Extreem gedetailleerd geheugen

Moderator: Rhiannon

Reageer
Berichten: 1

Extreem gedetailleerd geheugen

Ik heb sinds een jaar een relatie. Gaandeweg kwam ik er achter dat zij beschikt over een fenomenaal geheugen. Zij heeft honderden zeer gedetaileerde herinneringen van voor haar zesde levensjaar. Waarbij haar onafgebroken stroom herinneringen begint op 2,5 jarige leeftijd. De details varieren van wat mensen letterlijk hebben gezegd tot wat zij exact aan kleren droegen. Zelf zecht zij bijna alles tot in detail te onthouden. Zo wist zij zonder twijfel en vertaging te vertellen welke kinderen zij 15 jaar geleden in de groep op het kinderdagverblijf heeft gehad, wanneer zij jarig waren, op welke dagen zij opvang genoten en bij welke bedrijven de ouders werk(t)en.

Toen zij tien was is zij 1 keer bij vrienden van haar ouders thuis geweest. Zij wist nog de naam van het huis, wat de man had verteld over het huis en dat haar moeder haar geld had gegeven om ijs te halen maar dat zij daar een armkettinkje voor had gekocht.

Punt is dat wanneer ik dit naast mijn eigen geheugen leg. Er een verschil is tussen dag en nacht. Mijn (jeugd) herinneringen, die ik overigens niet voor mijn 6 e levensjaar heb, kan ik meer onschrijven als vage punten. Waarbij ik bepaalde gebeurtenissen wel weet dat ze hebben plaatsgevonden, maar ik niet meer weet wat zich er precies heeft afgespeeld. Ik kan mij van de basischool bijvoorbeeld wel herinneren met wie ik heb bevriend was an dat ik met ze heb gespeelt, maar ik heb geen concrete herinneringen aan specifieke voorvallen of gebeurtenissen. Mijn vriendin wel. Ze weet hoe het huis er prcies uitzag, kan honderden voorvallen opnoemen, ouders en zussen bij naam noemen en woordelijk gesprekken herinneren.

Mijn vraag zit hem nu in het volgende: Heeft zij nu zo'n uitzonderlijk geheugen en is dat wat ik heb normaal of heb ik gewoon een slecht (autobiografisch) langer termijn geheugen. En is dat wat zij heeft normaal. Zijn er mensen die mij hier een antwoord op kunnen geven. Zijn er meer mensen die ook zo veel levendige (jeugd)herinneringen hebben of net zo'n slecht geheugen als ik. Het probleem is dat ik ook vakanties van bijvoorbeeld toen ik negentien was wel herinner, maar slechts zichbaar als een vaag verhaal zonder details. Geen namen, paar gezichten, geen concrete voorvallen.

Het voelt raar omdat ik er door haar ben ik achtergekomen dat in vergelijk met mijn vriendin mijn herinneringen zo leeg lijken. Ik heb weinig beeld van mijn verleden. Daarin benijd ik haar stiekem wel een beetje.

Bedankt alvast voor de reacties.

Ter info: haar geheugen is getest door een psycholoog, zij blijkt een uitzonderlijk geheugen te hebben zij zit bij de 5% best geteste geheugens die bekend zijn. Maar daar testen ze vooral het korte termijn geheugen.

Gebruikersavatar
Berichten: 24.578

Re: Extreem gedetailleerd geheugen

Lecram schreef:Mijn vraag zit hem nu in het volgende: Heeft zij nu zo'n uitzonderlijk geheugen en is dat wat ik heb normaal of heb ik gewoon een slecht (autobiografisch) langer termijn geheugen. En is dat wat zij heeft normaal.

(...)

Ter info: haar geheugen is getest door een psycholoog, zij blijkt een uitzonderlijk geheugen te hebben zij zit bij de 5% best geteste geheugens die bekend zijn. Maar daar testen ze vooral het korte termijn geheugen.
Het lijkt me vrij duidelijk dat het geheugen van je vriendin vrij uitzonderlijk is, de uitschieter (ten opzichte van een gemiddeld geheugen) lijkt me dus je vriendin, niet jij. In welke mate jouw geheugen boven of onder het gemiddelde (wat betreft herinneringen over je verleden) ligt, lijkt me op basis van je korte beschrijving moeilijk uit te maken maar daar zou ik me geen zorgen over maken.
"Malgré moi, l'infini me tourmente." (Alfred de Musset)

Gebruikersavatar
Berichten: 11.085

Re: Extreem gedetailleerd geheugen

Ik zou me inderdaad niet te veel zorgen maken. Voor zover dat o.b.v. je beschrijving opgemaakt kan worden, is er niets mis met je geheugen. Maak je niet te veel zorgen over wat "normaal" is. Je vriendin heeft toevallig een heel goed geheugen, het jouwe is meer "doorsnee". :D

Berichten: 12.262

Re: Extreem gedetailleerd geheugen

Als ik het verhaal zo lees herken ik me meer in hoe jij je dingen van vroeger herinnert dan in wat er bij je vriendin speelt. Het lijkt me geen reden tot zorgen of uberhaupt vreemd. Overigens heb ik ook het idee dat anderen zich meer en in meer detail herinneren van (vooral) hun kinderjaren, maar dit vertaalt zich (voor mijn in ieder geval) niet in iets dat lijkt op een slecht langetermijn-geheugen in general.

Misschien heeft het meer te maken met interesse - er zijn best zaken van jaren geleden die ik me nog in technisch detail herinner, maar dat zijn vaak bijv wat meer technische, theoretische dingen.

Zou je lange termijn geheugen werkelijk slecht zijn denk ik dat je dat ook wel zou merken aan studieprestaties en dergelijke.
Victory through technology

Gebruikersavatar
Berichten: 89

Re: Extreem gedetailleerd geheugen

Dat is lastig! Dus binnen 10 jaar zal ze nog perfect weten wat al jou beloften waren en elke ruzie kunnen herrineren en wat je gezegd hebt ... ;) Ik maak goed gebruik van de gaten in mijn vriendin haar geheugen :P

Arme man ....

Reageer