Wrijvingscoefficient en bandprofiel
Moderator: physicalattraction
-
- Berichten: 2
Wrijvingscoefficient en bandprofiel
Hallo!
ik heb laatst een vraag gehad waarbij ik de wrijvingscoefficient moest uitrekenen van een fietsband.
het probleem is dat ik er ook nog een bandprofiel bij kiezen..
ik vroeg me af wat nou precies het verband is tussen
de Wrijvingscoefficient en het profiel van een (fiets)band?
ik hoop dat jullie me hiermee kunnen helpen
P.S. dit staat toch wel in de goeie sectie?
ik ben nog nieuw, maar volgens mij hoort wrijving bij de
klassieke natuurkunde.... >.>
ik heb laatst een vraag gehad waarbij ik de wrijvingscoefficient moest uitrekenen van een fietsband.
het probleem is dat ik er ook nog een bandprofiel bij kiezen..
ik vroeg me af wat nou precies het verband is tussen
de Wrijvingscoefficient en het profiel van een (fiets)band?
ik hoop dat jullie me hiermee kunnen helpen
P.S. dit staat toch wel in de goeie sectie?
ik ben nog nieuw, maar volgens mij hoort wrijving bij de
klassieke natuurkunde.... >.>
- Berichten: 400
Re: Wrijvingscoefficient en bandprofiel
Ik denk dat dat afhankelijk is van de ondergrond.
Op een asfalt weg zal geen profiel het meeste grip, wat volgens mij het zelfde is als wrijvings-coëfficiënt, hebben, en profiel verminderd de grip doordat er minder rubber op de weg zit.
in modder of zand zal profiel juist meer grip geven.
Heb je op asfalt een zeer open profiel, waardoor maar de helft van het rubber op de weg zit dat zal de grip toch meer dan de helft zijn doordat de druk ook hoger wordt, maar lager dan hetzelfde zoals soms wel gedacht wordt.
Op een asfalt weg zal geen profiel het meeste grip, wat volgens mij het zelfde is als wrijvings-coëfficiënt, hebben, en profiel verminderd de grip doordat er minder rubber op de weg zit.
in modder of zand zal profiel juist meer grip geven.
Heb je op asfalt een zeer open profiel, waardoor maar de helft van het rubber op de weg zit dat zal de grip toch meer dan de helft zijn doordat de druk ook hoger wordt, maar lager dan hetzelfde zoals soms wel gedacht wordt.
-
- Berichten: 7
Re: Wrijvingscoefficient en bandprofiel
Wat mijn voorganger zegt klopt wel ongeveer, maar je komt er niet ver mee.
Wrijvingscoëfficiënt µ is een materiaalgebonden eigenschap. Een profiel zal dat dus niet beïnvloeden.
Wrijving heeft een relatie met de normaalkracht en de wrijvingscoëfficiënt volgens de volgende formule:
W = µ × N
Als je dus de wrijvingskracht weet van de ondergrond op het wiel en de normaalkracht van het voertuig op de ondergrond (als je de massa hebt), kun je via deze formule dus de wrijvingscoëfficiënt berekenen.
Ik hoop dat je hier voldoende aan hebt
Wrijvingscoëfficiënt µ is een materiaalgebonden eigenschap. Een profiel zal dat dus niet beïnvloeden.
Wrijving heeft een relatie met de normaalkracht en de wrijvingscoëfficiënt volgens de volgende formule:
W = µ × N
Als je dus de wrijvingskracht weet van de ondergrond op het wiel en de normaalkracht van het voertuig op de ondergrond (als je de massa hebt), kun je via deze formule dus de wrijvingscoëfficiënt berekenen.
Ik hoop dat je hier voldoende aan hebt
-
- Berichten: 2
Re: Wrijvingscoefficient en bandprofiel
aha, ik snap het!
bedankt voor jullie recties
bedankt voor jullie recties
- Berichten: 400
Re: Wrijvingscoefficient en bandprofiel
Maar de grootte van het wrijvings-oppervlak speelt toch ook een rol?
Dit zou ook in de formule verwerkt moeten worden.
Dit zou ook in de formule verwerkt moeten worden.
-
- Berichten: 7
Re: Wrijvingscoefficient en bandprofiel
Nee, dat is het leuke, het oppervlak speelt geen rol! Als het oppervlak groter wordt, wordt de kracht per m² (druk) lager. Dat heft elkaar op!
Succes
Succes
- Berichten: 400
Re: Wrijvingscoefficient en bandprofiel
Bij autobanden is dat niet zo .
Verdeel je het zelfde gewicht over 2 x zo groot oppervlak, dan heb je toch meer wrijving of grip.
De banden gaan bij, meer rubber op de weg, minder snel slippen.
Verdeel je het zelfde gewicht over 2 x zo groot oppervlak, dan heb je toch meer wrijving of grip.
De banden gaan bij, meer rubber op de weg, minder snel slippen.
- Moderator
- Berichten: 51.270
Re: Wrijvingscoefficient en bandprofiel
Klopt. Rubber "plakt". Hoe kouder het rubber, hoe minder je dat merkt overigens. Ik weet niet of er ergens goede en leesbare verhandelingen over bestaan.Bij autobanden is dat niet zo .
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270