[wiskunde] oppervlakte berekenen van verschillende figuren !

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 4

[wiskunde] oppervlakte berekenen van verschillende figuren !

ik wil graag weten hoe je bijv. : Cilinder,Trapezium,Piramide de oppervlakte van rekent ik hoor stelling van pythagoras als jullie mij verder kunnen helpen. Dank je wel alvast

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.270

Re: [wiskunde] oppervlakte berekenen van verschillende figuren !

Dag Kv23, welkom :D op het forum Huiswerk en Practica.

Jij wilt vlot hulp. Dat is alleen goed mogelijk als je daar zelf wat voor doet.

Naast de algemene regels van dit forum hebben we voor dit huiswerkforum een paar speciale regels en tips.

Die vind je in de huiswerkbijsluiter

In die huiswerkbijsluiter staat bijvoorbeeld:

Quote[td] [color="#808080"][b][u]VAKGEBIED-TAGS[/u][/b] [i]Plaats het vakgebied waarop je vraag betrekking heeft tussen rechte haken in de titel. bijv: [biologie] of [frans]. Zo blijft dit huiswerkforum overzichtelijk.[/i] [/color] [/td]
Hebben we even voor je gedaan. Denk je er de volgende keer zélf aan??

[/color]

Dan, vóórdat iemand je effectief kan helpen, vertel er aub even je schoolniveau/leerjaar bij. En, of het je inderdaad gaat om oppervlaktes, of, zoals bij piramide, ook om inhoud. Misschien het wiskundeboek dat je gebruikt even vermelden, wie weet?
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Berichten: 49

Re: [wiskunde] oppervlakte berekenen van verschillende figuren !

De oppervlakte van een cilinder is A=2(pie)rh

trapezium:h(a+b)/2

Piramide

V = 1/3G·h

O = G + S

h is hier de afstand van de top tot het grondvlak

V = Volume

G = Grondvlak

O = Oppervlakte (totaal)

S = Som van de oppervlakten van de zijvlakken

Ik hoop dat ze allemaal juist zijn :-)

mvg

Berichten: 4

Re: [wiskunde] oppervlakte berekenen van verschillende figuren !

Jan123 schreef:De oppervlakte van een cilinder is A=2(pie)rh

trapezium:h(a+b)/2

Piramide

V = 1/3G·h

O = G + S

h is hier de afstand van de top tot het grondvlak

V = Volume

G = Grondvlak

O = Oppervlakte (totaal)

S = Som van de oppervlakten van de zijvlakken

Ik hoop dat ze allemaal juist zijn :-)

mvg
Je bedoelt bijv een trapezium a = 5 b = 6 a+b delen door 2 toch ?

maar ik dacht dat je hierbij de stelling van de pythagoras gebruikte is dat niet zo ?

Maar als je meerdere letters hebt hoe moet je het rekenen bovenvlak grondvlak rechter kant ze zijn niet gelijk.

ik bedoel zo'n trapezium maar in figuur Afbeelding

Berichten: 8.614

Re: [wiskunde] oppervlakte berekenen van verschillende figuren !

Misschien is het best om eerst even te antwoorden op de vragen van Jan van de Velde, zodat we je beter kunnen helpen.
Geloof niet alles wat je leest.


Heb jij verstand van PHP? Word Technicus en help mee om Wetenschapsforum nog beter te maken!

Berichten: 4.246

Re: [wiskunde] oppervlakte berekenen van verschillende figuren !

Je kan toch op wikipedia kijken?
Quitters never win and winners never quit.

Berichten: 4

Re: [wiskunde] oppervlakte berekenen van verschillende figuren !

sorry ik heb zo'n haast moet zo gaan van daar dank je wel allemaal bedankt ik zal volgende keer het doen.het is oefening van onze leraar niet van de boek opleidings niveau is Vmbo Basis

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.270

Re: [wiskunde] oppervlakte berekenen van verschillende figuren !

Je kan toch op wikipedia kijken?
Beter even niet. Dit is typisch 2e of 3e klas middelbaar onderwijs meetkunde. Vaak is men daar heel streng in een bepáálde oplossingsstrategie, omdat op die stratiegiën dan later voortgebouwd wordt.

Vandaar ook dat ik vroeg naar leerjaar, schoolniveau en gebruikte methode.
Misschien is het best om eerst even te antwoorden op de vragen van Jan van de Velde, zodat we je beter kunnen helpen.
precies...
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 4

Re: [wiskunde] oppervlakte berekenen van verschillende figuren !

Ik zit in de 4 e leerjaar Basisberoepgerichte leerweg

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.270

Re: [wiskunde] oppervlakte berekenen van verschillende figuren !

Je kunt dat trapezium op twee manieren oplossen, ik weet niet welk systeem jullie liefst moeten toepassen.

Werk je met Getal en Ruimte?

opdelen in simpelere figuren:
KV1.png
KV1.png (4.43 KiB) 572 keer bekeken
reken de driehoeken A en C en de rechthoek B apart uit en tel ze op

Of de GEMIDDELDE breedte keer de hoogte:

Bij een parallogram leerde je denk ik al om de driehoek er aan een kant af te snijden en aan de andere kant eraan te plakken. Een dergelijk truukje kun je bij een trapezium óók doen:
KV2.png
KV2.png (5.94 KiB) 552 keer bekeken


Zo maak je er een rechthoek van, met de zelfde hoogte als eerst. De breedte van die rechthoek is het gemiddelde van de bovenste breedte en de onderste breedte

Om het gemiddelde van die twee breedtes te berekenen tel je die twee breedtes bij elkaar op en deel je het door 2.

formule:
\( oppervlakte \ trapezium = \frac{bovenste \ breedte \ + \ onderste \ breedte}{2} \times \ hoogte \)
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 62

Re: [wiskunde] oppervlakte berekenen van verschillende figuren !

Jan123 schreef:De oppervlakte van een cilinder is A=2(pie)rh

trapezium:h(a+b)/2

Piramide

V = 1/3G·h

O = G + S

h is hier de afstand van de top tot het grondvlak

V = Volume

G = Grondvlak

O = Oppervlakte (totaal)

S = Som van de oppervlakten van de zijvlakken

Ik hoop dat ze allemaal juist zijn :-)

mvg
Hee jan,

volgens mij klopt de formule om het V van een piramide uit te rekenen niet helemaal.

Wat jij daar opschrijft is de formule om de Inhoud van bijvoorbeeld een kegel uit te rekenen.

Deze formule is volgens mij gebaseerd op een cirkel, en dat is een piramide niet.

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 3.505

Re: [wiskunde] oppervlakte berekenen van verschillende figuren !

zakhooi schreef:Hee jan,

volgens mij klopt de formule om het V van een piramide uit te rekenen niet helemaal.

Wat jij daar opschrijft is de formule om de Inhoud van bijvoorbeeld een kegel uit te rekenen.

Deze formule is volgens mij gebaseerd op een cirkel, en dat is een piramide niet.
De formule voor de inhoud van een piramide klopt wel. Bij een kegel stelt G de oppervlakte van een cirkel voor, omdat je een kegel in feite kunt opvatten als een piramide met een cirkel als grondvlak. Wil je de formule zelf afleiden, dan zul je overigens je toevlucht moeten nemen tot de integraalrekening.
"Mathematics is a gigantic intellectual construction, very difficult, if not impossible, to view in its entirety." Armand Borel

Berichten: 62

Re: [wiskunde] oppervlakte berekenen van verschillende figuren !

Oh ok, ik ken die formule van het integreren idd :D

Reageer