Springen naar inhoud

Boeken over rt

• Log in om te kunnen reageren

gouwepeer

gouwepeer

• >250 berichten
  • 299 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 03 maart 2009 - 21:19

Omdat ik binnenkort weer een jaartje ouder wordt, en daarvoor altijd de standaard vraag krijg wat ik wil hebben ben ik benieuwd of er leuke boeken over de RT zijn.
Wat ik zoek is een boek waarin de RV duidelijk en voor iedereen begrijpelijk wordt uitgelegd.
E=mc² begrijp ik wel, tijdsdilatatie begint ook steeds duidelijker te worden,maar er zijn natuurlijk nog meer formules met betrekking tot de RT. Deze vind ik ook graag terug in het boek.
Verder heb ik graag de algemene als de speciale RT in 1 boek.
Ik heb begrepen dat via dit forum bij bol.com besteld kan worden.
Voor de nieuwsgierigen onder ons: 16 maart mag ik 33 kaarsjes uitblazen :D
login: yes
password: I don't know, please tell me
password is incorrect
password: incorrect

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Bart

Bart

• >5k berichten
  • 7224 berichten
  • VIP

Geplaatst op 03 maart 2009 - 21:24

http://www.bol.com/n...1015/index.html
If I have seen further it is by standing on the shoulders of giants.-- Isaac Newton

gouwepeer

gouwepeer

• >250 berichten
  • 299 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 03 maart 2009 - 21:46

De omschrijving en doorkijk exemplaar zien er leuk uit. Ook een mooie prijs voor een boek.
Maar zo te zien is het een boek met uitleg zonder formules en dergelijke.
Meer tips zijn dus van harte welkom.
password is incorrect

Rudeoffline

Rudeoffline

• >250 berichten
  • 624 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 04 maart 2009 - 13:44

"A traveler's guide through space-time" van Thomas Moore. In mijn ogen één van de beste boekjes over speciale relativeit.

Bart

Bart

• >5k berichten
  • 7224 berichten
  • VIP

Geplaatst op 04 maart 2009 - 20:26

Alleen wordt dat boek gebruikt om eerste jaars natuurkunde studenten de speciale relativiteitstheorie te leren. Ik denk dat dit iets te hoog gegrepen is voor gouwepeer.
If I have seen further it is by standing on the shoulders of giants.-- Isaac Newton

gouwepeer

gouwepeer

• >250 berichten
  • 299 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 05 maart 2009 - 13:38

Kent iemand dit boek ?
De beschrijving spreekt me wel aan.
Verder lijkt dit mij ook wel wat.
Al geeft de beschrijving aan dat het niet het meest makkelijk boek is gezien mijn opleiding, moet ik met behulp van google en dit forum volgens mij ook een heel eind komen. Een nieuwsgierig mens met doorzettings vermogen krijgt namelijk een hoop voor elkaar.
Verdere tips zijn trouwens nog steeds welkom, mits het om boeken in het Nederlands betreft.

Veranderd door gouwepeer, 05 maart 2009 - 13:44

password is incorrect

Rudeoffline

Rudeoffline

• >250 berichten
  • 624 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 06 maart 2009 - 14:19

Alleen wordt dat boek gebruikt om eerste jaars natuurkunde studenten de speciale relativiteitstheorie te leren. Ik denk dat dit iets te hoog gegrepen is voor gouwepeer.

Tsja, het is denk ik maar net hoe graag je het wilt begrijpen. Als-ie het op een fatsoenlijk niveau, zowel kwalitatief als kwantitatief, wil begrijpen, is dat de beste keus denk ik. Het enige wat je moet hebben is wat VWO-wiskunde en ruimtelijk inzicht.

Verdere tips zijn trouwens nog steeds welkom, mits het om boeken in het Nederlands betreft.

Ah, ok, dan is mijn tip niet zo bruikbaar. Je beperkt je hiermee trouwens wel ontzettend.

eendavid

eendavid

• >1k berichten
  • 3751 berichten
  • VIP

Geplaatst op 06 maart 2009 - 14:49

Misschien toch even expliciet vragen: heb je plannen om relativiteitstheorie te bestuderen, of ben je op zoek naar populariseringen van relativiteit? De openingspost doet het tweede suggereren, maar het verloop van het topic suggereert het tweede.

gouwepeer

gouwepeer

• >250 berichten
  • 299 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 06 maart 2009 - 20:27

Ik vond alles in het heelal vroeger (basisschool) al reuze interesant (o.a. een spreekbeurt over gehouden in de 4e klas/groep 6) en op het voortgezet onderwijs trok natuurkunde* heel erg mijn aandacht, al was de lesstof wel heel erg simpel.
Daar de relativiteit beide combineerd, is dit een onderwerp waar ik graag meer over wil weten/leren.

*ik heb natuurkunde op d-niveua op de lts gehad, niet echt een hoog niveua dus.
password is incorrect

eendavid

eendavid

• >1k berichten
  • 3751 berichten
  • VIP

Geplaatst op 09 maart 2009 - 00:52

OK, dat begrijpen we. Maar er is denk ik toch een duidelijk onderscheid te maken tussen populariseringen van wetenschap enerzijds, en wetenschap anderzijds. Mijn vraag is of je op zoek bent naar populariseringen (zoals 'het heelal' en 'het kleine boek van de oerknal'), of naar een boek dat je helpt bij de studie van het materiaal. Daarbij wil ik er meteen bijzeggen dat dat laatste een vrij lange weg is, gezien de doelstellingen uit je laatste post: voordat je kosmologie wiskundig begrijpt heb je een lange weg afgelegd. Speciale relativiteit bestuderen is met (eventueel heel wat, ik ken het nederlandse onderwijssysteem niet volledig) doorzettingsvermogen en wiskunde uit het middelbaar best mogelijk.

Ook een boek over de fysica van de ruimte, met een lichte (doch wetenschappelijke) aanraking met kosmologie is best mogelijk, hoewel ik enkel engelstalige referenties heb (tip: normaliter zijn tweedehandsboeken quasi-eerste hands, dat zorgt voor een leuke prijs). Dat boek is een erg toegankelijke inleiding tot astronomie, maar ik weet niet hoe overkoombaar de drempel engels is. Zoals rudeoffline zegt, als je naar studiemateriaal zoekt is het vrij restrictief (voor populariseringen zal je nog wel een uitweg vinden).

eXorikos

eXorikos

• >100 berichten
  • 134 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 11 maart 2009 - 15:38

Mijn theorie van Einstein zelf vind ik zeker een aanrader. :D

gouwepeer

gouwepeer

• >250 berichten
  • 299 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 16 maart 2009 - 20:11

Het boek Het heelal van S.W. Hawking heb ik zaterdag in handen gekregen.
Erg interesant, en absoluut geen tegenvaller.
Inmiddels heb ik pagina 120 bereikt (dus ben ongeveer op de helft) terwijl ik nog nooit iets om boeken heb gegeven.
Ik heb nou ook meer inzicht in de R.T. gekregen.
Dus als ik een tijdje hier niet ben, ik "zit" in mijn boek ;)
password is incorrect

Phys

Phys

• >5k berichten
  • 7556 berichten
  • VIP

Geplaatst op 02 april 2009 - 22:26

Voor mensen die geinteresseerd zijn in een niet-populariserend boek (dus waarvoor je enige wiskundige en natuurkundige voorkennis voor nodig hebt, VWO bijv.), zijn Spacetime Physics (Taylor, Wheeler) en Special Relativity (French) twee degelijke boeken.
Never express yourself more clearly than you think.
- Niels Bohr -

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures