Welke regelbare weerstand?

Moderators: jkien, Xilvo

Berichten: 10

Welke regelbare weerstand?

Hallo,

Ik wil graag eens een knutselvraagje voorleggen.

Om de winter een beetje fatsoenlijk door te komen op de motor draag ik verwamde handschoenen welke zijn aangesloten op de motoraccu. Deze handschoenen werken zo goed, dat ik ze te warm vind als de temperatuur buiten boven de 5 graden komt.

Daarom wil ik hier graag een regelaartje tussen maken.

Ik heb begrepen dat een potentiometertje hier geschikt voor is.

Nu heb ik niet veel kaas gegeten van electriciteit. Ik kan Volts meten en ik kan de Wet van Ohm opschrijven, maar dan houdt het wel een beetje op. Wie kan/wil me helpen een geschikt potmeter te selecteren?

Info over de handschoenen:

7 Watt per stuk (totaal 2 uiteraard)

accu: 12 Volt

er zit een zekering van 4 Ampere in

Wat voor weerstandsbereik moet de potmeter hebben?

Overige wensen:

De weerstand moet geregeld worden voordat de kabel gesplitst word naar de 2 handschoenen.

Ik zou het prettig vinden om in een slag van 180 graden van "uit" naar vol vermogen te gaan.

Het zou wel handig zijn als de potmeter waterdicht is of gemaakt kan worden.

Het formaat van het hele ding moet niet uit de klauwen lopen, maar dat is geloof ik niet zo'n probleem.

Alvast bedankt
bier en tieten

Berichten: 25

Re: Welke regelbare weerstand?

Ik denk dat je beter een kleine elektronische schakeling bouwt (PWM-regeling) of een regelbare weerstand neemt die 2A (eigenlijk 1.167A) kan verdragen.

Berichten: 10

Re: Welke regelbare weerstand?

Ik denk dat je beter een kleine elektronische schakeling bouwt (PWM-regeling) of een regelbare weerstand neemt die 2A (eigenlijk 1.167A) kan verdragen.
Een potentiometer is toch een regelbare weerstand?

Hoe kom je nou op die 2 A?
bier en tieten

Berichten: 12.262

Re: Welke regelbare weerstand?

Dat gaat een flinke potmeter worden hoor, even veronderstelt dat je worst-case die handschoenen op half vermogen wilt laten werken (7 watt totaal) soepeert de potmeter op dat moment ook 7 watt. Aangezien je ongeveer de halve weerstandschaal gebruikt is een potmeter met een rated power van een watt of 20 aanbevolen - reken op ongeveer een (half) bierblikje als formaat!

Een PWM regeling lijkt me aanbevolen (die kun je dan wel besturen met een potmetertje van normaal formaat natuurlijk).
Victory through technology

Berichten: 10

Re: Welke regelbare weerstand?

Benm schreef:Dat gaat een flinke potmeter worden hoor, even veronderstelt dat je worst-case die handschoenen op half vermogen wilt laten werken (7 watt totaal) soepeert de potmeter op dat moment ook 7 watt. Aangezien je ongeveer de halve weerstandschaal gebruikt is een potmeter met een rated power van een watt of 20 aanbevolen - reken op ongeveer een (half) bierblikje als formaat!

Een PWM regeling lijkt me aanbevolen (die kun je dan wel besturen met een potmetertje van normaal formaat natuurlijk).
hmm, ik ben een voorstander van bierblikjes maar niet tijdens het sturen.....

Dat is duidelijk niet de bedoeling.

wat is dan een PWM regeling en waar is dat te krijgen?
bier en tieten

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: Welke regelbare weerstand?

Zoals gezegd ga je met een regelbare weerstand veel energie verliezen in die weerstand.

Wat je als alternatief kunt doen is een schakelaar tussenvoegen waarmee je naar keuze de handschoenen parallel of in serie kunt zetten.

Berichten: 25

Re: Welke regelbare weerstand?

Ja potentiometer en regelbare weerstand zijn hetzelfde hoor.

Die 2A komt voort uit de stroom die jouw handschoenverwarming van de batterij vraagt.(welliswaar naar boven afgerond).

Je moet ook nog rekening houden met de spanning over de potmeter, zoals Benm zegt. Stroom maal spanning geeft vermogen.

