpm = 13.9 kW, 29.9A, 388V Vollast bij 50 rpm = 4.2 kW, 113V, 38.3A

Hieruit kan ik dus de cos phi waarde herleiden (is dit dan de cos phi van de motor??)

cos phi 50 rpm bij nullast = 0.14 bij vollast 0.77

cos phi 8 rpm bij nullast = 0.13 bij vollast 0.59

Als ik het goed heb is het vermogen bij nullast het vermogen dat nodig is om de motor/lager verliezen op te heffen en het vermogen om de motor rond te krijgen.

Is het opgenomen vermogen van de frequentieregelaar het vermogen dat de motor nodig heeft??

alvast bedankt

mvg

Reageer