Springen naar inhoud

[scheikunde] fosforzuurgehalte in cola


  • Log in om te kunnen reageren

#1

Appelflap

    Appelflap


  • 0 - 25 berichten
  • 12 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 04 maart 2009 - 09:41

Heey,

Voor mijn zelfstandige praktische opdracht heb ik besloten om het fosforzuur in cola te bepalen.

Daar heb ik verder geen vragen over, maar van de leraar kregen wij een etiket van voedingscentrum mee waar op stond dat de gemiddelde cola ongeveer 5 mmol/L fosforzuur bevat. Wij hebben 2 verschillende cola's getest, allebei met een ionenwissellaar en zonder. We hebben dat gedaan aan de hand van een spectrometer.

Na het rekenen komen wij echter uit op gemiddeld 2,7 mmol/L

Even gecopy paste uit het verslag

"We beginnen met monster 1 met de IW. Deze had, volgens het aflezen van de gemaakte grafiek, een hoeveelheid fosfaat van 0,058 mg en dit zat in de 100ml kolf. In deze kolf zat echter maar 10,00 ml afkomstig uit de 250ml kolf waar de monsteroplossingen inzaten.

Dus in 10,00 ml zit 0,058 mg fosfaat en in de 250ml kolf zit dus 25 x 0,058 = 1,45 mg
In deze 250ml kolf zat maar 5,00 ml cola in, dus in 5,00ml cola zit 1,45 mg fosfaat. Er zit dan 1,45 x 200 = 290 mg/L fosfaat in cola (C1000 cola) Nu weten we de concentratie en we weten de moleculaire massa van fosforzuur dus kunnen we uitrekenen wat de mmol van deze cola is, want n=m/Mw dus n=290/98 en dat is afgerond 2, 95 mmol/L.
"

Ter verduidelijking. In de 250 ml kolf zat 5ml cola aangevuld met 200 ml 3M HCl en tot 250ml aangevuld met demi-water. Van die 250 ml hebben we 10ml gepipetteerd naar een 100ml kolfje, waar 2 reagens oplossingen ingingen

Reagens A Los 2,0 g ascorbinezuur, op in 100 ml demi-water.
Reagens B Los 8,4 g ammoniumheptamolybdaat, (NH4)60,5Mo7O24.4H O en 0,25 g kaliumantimonyltartraat, KSbOC4H4O6.0,5H2O, (0,5 H22O wordt ook wel sesqui hydraat genoemd) op in 400 ml 2M H2SO4.

Van A werd 5 ml toegevoegd en van B 10ml en werd tot 100ml aangevuld met demi-water.

We hebben zelf ook al wat conclusies getrokken hoe dat zo kan zijn, maar meer komen we ook niet aan :D

Meer Copy-Paste

"Volgens een blad, die meneer KKJ mee gaf, heeft de gemiddelde cola ongeveer 5 mmol/L fosforzuur, maar na meten en berekenen kwamen wij uit op 2,55 – 2,95 mmol/L uit. Dit is een behoorlijk verschil. We hebben op het etiket gekeken van de cola zelf om te kijken of daar wat informatie op stond maar staat alleen ‘Voedingszuur “E-338”’ op, dus daar worden we ook niks wijzer van. Ook hebben we op verschillende sites gekeken (voedingscentrum.nl, pepsi.nl) maar deze gaven ook geen duidelijke getallen.

Als het niet aan ons ligt.
Het recept van cola is een geheim recept en wordt dus niet helemaal prijs gegeven. Ze geven wel wat erin zit, maar niet de hoeveelheden. Het blad kan dus een foute waarde hebben en dus niet kloppen. Dit getal kan ook oud zijn en dat het recept na al die jaren verbeterd is of veranderd is.

Als het wel aan ons ligt (meetfouten)
Het voorspoelen kan misschien fout zijn gegaan of de ionenwisselaarskorrels kunnen kapot zijn geweest. Dit kan niet het probleem zijn want de monsters zonder het voorspoelen hebben ook dezelfde waardes. Het ammoniumheptamolybdaat was een poeder dat daar al 40 jaar stond, dus dat kan wat oud zijn. Ook hebben we meer toegevoegd dan we moesten, maar dit kan de meting niet zodanig aanpassen. De zuren waar we constant mee moesten aan vullen kunnen ook qua concentratie te hoog of te laag liggen. We hebben bij de spectrometer geen 885 nm gebruikt maar 720 nm. Dit kan dus de extinctie veranderd hebben waardoor de grafiek niet klopt, waardoor we met verkeerde getallen hebben gerekend.
"

Zo... Waar zou het aan kunnen liggen?

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

#2

Gesp

    Gesp


  • >250 berichten
  • 339 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 04 maart 2009 - 23:00

Het was moeilijk, maar ik heb nog een (wetenschappelijke) meting tav fosforzuur in cola gevonden:

...genuine Coca Cola® and in Coca Cola® light. The content
of H3PO4 was found to be 6.4 mmol/L in and 5.6 mmol/L respectively...

Schnug, Ewald, Fleckenstein, Juergen and Hancklaus, Silvia(1996)'Coca cola® is it! the ubiquitous extractant for micronutrients in soil',Communications in Soil Science and Plant Analysis,27:5,1721 — 1730

#3

Appelflap

    Appelflap


  • 0 - 25 berichten
  • 12 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 06 maart 2009 - 07:43

Dat is nog hoger dan onze cola :D





0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures