Springen naar inhoud

Wrijvingscoefficient en bandprofiel


  • Log in om te kunnen reageren

#1

Dash

    Dash


  • 0 - 25 berichten
  • 2 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 02 maart 2009 - 14:35

Hallo!
ik heb laatst een vraag gehad waarbij ik de wrijvingscoefficient moest uitrekenen van een fietsband.
het probleem is dat ik er ook nog een bandprofiel bij kiezen..

ik vroeg me af wat nou precies het verband is tussen
de Wrijvingscoefficient en het profiel van een (fiets)band?

ik hoop dat jullie me hiermee kunnen helpen :D


P.S. dit staat toch wel in de goeie sectie?
ik ben nog nieuw, maar volgens mij hoort wrijving bij de
klassieke natuurkunde.... >.>

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

#2

jadatis

    jadatis


  • >250 berichten
  • 347 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 02 maart 2009 - 20:17

Ik denk dat dat afhankelijk is van de ondergrond.
Op een asfalt weg zal geen profiel het meeste grip, wat volgens mij het zelfde is als wrijvings-coŽfficiŽnt, hebben, en profiel verminderd de grip doordat er minder rubber op de weg zit.
in modder of zand zal profiel juist meer grip geven.
Heb je op asfalt een zeer open profiel, waardoor maar de helft van het rubber op de weg zit dat zal de grip toch meer dan de helft zijn doordat de druk ook hoger wordt, maar lager dan hetzelfde zoals soms wel gedacht wordt.

Veranderd door jadatis, 02 maart 2009 - 20:21


#3

Logicore

    Logicore


  • 0 - 25 berichten
  • 7 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 04 maart 2009 - 15:13

Wat mijn voorganger zegt klopt wel ongeveer, maar je komt er niet ver mee.

WrijvingscoŽfficiŽnt Ķ is een materiaalgebonden eigenschap. Een profiel zal dat dus niet beÔnvloeden.

Wrijving heeft een relatie met de normaalkracht en de wrijvingscoŽfficiŽnt volgens de volgende formule:

W = Ķ ◊ N

Als je dus de wrijvingskracht weet van de ondergrond op het wiel en de normaalkracht van het voertuig op de ondergrond (als je de massa hebt), kun je via deze formule dus de wrijvingscoŽfficiŽnt berekenen.

Ik hoop dat je hier voldoende aan hebt :D

#4

Dash

    Dash


  • 0 - 25 berichten
  • 2 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 04 maart 2009 - 17:26

aha, ik snap het!
bedankt voor jullie recties :D

#5

jadatis

    jadatis


  • >250 berichten
  • 347 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 05 maart 2009 - 11:22

Maar de grootte van het wrijvings-oppervlak speelt toch ook een rol?
Dit zou ook in de formule verwerkt moeten worden.

#6

Logicore

    Logicore


  • 0 - 25 berichten
  • 7 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 05 maart 2009 - 11:55

Nee, dat is het leuke, het oppervlak speelt geen rol! :D Als het oppervlak groter wordt, wordt de kracht per m≤ (druk) lager. Dat heft elkaar op!

Succes ;)

#7

jadatis

    jadatis


  • >250 berichten
  • 347 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 05 maart 2009 - 12:46

Bij autobanden is dat niet zo .
Verdeel je het zelfde gewicht over 2 x zo groot oppervlak, dan heb je toch meer wrijving of grip.
De banden gaan bij, meer rubber op de weg, minder snel slippen.

Veranderd door jadatis, 05 maart 2009 - 12:48


#8

Jan van de Velde

    Jan van de Velde


  • >5k berichten
  • 44877 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 07 maart 2009 - 16:04

Bij autobanden is dat niet zo .

Klopt. Rubber "plakt". Hoe kouder het rubber, hoe minder je dat merkt overigens. Ik weet niet of er ergens goede en leesbare verhandelingen over bestaan.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN....
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270





0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures