Onderzoek cafeïne

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 50

Onderzoek cafe

Ik ben bezig met een literatuuronderzoekje naar de invloed van cafeïne op het hart. Lukt allemaal wel, maar er is een stukje in een onderzoek dat ik niet snap. Eerst citeer ik het even, dan geef ik mijn interpretatie. Volgens mij zit ik er helemaal naast, maar ik zou niet weten wat ik dan precies fout heb... Zou iemand me hierbij kunnen helpen? Tnx alvast!

"Cardiac effects of caffeine include direct stimulation of myocardial tissue, initiating increases in rate and force of contractions without concomitant dilation of the coronary vessels. The electrophysiological effects of caffeine include shortening of the effective refractory period in the right atrium, artrioventricular node and right ventricule, and prolongation of the left atrial refractory period without changes in conduction intervals."

Uit ECG opnamen blijkt dat cafeïne inname de rust-periode van de rechter kamer en boezem verkort, en de rust-periode van de linker kamer verlengt (Arnaud, 1987). Omdat de linker kamer bloed door het lichaam pompt (grote bloedsomloop) en de rechter kamer het zuurstofarme bloed naar de longen, zou het mogelijk zijn dat (bij gelijke bloed-output van het hart) de linker kamer krachtiger pompt en de rechter kamer minder krachtig (dus langer per slag). Een mogelijkheid voor een nieuwe onderzoeksvraag is: waarom verkort cafeïne de rust-periode van de rechter kamer en verlengt de stof de rust-periode van de linker kamer? Wellicht heeft dit iets te maken met het feit dat bij de metabolisering van cafeïne de methylgroepen worden afgebroken en omgezet in koolstofdioxide. Als het bloed langer in de longen blijft (bij een langere rustperiode van de linkerkamer in tegenstelling tot de rechterkamer) kan er misschien meer koolstofdioxide het lichaam verlaten (zie de werking van het hart en de metabolisering van cafeïne).

Gebruikersavatar
Berichten: 6.058

Re: Onderzoek cafe

"Cardiac effects of caffeine include direct stimulation of myocardial tissue, initiating increases in rate and force of contractions without concomitant dilation of the coronary vessels. The electrophysiological effects of caffeine include shortening of the effective refractory period in the right atrium, artrioventricular node and right ventricule, and prolongation of the left atrial refractory period without changes in conduction intervals."
Uit ECG opnamen blijkt dat cafeïne inname de rust-periode van de rechter kamer en boezem verkort, en de rust-periode van de linker kamer verlengt (Arnaud, 1987).
Dit is een citaat neem ik aan. Alleen mag je dit op basis van bovenstaande niet concluderen. Cafeine leidt tot een verkorte refractaire periode in het rechter atrium, AV-knoop en rechter ventrikel, terwijl het leidt tot een verlengde refractaire periode van het linker atrium. Dit houdt dus in dat de hartspiercellen in eerstgenoemde structuren eerder kunnen depolariseren dan normaal, terwijl de hartspiercellen in laatstgenoemde structuur pas later kunnen depolariseren. Dit kan betekenen dat het rechter atrium een kortere diastole krijgt, omdat het eerder weer kan samentrekken (systole), dat houdt echter niet per se in dat dat ook gebeurt zonder een begeleidende toename van het sinusritme.

Verder is het handig om onderscheid te maken tussen refractaire periode en diastole. Welke van de twee wordt in het Nederlandse citaat bedoeld? Terwijl het Engelse gedeelte over de refractaire periode gaat, lijkt het mij onmogelijk dit af te lezen aan de hand van een ECG. Het enige dat je daarin kunt zien is de geleidingsstijden, maar die waren volgens het Engelse gedeelte onaangedaan. Als het Nederlandse gedeelte de diastole bedoelt, sluit het weer niet aan op het Engelse gedeelte (zie eerder).
Omdat de linker kamer bloed door het lichaam pompt (grote bloedsomloop) en de rechter kamer het zuurstofarme bloed naar de longen, zou het mogelijk zijn dat (bij gelijke bloed-output van het hart) de linker kamer krachtiger pompt en de rechter kamer minder krachtig (dus langer per slag).
Ik snap niet wat de refractaire periode te maken heeft met de contractiekracht. Wat wel zo is, is dat bij een langere diastole het hart meer tijd heeft zich te vullen, waardoor er via het
Een mogelijkheid voor een nieuwe onderzoeksvraag is: waarom verkort cafeïne de rust-periode van de rechter kamer en verlengt de stof de rust-periode van de linker kamer?
Is een interessant vraag. Nu snap ik dus ook wat met rust-periode wordt bedoeld; de refractaire periode.
That which can be asserted without evidence can be dismissed without evidence.

Reageer