Springen naar inhoud

Zelf alcohol maken

• Log in om te kunnen reageren

Collishop

Collishop

• 0 - 25 berichten
  • 1 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 04 maart 2009 - 16:12

Beste forumgangers,
Voor een van onze lessen wetenschappelijkwerk moeten we een manier zoeken om alcohol temaken. De bedoeling is dus om op een simpele manier, met simpele producten alcohol te maken.
Zo kan je bijvoorbeeld alcohol maken uit aardappelen, omdat dit echter al gedaan is zoek i kandere manieren om aan alcohol te geraken.

ik hoop dat jullie mij kunnen helpen.
Bij voorbaad dank.

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

anusthesist

anusthesist

• >5k berichten
  • 5820 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 04 maart 2009 - 16:28

Wij moesten voor scheikunde op de middelbare school een keer bananenwijn maken:

http://home.hccnet.n...n/b/banaan2.htm
That which can be asserted without evidence can be dismissed without evidence.

DrBob

DrBob

• >25 berichten
  • 38 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 04 maart 2009 - 20:48

Ik denk dat er toch al uit alles wat ook maar koolhydraten bevat al ooit alcohol gemaakt is, dus nieuwe ontdekkingen zullen er niet te doen zijn!
Alcohol maken uit aardappelen is niet zo simpel, het gezien het belangrijkste koolhydraat in aardappelen (zetmeel) niet vergistbaar is. De meest logische mannier om te doen is om geschroot mout (wat zetmeelafbrekende enzymes bevat) bij doorgekookte aardappelen te doen volgens klassieke (bier)brouwmethodes. In het vakjargon heet het brouwen met ongemout.
Experimenteren (en daarna opdrinken) zou ik je trouwens ook niet echt aanraden, gezien sommige fruitsoorten (of graansoorten) grote hoeveelheden pentosen kunnen bevatten welke vergist worden tot methanol ipv tot ethanol.
Desalniettemin heb ik mijn mijn twijfels bij uw leraar...

Benm

Benm

• >5k berichten
  • 8804 berichten
  • VIP

Geplaatst op 07 maart 2009 - 16:30

Tja, als het voor scheikunde is, en niet voor biologie, kun je wellicht sier maken door op kleine schaal het gangbare industriele proces uit te voeren: additie van water aan etheen. De katalysator daarvoor is fosforzuur op een drager, wellicht is het iets dat je zou kunnen maken als experiment. Er bestaat ook nog een reactie met geconcentreerd zwavelzuur waarbij eerst ethylsulfaat ontstaat dan vervolgens te hydroliseren is, wellicht ook interessant.

Ik zou niet direct spectaculair opbrengsten verwachten als je zo'n proefje opzet, maar als proof of principle moet het kunnen... vermits je een beetje uitrusting voorhanden hebt.
Victory through technology

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures