Modellen duurzame centrales

Moderators: jkien, Xilvo

Reageer
Berichten: 2

Modellen duurzame centrales

Hey allemaal

Ik moet een eindwerk maken voor school en ik heb duurzame energie als onderwerp gekozen. In Mei moet ik een presentatie doen over mijn eindwerk en ik zou dit graag origineel maken. Ik heb al een stirlingmotor die ik in elkaar aan het zetten ben, maar zou graag nog een aantal modellen willen bouwen rond een andere soort van centrale, zoals bv een zonneschoorsteen. Liefst een van de volgende soorten "centrales": golfslagcentrale of geothermische centrale.

In mijn eindwerk bespreek ik natuurlijk ook de meer conventionele vormen van duurzame energie, maar ik wil mijn medeleerlingen meer bewust maken van de minder bekende vormen bij mijn presentatie.

Ik beantwoord met plezier bijkomende vragen.

Gebruikersavatar
Berichten: 3.112

Re: Modellen duurzame centrales

Liefst een van de volgende soorten "centrales": golfslagcentrale of geothermische centrale.
Bij St. Malo (France) staat een getijdencentrale die zowel tijdens eb als tijdens vloed elektrisch vermogen levert.

Gebruikersavatar
Berichten: 7.224

Re: Modellen duurzame centrales

Nilienil, wat is nu je vraag?
If I have seen further it is by standing on the shoulders of giants.-- Isaac Newton

Berichten: 2

Re: Modellen duurzame centrales

Sorrie dat mijn vraag er niet goed door komt.

Mij vraag is: heeft iemand een idee hoe ik een werkende maquette kan maken van bv een windturbine? mag ook een golfslagconvertor zijn, zolang het maar groene stroom is.

PS: het spijt als ik dit onderwerp verkeerd gepost heb, ben nieuw en wist het niet echt te plaatsen.

Berichten: 2

Re: Modellen duurzame centrales

Volgens mij lukt dat met van die van die windturbines die ze vroeger verkochten van kne'x. Hebben op school nog zo een in elkaar gezet, maar dan als waterrat en het werkte wel degelijk.

Maar heel veel energie kreeg je wel niet, we kwamen aan 0,2 V.

Gebruikersavatar
Berichten: 767

Re: Modellen duurzame centrales

maar zou graag nog een aantal modellen willen bouwen rond een andere soort van centrale, zoals bv een zonneschoorsteen.[....] ik wil mijn medeleerlingen meer bewust maken van de minder bekende vormen bij mijn presentatie.[....]Mij vraag is: heeft iemand een idee hoe ik een werkende maquette kan maken van bv een windturbine?
Als je je medeleerlingen bewust wil maken van minder bekende vormen van duurzame energie, en je een werkende maquette wilt maken, zou ik niet voor windenergie gaan.

Ik vind een zonneschoorsteen dan een leuk onderwerp om een maquette van te maken. Je kan van doorzichtig PVC een schoorsteen maken met een ventilatorwieltje en deze steken in een kunststof bak. Middels een föhn zou je dan de lucht kunnen verwarmen in de bak en zou je een stijgende warme luchtstroom krijgen. Waardoor het wieltje zou gaan draaien.

Reageer