Vetoplosbare vitamines , los van vet supplementeren?

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 1

Vetoplosbare vitamines , los van vet supplementeren?

Vrienden,

Ik zit met een vraag en hoop dat er wat mede- biologen zijn die mij kunnen helpen. Ik probeer een bron te vinden, waarin staat dat vetoplosbare vitamines ( dus vitamines die in vet verwerkt zijn) uberhaupt wel worden opgenomen als je ze los supplementeert , maar zonder vetrijke maaltijd.

Ik kan alleen maar info vinden wat beschrijft dat het in vet verwerkt is, maar niks wat er gebeurt als je de vitamine zonder vet bron consumeert.

Alvast bedankt.

Mvg,

Niels

Gebruikersavatar
Berichten: 1.409

Re: Vetoplosbare vitamines , los van vet supplementeren?

Er is vet nodig om een vetoplosbare vitamine te kunnen opnemen. Anders kan het lichaam daar niets mee doen. Dat staat volgens de voedingsleer al jaren als een paal boven water. Als je om de één of andere reden geen vet binnenneemt, kun je vetoplosbare vitaminen nog steeds binnennemen door de synthestische wateroplosbare varianten te supplementeren. Eigenlijk zijn deze vormen zeer duur.
Its supercalifragilisticexpialidocious!

Gebruikersavatar
Berichten: 662

Re: Vetoplosbare vitamines , los van vet supplementeren?

Gaan galzouten absorptie niet nog mogelijk maken?

Gebruikersavatar
Berichten: 1.409

Re: Vetoplosbare vitamines , los van vet supplementeren?

Ze lossen op in vet. Vandaar ook dat men ze vetoplosbaar noemt. Die vitaminen opgelost in vet kunnen dan door galzouten worden opgenomen.
Its supercalifragilisticexpialidocious!

Berichten: 39

Re: Vetoplosbare vitamines , los van vet supplementeren?

Iets wat niet opgelost is kan niet opgenomen worden... Het trouwens ook zo dat vetoplosbare vitamines vaak als suspesie, dus reeds opgelost, geleverd worden (maar niet altijd). Volgens mij kunnen er geen micellen gevormd worden van enkel vetoplosbare vitamines of in combinatie met galzouten. Exogeen vet is noodzakelijk.

Gebruikersavatar
Berichten: 6

Re: Vetoplosbare vitamines , los van vet supplementeren?

Dus als ik het goed begrijp, deze vitamines kunnen alleen opgenomen worden als ze in vet opgelost zijn..?

want ze kunnen niet in een andere vloeistof opgelost worden?

Gebruikersavatar
Berichten: 8.557

Re: Vetoplosbare vitamines , los van vet supplementeren?

Het trouwens ook zo dat vetoplosbare vitamines vaak als suspesie, dus reeds opgelost, geleverd worden (maar niet altijd).


Voor zover mijn kennis rijkt is er een fundamenteel verschil tussen suspensies en oplossingen.
"Meep meep meep." Beaker

Gebruikersavatar
Berichten: 662

Re: Vetoplosbare vitamines , los van vet supplementeren?

Volgens mij zullen vetoplosbare vitamines ook wel absorbeerbaar zijn als ze ingenomen worden met petroleumether of benzeen. Of dat gezond is, is natuurlijk een andere vraag. De noodzaak lijkt me algemeen een hydrofoob solvent, daar deze sowieso zonder veel moeite door membranen diffunderen. Maar ik denk niet dat er veel hydrofobe nutriënten naast vet zijn die in zo'n hoeveelheden eetbaar zijn dat ze als solvent kunnen dienen voor vitamines.

In verband met de galzouten: deze komen pas op de voorgrond in de darm. Als er daarvoor geen hydrofoob solvent aanwezig is, kan er misschien een kans bestaan dat de vetoplosbare vitamines ergens in de maag of slokdarm blijven steken. Galzouten zou men kunnen eten, maar aangenaam of gezond lijkt me dat niet.

Reageer