Springen naar inhoud

God bestaat niet, bewijs het maar!

• Dit onderwerp is gesloten Dit onderwerp is gesloten

Poll: God (als wezen dat kan nadenken en handelen) bestaat. (82 gebruiker(s) hebben cast gestemd)

1. Ja (18 stemmen [21.95%])

Percentage van stemmen: 21.95%

2. Nee (64 stemmen [78.05%])

Percentage van stemmen: 78.05%

Stem

Soterius

Soterius

• >25 berichten
  • 69 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 01 juni 2005 - 00:20

Goed, daar gaan we dan, de moeder aller discussies! Mijn stelling is dat God (als wezen dat kan nadenken en handelen) niet bestaat aangezien zijn bestaan niet bewezen kan worden. Je kunt wel allerlei argumenten naar voren brengen die zijn bestaan aannemelijker maken dan zijn niet-bestaan en daarom in zijn bestaan GELOVEN (is dus niet zeker weten) maar ik denk dat al die argumenten te weerleggen zijn dus m.i. is zelfs GELOOF in God ongerechtvaardigd.

Wie durft de discussie aan?
"Be prepared for the worst, but expect the best"

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Rogier

Rogier

• >5k berichten
  • 5679 berichten
  • VIP

Geplaatst op 01 juni 2005 - 00:27

1. Wat zou je bijvoorbeeld accepteren als bewijs?

2. God zoals jij hem hier omschrijft (als zelfstandige entiteit) wordt doorgaans niet opgevat als een normaal natuurverschijnsel. Hoe definieer je dan bestaan?

3. Kun je bewijzen dat jij bestaat?
In theory, there's no difference between theory and practice. In practice, there is.

Soterius

Soterius

• >25 berichten
  • 69 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 01 juni 2005 - 00:43

1. Een bewijs moet voortkomen uit een deductieve redenering.

2. Iets bestaat als het deel uitmaakt van het universum. Wanneer het geen deel uitmaakt van het universum bestaat het niet, ook niet buiten het universum want er is niks buiten het universum. Als God dus bestaat, maakt hij deel uit van het universum.

3. Lijkt me irrelevant voor de discussie.
"Be prepared for the worst, but expect the best"

p__

p__

• >1k berichten
  • 2972 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 01 juni 2005 - 06:35

Voor mij geldt:

God = bewustzijn

Het bewustzijn bestaat, dus God is bewezen.

Leuke gast

Leuke gast

• >1k berichten
  • 1166 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 01 juni 2005 - 08:16

Wanneer het geen deel uitmaakt van het universum bestaat het niet, ook niet buiten het universum want er is niks buiten het universum.

Waarom kan er zich niks buiten het universum bevinden? Als we het niet kunnen waarnemen wil niet zeggen dat daar niks zou zijn.

ik heb op deze manier direct bewijs gevonden:
http://www.wetenscha...=4021&start=140
http://www.wetenscha...c=4557&start=13

Rogier

Rogier

• >5k berichten
  • 5679 berichten
  • VIP

Geplaatst op 01 juni 2005 - 08:38

1. Een bewijs moet voortkomen uit een deductieve redenering.

Dan is een bewijs voor God waarschijnlijk onmogelijk, God is immers de aanzetter van het hele concept oorzaak-gevolg (althans ik ga er vanuit dat je dat ook bedoelde, zie ook punt 2), het framework waarin deductieve redeneringen van toepassing hebben. Volgens mij komt een bewijs van God dan een beetje neer op hetzelfde als "toon met logica aan dat logica klopt".

2. Iets bestaat als het deel uitmaakt van het universum. Wanneer het geen deel uitmaakt van het universum bestaat het niet, ook niet buiten het universum want er is niks buiten het universum. Als God dus bestaat, maakt hij deel uit van het universum.

Maar God wordt doorgaans gezien als de schepper van het universum(*). Dit gevoel kreeg ik ook bij jouw omschrijving, ook al noem je het niet expliciet. Houdt dat nou in dat God (als hij bestaat) met het universum ook zichzelf heeft geschapen of doen ontstaan?

Of lees anders in plaats van het universum, "onze realiteit". Heeft God, althans de interpretatie van God waar we het hier over hebben, onze realiteit gemaakt? Staat hij erboven? Wat is dan nog de betekenis van "bestaan"?

(* zo niet, dan heeft "God" in deze discussie eigenlijk weinig betekenis, we hebben het dan over niets meer dan "een willekeurig denkend, handelend wezen")

3. Lijkt me irrelevant voor de discussie.

Niet helemaal, want volgens mij bevinden we ons hier buiten het gebied van objectieve bewijsvoering. Het lijkt mij namelijk stug dat jij mij een sluitend bewijs kan geven dat jij bestaat. Hoe kun je dan verwachten dat iemand aan jou een sluitend bewijs geeft dat God bestaat?

Het lijkt me waarschijnlijk dat de redenen die je zou geven om je eigen bestaan aan te tonen, in feite veel overeenkomen met redenen die anderen geven om God aan te tonen.
In theory, there's no difference between theory and practice. In practice, there is.

Rogier

Rogier

• >5k berichten
  • 5679 berichten
  • VIP

Geplaatst op 01 juni 2005 - 08:42

Waarom kan er zich niks buiten het universum bevinden? Als we het niet kunnen waarnemen wil niet zeggen dat daar niks zou zijn.

Waar is "daar"? Dat is niet een richting die je kunt aanwijzen, zo'n plek is er gewoon niet.

Leuke gast

Leuke gast

• >1k berichten
  • 1166 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 01 juni 2005 - 10:07

Waar is "daar"? Dat is niet een richting die je kunt aanwijzen, zo'n plek is er gewoon niet.

dat is een interessante vraag, is het mogelijk om een positie in een ruimte aan te wijzen waar geen ruimte is.
wat is ruimte eigenlijk?

Rogier

Rogier

• >5k berichten
  • 5679 berichten
  • VIP

Geplaatst op 01 juni 2005 - 10:19

een plek waar je je kunt bevinden?

Leuke gast

Leuke gast

• >1k berichten
  • 1166 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 01 juni 2005 - 11:00

een plek waar je je kunt bevinden?

mogelijk kan een mens zich ook bevinden op een plek waar geen ruimte is, in een andere vorm.

Rogier

Rogier

• >5k berichten
  • 5679 berichten
  • VIP

Geplaatst op 01 juni 2005 - 11:17

Is er dan nog wel sprake van "een plek" in ruimtelijke zin?

Wellicht kunnen we zoiets nemen: ruimte = een lokatie waar fysieke fenomenen kunnen plaatsvinden.

Volgens mij is het universum per definitie juist alle ruimte die er is?

• Gast

Geplaatst op 01 juni 2005 - 11:40

Soterius,
Waarom is iets pas realiteit als het bewezen is? Ook toen het DNA molecuul nog niet ontdekt was, behoorde het wel tot de realiteit. Alleen niemand wist het toen nog en het was zeker niet bewezen.

Een reductionistische natuurwetenschappelijke benadering is slechts een beperkte benadering van de werkelijkheid. Op die manier is God niet te bewijzen.

Leuke gast

Leuke gast

• >1k berichten
  • 1166 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 01 juni 2005 - 11:50

Wellicht kunnen we zoiets nemen: ruimte = een lokatie waar fysieke fenomenen kunnen plaatsvinden.

Wat word er dan onder fysieke fenomenen verstaan?

Rogier

Rogier

• >5k berichten
  • 5679 berichten
  • VIP

Geplaatst op 01 juni 2005 - 12:05

Manifestatie van dingen die wij onder de noemer "energie" plaatsen? Volgens de natuurwetten die op ons universum van toepassing zijn.

Leuke gast

Leuke gast

• >1k berichten
  • 1166 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 01 juni 2005 - 12:09

Manifestatie van dingen die wij onder de noemer "energie" plaatsen? Volgens de natuurwetten die op ons universum van toepassing zijn.

Kan zich geen fenomeen plaats vinden zonder energie?

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures