Dna uit bloed winnen

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 5

Dna uit bloed winnen

ik ben voor mn opleiding met een project bezig waarbij ik een Pcr(polymerase chain reaction) moet uitvoeren.

het gaat erom dat ik eerst een bloedmonster neem, en vervolgens daar dna uit win. de pcr is specifiek voor de bacterie staphylococus aureus

mn vraag is hoe kan ik deze bacterie isoleren uit het bloed??

Gebruikersavatar
Berichten: 773

Re: Dna uit bloed winnen

Ik denk niet dat je specifiek deze bacterie moet isoleren uit het bloed, maar gewoon al het DNA eruit moet isoleren, en dan met PCR ga je kijken of er DNA van de staphylococ in zit.
To boldly go where I`ve never been before



Be nice to nerds, chances are you`ll end up working for one

Berichten: 339

Re: Dna uit bloed winnen

drummertjejs schreef:staphylococus aureus

mn vraag is hoe kan ik deze bacterie isoleren uit het bloed??
Normaal gesproken hebben mensen of dieren geen S aureus in hun bloed. Hoogstens als ze een bloedvergiftiging hebben (septische shock). Dus hoe weet je dan of je methode werkt?

Gebruikersavatar
Berichten: 6.058

Re: Dna uit bloed winnen

Normaal gesproken hebben mensen of dieren geen S aureus in hun bloed. Hoogstens als ze een bloedvergiftiging hebben (septische shock). Dus hoe weet je dan of je methode werkt?


Buisje bloed nemen, daarin dode huidcellen strooien of een hoeveelheid snot, dan kweken en kijken of er S. Aureus in zit. Als dat zo is laat je je PCR erop los.
That which can be asserted without evidence can be dismissed without evidence.

Berichten: 5

Re: Dna uit bloed winnen

we krijgen van de school buisjes bloed aangeleverd, waarvan we ook weten of ze bestmet zijn of niet.

het gaat er dus om dat we een snelle detectie methode ontwikkelen

maar ik kan dus het beste al het dna uit het bloed isoleren??

hoe kun je dat het best doen dan?

Gebruikersavatar
Berichten: 4.220

Re: Dna uit bloed winnen

Niet om je nou gelijk af te poeieren, maar daar zijn echt heel veel protocollen voor te vinden op het internet. Google eerst even zelf voor je ons vraagt je huiswerk te doen. Als je er dan niet uit komt, helpen we je graag verder :D

(vergeet niet een positieve en negatieve controle mee te nemen trouwens)
Of course, the theory of relativity only works if you're going west.

-Calvin-

Reageer