Magnetische bol

Moderator: physicalattraction

Berichten: 142

Magnetische bol

Ik vroeg mij af of je een magneet in de vorm van een bol kan maken op zo'n manier dat de zuidpool het binnenste van de bol is en de noordpool de schil van de bol. Hoe zouden dan de veldlijnen lopen? Ik kan het mij niet voorstellen.

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: Magnetische bol

Ik kan het mij niet voorstellen.
Ik ook niet. En daarom kan het volgens mij ook niet. Veldlijnen moeten altijd gesloten kringen vormen, en bij de genoemde configuratie kan dat niet.

Berichten: 142

Re: Magnetische bol

Ik ook niet. En daarom kan het volgens mij ook niet. Veldlijnen moeten altijd gesloten kringen vormen, en bij de genoemde configuratie kan dat niet.
misschien 4e dimensie? :D

Je kan toch ook een heleboel staafmagneten in zo'n zelfde bolvorm opstellen? Ok, da's minder nauwkeurig, maar nagenoeg hetzelfde. Zou het magnetische veld dan opeens verdwijnen dan?

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.265

Re: Magnetische bol

misschien 4e dimensie? :D
Laten we daar liever niet op doorgaan voordat deze topic ontspoort.
Je kan toch ook een heleboel staafmagneten in zo'n zelfde bolvorm opstellen? Ok, da's minder nauwkeurig, maar nagenoeg hetzelfde.
geinig proefje, maak magneten in de vorm van 5- en 6 hoekige plaatjes en bouw er een sluitende voetbal van.
Zou het magnetische veld dan opeens verdwijnen dan?
Lijkt me wel, maar ik kan dat niet hard maken.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Berichten: 808

Re: Magnetische bol

Je kan toch ook een heleboel staafmagneten in zo'n zelfde bolvorm opstellen? Ok, da's minder nauwkeurig, maar nagenoeg hetzelfde. Zou het magnetische veld dan opeens verdwijnen dan?
Dat was ook mijn idee een tijd geleden.

Ik had een dobbelsteen volgeplakt met neodymium magneten met de zuidpool naar binnen.

Vervolgens een oppervlak van noordpool magneetjes en hopen dat mijn dobbelsteen bleef zweven.

Helaas drong de zuidpool (binnenkant) sterk tussen de spleten tussen de noordpool door.

Hoe meer magneetjes en kleiner de tussenruimte tussen de magneetjes, hoe sterker die zuidpool ertussen door begon te dringen.

Het resultaat was iedere keer weer dat de dobbelsteen meteen vastplakte aan mijn noordpool oppervlak.

Mijn conclusie was dat die zuidpoolveldlijnen er hoe dan ook wel tussen door komen en onmogelijk af te schermen zijn.
Minder dan niks is onmogelijk.

De enige uitzondering op deze regel is mijn salaris.

Berichten: 142

Re: Magnetische bol

Hoe meer magneetjes en kleiner de tussenruimte tussen de magneetjes, hoe sterker die zuidpool ertussen door begon te dringen.
Dus als je een perfecte bol maakt dan is de kracht ineens veeeeeeeel sterker? Of bedoel je dat "sterker" anders?

Berichten: 12.262

Re: Magnetische bol

Best een interessant proefje eigenlijk. Feitelijk zou het ook al te testen moeten zijn als je 6 vierkante magnetische plaatjes hebt (met de polen aan de platte kanten) en die in een kubus opstelt.
Victory through technology

Gebruikersavatar
Berichten: 808

Re: Magnetische bol

Dus als je een perfecte bol maakt dan is de kracht ineens veeeeeeeel sterker? Of bedoel je dat "sterker" anders?
Goeie vraag waar ik eerlijk gezegd geen antwoord op heb.

Mijn resultaat was dat de binnenkant hoe dan ook naar buiten kwam onafhankelijk hoeveel hoekjes van de dobbelsteen je ook opvult met magneetjes. En dan bedoel ik niet alleen de 6 vlakken maar ook de 8 hoekpunten.

Geen idee hoe zich dat in kracht verhoudt eerlijk gezegd.
Best een interessant proefje eigenlijk. Feitelijk zou het ook al te testen moeten zijn als je 6 vierkante magnetische plaatjes hebt (met de polen aan de platte kanten) en die in een kubus opstelt.
In dat geval komen de zuidpool veldlijnen tussen de grensvlakken door naar buiten.

Ik heb geen idee wat er gebeurd als je een perfecte bol maakt, maar ik denk niet dat dat in de praktijk mogelijk is om te maken. Ik denk dat je dan je magneet sloopt totdat er een "gat" ontstaat waar de zuidpool veldlijnen door naar buiten kunnen.

Ik heb weleens de zuidpool van een supermagneet tegen de zuidpool van een koelkast magneetje gedrukt.

Eerst voel je even weerstand en als je doorduwt verdwijnt deze weerstand zeer snel en plakken ze aan elkaar.

Vervolgens kon het koelkast magneetje zijn eigen gewicht niet meer dragen op de koelkast :D
Minder dan niks is onmogelijk.

De enige uitzondering op deze regel is mijn salaris.

Berichten: 7.068

Re: Magnetische bol

Gauss's law for magnetism (= divergentie van magnetisch veld is nul) impliceert dat veldlijnen altijd gesloten zijn. Als je een monopool weet te bouwen dan kun je dus meteen je Nobelprijs ophalen. Ik acht de kans echter klein dat je dit gaat lukken door wat magneten leuk te positioneren.

Berichten: 12.262

Re: Magnetische bol

Toch is dat met dat koelkast magneetje een iets ander verhaal: het veld van de neodymium magneet die je erop drukt is zodanig groot, dat de veldlijnen van de koelkast magneet niet meer naar buiten komen. In principe blijft die koelkastmagneet gewoon zijn werking behouden (mits je onder zijn coercion strength blijft), maar wordt overschaduwd door de sterkere magneet erachter.

Maar wat het construeren van de bol betreft: Dit is toch wel iets dat ergens een keer gedaan moet zijn, al kan ik het zo 123 niet vinden.

Feitelijk zou je het kunnen doen door eerst een holle metalen bol te maken, en desnoods daar kleine stukjes uit te zagen en die per stuk magnetiseren. Vervolgens zou het geheel weer als een puzzel in elkaar te zetten zijn.

Ik vermoed dat wanneer je zoiets doet het externe veld nul moet zijn - als de pool aan de binnenkant volledig is afgeschermd zou anders effectief een magnetische monopool ontstaan.
Victory through technology

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 5.538

Re: Magnetische bol

Maar wat het construeren van de bol betreft: Dit is toch wel iets dat ergens een keer gedaan moet zijn, al kan ik het zo 123 niet vinden. Feitelijk zou je het kunnen doen door eerst een holle metalen bol te maken, en desnoods daar kleine stukjes uit te zagen en die per stuk magnetiseren. Vervolgens zou het geheel weer als een puzzel in elkaar te zetten zijn.


Als je het laatste dekseltje sluit zal het veld de laatste kier of andere zwakke plekken van de bolschil opendrukken. Onafhankelijk van het externe veld: intern kunnen de veldlijnen niet convergeren naar een punt, alle veldlijnen moeten gesloten zijn. Met andere woorden (zoals je zelf ook zegt): magnetische monopolen bestaan niet.

Berichten: 12.262

Re: Magnetische bol

Ik vermoed dat de technologie wel bestaat om de delen goed passend te maken en tegen elkaar te houden, maar dat daarmee de kous nog niet af is: in de praktijk zullen de veldlijnen die samengedrukt worden op de raakvlakken van de magnetische stukjes vermoeddelijk hun randen gewoon ompolen. Feitelijk is dat meer een beperking van materialen dan van het theoretische concept, maar wellicht wel de beperkende factor om het ooit daadwerkelijk te bouwen.
Victory through technology

Berichten: 413

Re: Magnetische bol

Als je bijv allemaal staaf magneetjes in een bol klei drukt met een pool naar binnengekeerd en de andere naar buiten heb je gemiddeld voor alle polen toch dezelfde afstand tot bijv een kompas op een meter afstand. Pas als je dichterbij komt kan een pool van een van de magneetjes de overhand krijgen maar dat is dan niet meer een monopool.
Veldlijnen moeten altijd gesloten kringen vormen
Is dat zo ? Zie hoe verschillend een O geschreven kan worden, netjes en de O is gesloten of ietsje nonchalanter en dan heb je al een spiraal ofwel de ene kant op ofwel de andere. Beide keren leest (interpreteren) t als een O en het idee, de conventie zegt dat die gesloten moet zijn maar is dat echt zo? Of is t alleen "omdat het zo hoort", een soort idealisering ?

Bewijs dat het zo is is mij onbekend. Veldlijnen (als tekening) zijn maar impressies, ideeen mbt hoe het hoort zijn daar makkelijk in te verstoppen het minieme verschil tussen de ene O en de andere toont dat wel aan.

Gebruikersavatar
Berichten: 3.751

Re: Magnetische bol

Laat ons even terugkomen op de sferisch symmetrische situatie. Dus de bol, eventueel met het gat erin. In dat geval merkt men eenvoudig op dat het magnetische veld zowel binnen als buiten de bol nul is. Immers, bereken de magnetische flux door een sfeer. Door sferische symmetrie is B*S (S de oppervlakte van de sfeer). Anderzijds is deze 0, vanwege
\(\nabla\cdot B = 0\)
. Dus B=0.

Fysisch is dit wat Klazon (en anderen) zeggen, zolang er geen magnetische monopolen bestaan, blijft het veld keurig nul.

Berichten: 7.068

Re: Magnetische bol

Is dat zo?
Ik zou zeggen: ga eens op onderzoek uit i.p.v. te reageren met een vaag verhaal zonder dat je eigenlijk iets van het onderwerp afweet.

Reageer