Springen naar inhoud

2 vragen ivm ruimtevaart

• Log in om te kunnen reageren

playdoman

playdoman

• 0 - 25 berichten
  • 19 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 03 maart 2009 - 21:52

1) Ik hoorde laatst dat een ruimtetuig, eens het in de ruimte is geen weerstand meer ondervindt en dus in dezelfde richting blijft doorgaan. Maar dan vraag ik mij af hoe een ruimtetuig dan kan draaien of versnellen in de ruimte? Als het geen weerstand om zich "tegen af te duwen".

2) Hoe kan je de energie of arbeid die nodig is om een rakket of ander ruimtetuig uit de aantrekkingskracht van de aarde te brengen berekenen?

dank bij voorbaat...

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Fred F.

Fred F.

• >1k berichten
  • 4168 berichten
  • Pluimdrager

Geplaatst op 04 maart 2009 - 10:46

1) een ruimtevaartuig kan in de ruimte maneuvreren door gebruik van kleine raketmotors. De werking van een raketmotor heeft helemaal niets te maken met "tegen iets af duwen"

2) om een raket uit de aantrekkingskracht van de aarde te brengen is een bepaalde snelheid nodig. In het geval van de aarde is dat 40.000 km/uur ongeacht hoe zwaar die raket is.
Hydrogen economy is a Hype.

wannes

wannes

• >250 berichten
  • 368 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 05 maart 2009 - 04:49

1) een ruimtevaartuig kan in de ruimte maneuvreren door gebruik van kleine raketmotors. De werking van een raketmotor heeft helemaal niets te maken met "tegen iets af duwen"

2) om een raket uit de aantrekkingskracht van de aarde te brengen is een bepaalde snelheid nodig. In het geval van de aarde is dat 40.000 km/uur ongeacht hoe zwaar die raket is.

Bij beide antwoorden wil ik toch iets opmerken:
1) Bij een raket motor duw je je eigenlijk af tegen de (verbrandings)gassen die uit je motor komen.

2) Dat van die snelheid klopt ook niet helemaal. Als je een voorwerp vanop aarde direct "uit de aantrekkingskracht" van de aarde zou willen schieten moet je inderdaad 40.000km/uur nodig hebben, maar als je een constante kracht uitvoert over een bepaalde tijd lukt het ook effectief(dat is wat ze met een raket doen, die wordt ook niet met 40.000 km/u afgeschoten). Om correct te zijn moet je hier eigenlijk spreken over het gebonden zijn van het systeem aarde-voorwerp. Je voorwerp zal altijd de aantrekkingskracht van de aarde voelen(maar deze wordt wel kleiner met de afstand), maar als je voorwerp genoeg energie heeft zal het nooit meer naar de aarde toevallen en zal het (in theorie) oneindig ver van de aarde weggaan. Om niet gebonden te zijn moet de energie van het systeem aarde voorwerp groter zijn dan nul, dus:
LaTeX
daarmee kun je dus uitrekenen welke snelheid je moet hebben op een bepaalde hoogte om niet meer gebonden te zijn aan de aarde.

ronaldk

ronaldk

• 0 - 25 berichten
  • 15 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 05 maart 2009 - 09:26

1) Bij een raket motor duw je je eigenlijk af tegen de (verbrandings)gassen die uit je motor komen.

Hier heb ik mijn twijfels bij. Het is volgens mij gewoon de derde wet van Newton: actie=-reactie. Behoud van impuls dus. Er is niks nodig om tegen te duwen, zoals Fred F. al zei.
Wanneer de mensen alleen praten over wat zij begrepen, zou er maar weinig op de wereld gezegd worden (Jean de Boisson)

Geoffrey

Geoffrey

• >25 berichten
  • 44 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 05 maart 2009 - 10:10

wannes schreef (op 5 March 2009, 04:49): *

Hier heb ik mijn twijfels bij. Het is volgens mij gewoon de derde wet van Newton: actie=-reactie. Behoud van impuls dus. Er is niks nodig om tegen te duwen, zoals Fred F. al zei.

Ik heb ook dat gevoel erbij, is gewoon behoud van impuls. Net zoals je bij het schieten met een pistool een terugslag krijgt door behoud van impuls, kun je je voorstellen dat die raketmotot continu 'aan het schieten is'

Fred F.

Fred F.