Een PWM-regelaar is simpel op te bouwen rond een NE555 (timer-IC) waarmee je een vermogentransistor aanstuurt.

Kijk eens naar dit schema: http://www.circuitsonline.net/circuits/view/17

In plaats van de motor op dit schema, komen hier jouw handschoenen. Je mag dan ook diode D3 weglaten.

Nu weet ik wel niet of de spanning van jouw boordnet stabiel is... anders moet je ook nog eens een spanningsregelaartje plaatsen.

De potmeter in het schema mag een laagvermogen type zijn.

Berichten: 12.262

Re: Welke regelbare weerstand?

Dat lijkt me inderdaad een prima oplossing.

Qua fluctuerende spanning zal het wel goed zitten, zo'n 555 is daar niet zo gevoelig voor, en die handschoenen blijkbaar ook niet - tenzij het nu ook al een probleem is.
Victory through technology

Berichten: 10

Re: Welke regelbare weerstand?

bedankt voor jullie reakties. Ik zal me eens gaan verdiepen, want ik ben te weinig thuis in deze materie.
bier en tieten

Berichten: 4

Re: Welke regelbare weerstand?

Hallo

ik zit met een gelijkaardig probleem. ik heb een autobatterij en zou deze graag voor allerlei verschillende toestellen willen gebruiken. dus het aantal volts verschilt ook wel eens. daarom had ik ook graag zo'n potmeter op die batterij aangesloten maar ik ken hier helaas niets van.

naar welke specificaties moet ik kijken want ik versta ook niet veel van wat hier eerder al gezegd is.

Gebruikersavatar
Lorentziaan
Berichten: 320

Re: Welke regelbare weerstand?

Misschien kan je de volgende aanpak uitproberen om te zien of die voldoet:
  • Als het echt koud is gebruik je de handschoenen zoals bedoeld: allebei op 12V.
  • Als het niet zo koud is zet je ze in serie: dan krijgen ze elke 6V en zullen ze elk maar een 4de van het individuele vermogen afgeven.
Als dit niet lukt dan is PWM idd een goeie aanpak.

Ik wens je warme voeten toe. :-)

Groeten,

--

/\/\arc

Sorry Klazon, ik zag net dat jij hetzelfde voorstelde...
Wil je eindelijk die dure computer aan het werk zetten...

help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...

http://www.wetenschapsforum.nl/index.ph ... opic=59270

Berichten: 2

Re: Welke regelbare weerstand?

Menjuw schreef:Hallo

ik zit met een gelijkaardig probleem. ik heb een autobatterij en zou deze graag voor allerlei verschillende toestellen willen gebruiken. dus het aantal volts verschilt ook wel eens. daarom had ik ook graag zo'n potmeter op die batterij aangesloten maar ik ken hier helaas niets van.

naar welke specificaties moet ik kijken want ik versta ook niet veel van wat hier eerder al gezegd is.
Het maken van een goede regelbare voeding is niet zo eenvoudig en vergt zeker enige ervaring met elektronica. Ik zou je dan ook aanraden uit te kijken naar een kant en klaar product. Loop binnen bij een auto-onderdelenwinkel, bij een elektronicawinkel en ga op zoek. Inderdaad zullen er in de gekochte spullen ook 555's en powertorren zitten maar om zoiets goed en betrouwbaar te bouwen (ook qua soldeertechniek etc.) moet er echt wel kaas van gegeten hebben.

Gebruikersavatar
Berichten: 347

Re: Welke regelbare weerstand?

Zijn kant en klare circuits met een temperatuur sensor zo groot dan? Ik zou denken dat als je toch gaat knutselen aan verwarmde handschoenen dat je ze net zo goed automatisch kunt maken ipv handregelbaar.

Berichten: 10

Re: Welke regelbare weerstand?

nou, er is al weer aardig wat tijd verstreken en de temperatuur gaat steeds verder dalen. Ik heb alle genoemde suggesties op mijn gemakje onderzocht en heb besloten de volgende PWM regeling te maken:

KLIK

Kan ik voor het maken van de printplaat de layout van het gegeven schema gebruiken of heeft iemand hier een betere layout voor?
bier en tieten

Berichten: 12.262

Re: Welke regelbare weerstand?

Die schakeling lijkt me prima - D3 kan wellicht vervallen bij aanslutien van verwarmingsweerstanden ipv een motor.
Victory through technology

Reageer