Ei op fles

Moderator: physicalattraction

Reageer
Berichten: 130

Ei op fles

Hallo,

Laatst was bij time warp het bekende proefje van de fles met het hardgekookte ei. Hiertoe worden wat brandende lucifers in de fles gedaan dan wordt op de fles het hardgekookte ei zonder schaal gelegd. Zie daar het vuur dooft en het ei wordt in de fles getrokken.

Het proefje waarbij hetzelfde natuurkundige verschijnsel optreed is die met de bord waarop water ligt met in de midden een brandende kaars. hieroverheen wordt een glas gezet op de kop. Het vuur dooft en het waterpeil stijgt in het glas.

Nu werd bij time warp de uitleg gegevens dat door de kouder wordende lucht deze krimt en er hierdoor onderdruk onstaat waardoor het ei in de fles gezogen wordt.

Volgens mij klopt dit niet en gebeurd dit omdat de zuurstof, 20%, verbruikt wordt en er hierdoor de onderdruk ontstaat.

Maar na een discussie op het werk werd het toch nog ingewikkelder. (Ik ben uitgegaan van de formule waarbij suiker verbrand wordt) C6H12O6 + 6O2==>> 6CO2 +6H2O

Bij de verbranding wordt inderdaad de zuurstof verbruikt maar er onstaat voor ieder molekuul zuurstof wat verbruikt wordt een molekuul C02, een op een dus. De druk zou dan gelijk blijven. De H2O die gevormd wordt zal voor een groot gedeelte gasvormig zijn en dus drukverhogend gaan werken.

Wie weet waar en welke redenatie fout ik maak????

Z

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.270

Re: Ei op fles

Door het verbranden verandert de gashoeveelheid in het glas inderdaad nauwelijks door de reactie, veel meer door het opwarmen, uitzetten en ontsnappen van gas. Na het doven van de vlam daalt de druk door afkoeling vrij snel en vrij fors. De rest, condenseren van vocht uit die afkoelende lucht, is een betrekkelijk detail waarvan ik nog nooit schattingen heb gezien.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Reageer