• >1k berichten
  • 4168 berichten
  • Pluimdrager

Geplaatst op 05 maart 2009 - 10:20

2) Dat van die snelheid klopt ook niet helemaal. Als je een voorwerp vanop aarde direct "uit de aantrekkingskracht" van de aarde zou willen schieten moet je inderdaad 40.000km/uur nodig hebben, maar als je een constante kracht uitvoert over een bepaalde tijd lukt het ook effectief(dat is wat ze met een raket doen, die wordt ook niet met 40.000 km/u afgeschoten)....

Om een raket of ander ruimtetuig uit de aantrekkingskracht van de aarde te brengen, zoals de topicstarter vroeg, is wel degelijk een snelheid van 40.000 km/uur nodig. Die snelheid hoeft de raket niet meteen bij de start te hebben maar na versnellen uiteindelijk wel degelijk.
Om een ruimtetuig alleen in een baan om de aarde te brengen is "slechts" een snelheid van 28.000 km/uur nodig.

ronaldk

ronaldk

• 0 - 25 berichten
  • 15 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 05 maart 2009 - 10:58

Om een raket of ander ruimtetuig uit de aantrekkingskracht van de aarde te brengen, zoals de topicstarter vroeg, is wel degelijk een snelheid van 40.000 km/uur nodig. Die snelheid hoeft de raket niet meteen bij de start te hebben maar na versnellen uiteindelijk wel degelijk.
Om een ruimtetuig alleen in een baan om de aarde te brengen is "slechts" een snelheid van 28.000 km/uur nodig.

Waarom? Als een raket van de aarde zou "wegtuffen" met een lage snelheid, maar dat wel jarenlang volhoudt m.b.v. zijn motor, dan zal hij ooit wel uit het zwaartekrachtsveld ontsnappen. De ontsnappingssnelheid lijkt me de snelheid die je een raket hier op aarde meegeeft zodat die, als je de motor hebt uitgeschakeld, uiteindelijk zal ontsnappen aan de aantrekkingskracht, zoals Wannes al zei. Om in middelbare-schooltermen te spreken: hoe hard je een bal omhoog moet gooien wil die nooit meer terug op aarde vallen.
Wanneer de mensen alleen praten over wat zij begrepen, zou er maar weinig op de wereld gezegd worden (Jean de Boisson)

wannes

wannes

• >250 berichten
  • 368 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 05 maart 2009 - 11:55

Inderdaad behoud van impuls, om zelf vooruit te komen moet je een ander voorwerp een tegenovergetselde impuls geven, in mensentaal noemt men dat afduwen.

ronaldk

ronaldk

• 0 - 25 berichten
  • 15 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 05 maart 2009 - 12:21

Inderdaad behoud van impuls, om zelf vooruit te komen moet je een ander voorwerp een tegenovergetselde impuls geven, in mensentaal noemt men dat afduwen.

Je hebt gelijk, het is inderdaad een soort van afduwen. Maar het is wel een ander soort afduwen dan waar de topicstarter het over heeft, vandaar mijn verwarring denk ik. Heb ook wel eens de redenering gehoord dat een raket gas uitstoot, en zich vervolgens afzet tegen dat gas, en dat klopt natuurlijk niet. Het uitstoten is het afduwen.

Fred F.

Fred F.

• >1k berichten
  • 4168 berichten
  • Pluimdrager

Geplaatst op 05 maart 2009 - 13:12

Als een raket van de aarde zou "wegtuffen" met een lage snelheid, maar dat wel jarenlang volhoudt m.b.v. zijn motor, dan zal hij ooit wel uit het zwaartekrachtsveld ontsnappen. De ontsnappingssnelheid lijkt me de snelheid die je een raket hier op aarde meegeeft zodat die, als je de motor hebt uitgeschakeld, uiteindelijk zal ontsnappen aan de aantrekkingskracht....

OK, ik zie wat je bedoelt. Inderdaad, als de raketmotor continue blijft werken, desnoods tot in de eeuwen der eeuwen, en de stuwkracht minstens gelijk is aan het gewicht van de raket dan zal deze zich van de aarde blijven verwijderen. De totaal benodigde energie is dan wel onvoorstelbaar groot, vandaar dat men in de ruimtevaart niet zo werkt.

ajw

ajw

• >250 berichten
  • 379 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 05 maart 2009 - 13:42

De totaal benodigde energie is dan wel onvoorstelbaar groot, vandaar dat men in de ruimtevaart niet zo werkt.

't is een beetje wat je onvoorstelbaar noemt. De ontsnapplingssnelheid neemt wel af met de hoogte LaTeX (R = afstand tot middelpunt aarde)

Maar je hebt gelijk dat het in de praktijk voordeliger is om snel aan de ontsnappingssnelheid te komen.

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures