Wanneer noemt de mens zich mens?

Moderator: Rhiannon

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 1.286

Wanneer noemt de mens zich mens?

Sinds wanneer noemt de mens zich mens. Zijn hierover schriftelijke verwijzingen of bronnen aanwezig. Ruim 2000 jaar voor Christus zijn oude teksten aanwezig waarin een oud-Babylonische mythe verteld dat moeder godin de mens uit klei, gemixt met vlees en bloed creeerde.

Wie kan mij hiermee mee helpen?

Re: Wanneer noemt de mens zich mens?

Ik denk dat dit antwoord niet bestaat, of dat het een antwoord met een hoop speculatie zou zijn.

Het schrift is uitgevonden in 4700 v.Chr.

Maar voor die tijd bestonden er al enorme beschavingen.

Zo stamt de stad Jericho bijvoorbeeld al uit het jaar 7000 v.Chr. (en voor ik het een stad noem waren er op die plek al nederzettingen).

Ik denk zelf dat de mens zich al mens noemde in de oude steentijd.

Berichten: 299

Re: Wanneer noemt de mens zich mens?

Er wordt vaak aangenomen dat de mens 'mens' werd vanaf het ogenblik dat hij 'religieuze' gevoelens ontwikkelde, zoals: eerbied voor de doden, begrafenisrituelen, zonne-aanbidding etc.

Volgens dat criterium was de neanderthaler een mens, maar recent onderzoek heeft bewezen dat ook bij primaten, zoals chimpansees, bepaalde rituelen voorkomen.

Het is een zeer dunne lijn tussen mens en dier. In een wereld waar men er vast van overtuigd is dat de mens leeft na de dood en het dier niet, is het antwoord op uw vraag niet zonder gevaar.
"God is een door de mens gemaakt wezen, waarop de mens omwille van eigen geluk en genotsverhoging zijn menselijke idealen, noden en wensen projecteert."



- L. Feuerbach

Berichten: 47

Re: Wanneer noemt de mens zich mens?

mens wilt denk ik zeggen: drager van rechten

dus mss vanaf dat er rechten bestonden..

ofzo

Berichten: 33

Re: Wanneer noemt de mens zich mens?

Dit is eigenlijk heel eenvoudig naar mijn mening:

De mens heeft de naam mens verzonnen(homo sapiens spiens(denkende mens))

Dus de mens is een mens als de mens kan beweren en begrijpen dat het een mens is. De mens leeft niet alleen vannuit het onderbewustzijn, de mens kan denken en kan er ook voor kiezen een beer te lijf te gaan --->

Een kleine beer zal rennen voor een grote beer... Een mens hoeft dat niet de mens kan keuzes maken.

Vanaf die tijd is de mens de mens..

Reageer