Springen naar inhoud

Voetzoolreflexologie en iriscopie

• Log in om te kunnen reageren

thermo1945

thermo1945

• >1k berichten
  • 3112 berichten
  • Verbannen

Geplaatst op 04 maart 2009 - 19:14

Hoe betrouwbaar zijn voetzoolreflexologie en iriscopie

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Jona444

Jona444

• >1k berichten
  • 1409 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 04 maart 2009 - 20:00

Het zijn natuurlijk alternatieve geneeswijzen. De betrouwbaarheid wordt door de reguliere geneeskunde in vraag gesteld. Persoonlijk zou ik er geen geld aan willen uitgeven.
Its supercalifragilisticexpialidocious!

anusthesist

anusthesist

• >5k berichten
  • 5820 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 04 maart 2009 - 20:51

De resultaten voor voetzoolreflexologie van verschillende onderzoeken op een rij:

Among the five studies suitable for review, there was only one report of a statistically significant treatment effect. Among the 12 outcome variables examined, the treatment effect size for urinary symptoms was large, whereas the effect size for other conditions was negligible. CONCLUSION: There is no evidence for any specific effect of reflexology in any conditions, with the exception of urinary symptoms associated with multiple sclerosis. Routine provision of reflexology is therefore not recommended. Bron: The efficacy of reflexology: systematic review. Wang MY, Tsai PS, Lee PH, Chang WY, Yang CM. 2008

Although there are few research studies on foot reflexology, Stephenson 2 found a statistically significant decrease in pain and anxiety in breast and lung cancer patients who received foot reflexology. A large Danish study (220 patients) found reflexology to be an effective treatment for headaches,3 and a 1997 study by Frankel 4 suggests that baroreceptor sensitivity may be altered by reflexology stimulating the sensory system of the feet. Bron: Foot Reflexology. Blunt, Elizabeth. 2006

Van beide methodes (voetzoolreflexologie en iriscopie) heb ik meerdere artikelen gevonden die concluderen dat deze nŪet in staat zijn juiste diagnoses te stellen.
That which can be asserted without evidence can be dismissed without evidence.

DrBob

DrBob

• >25 berichten
  • 38 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 04 maart 2009 - 21:01

Hoe betrouwbaar zijn voetzoolreflexologie en iriscopie

Het is maar wat je verstaat onder betrouwbaar... In de technische zin van het woord betekent het dat het de gegeven belofte daadwerkelijk nakomt. Gezien in de alternatieve geneeskunde de gegeven beloftes vaak vaag en gemanipuleerd zijn, zullen voetzoolreflexologie en iriscopie vaak wel betrouwbaar zijn...

thermo1945

thermo1945

• >1k berichten
  • 3112 berichten
  • Verbannen

Geplaatst op 07 maart 2009 - 16:21

Het is maar wat je verstaat onder betrouwbaar... In de technische zin van het woord betekent het dat het de gegeven belofte daadwerkelijk nakomt. Gezien in de alternatieve geneeskunde de gegeven beloftes vaak vaag en gemanipuleerd zijn, zullen voetzoolreflexologie en iriscopie vaak wel betrouwbaar zijn...

Dan vraag ik maar: "Wat is de medische toevoeging c.q. waarde?"

anusthesist

anusthesist

• >5k berichten
  • 5820 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 07 maart 2009 - 16:24

Dan vraag ik maar: "Wat is de medische toevoeging c.q. waarde?"

Dat vind je onder andere in mijn post. Een aantal onderzoeken voorspellen een positieve werking van voetzoolreflexologie, dus het kan zijn toegevoegde waarde hebben. Ik denk alleen dat er nog meer onderzoek gedaan moet worden alvorens het wijd geaccepteerd wordt in de medisch wereld.
That which can be asserted without evidence can be dismissed without evidence.

thermo1945

thermo1945

• >1k berichten
  • 3112 berichten
  • Verbannen

Geplaatst op 11 maart 2009 - 14:03

Ik denk alleen dat er nog meer onderzoek gedaan moet worden alvorens het wijd geaccepteerd wordt in de medisch wereld.

1. Er zijn artsen die tevens iriscopist zijn. Zouden zij hun eigen vak ondermijnen?
2. Waardoor is dat nog steeds niet gebeurd? Broodnijd?

Wouter_Masselink

Wouter_Masselink

• >5k berichten
  • 8250 berichten
  • VIP

Geplaatst op 11 maart 2009 - 16:08

Wanneer een arts tegelijkertijd ook alternatieve geneeskunde gebruikt dan ondermijnt hij inderdaad zijn (of haar natuurlijk) eigen vak. Mocht iemand baat hebben bij alternatieve geneeskunde dan is daar niks op tegen, maar een arts moet zich met reguliere geneeskunde bezighouden. Hetzelfde zou zijn als ik naar een gsm verkoper ga, een gsm wil kopen en ze mij vervolgens een cursus rooksignalen willen geven. Het zou kunnen werken, waarschijnlijk lang niet zo effectief en ik heb er niet om gevraagd. Je gaat naar een arts toe voor reguliere geneeskunde en naar een kwakzalver voor alternatieve geneeskunde.

Waarom voetzoolreflexologie (nog) niet een algemeen geactepteerde behandeling is komt inderdaad door de weinig positieve publicaties. Waarom dit zo is kan een verscheidenheid aan redenen hebben. Doordat de achterliggende gedachte achter voetzoolreflexologie niet wetenschappelijk onderbouwt is word het al snel niet serieus genomen in wetenschappelijk onderzoek. Naar mijn mening ook terecht. Er is eerst een wetenschappelijk plausibele onderbouwing nodig waarom het zou werken, een hypothese hoe dit mechanisme zou werken) voordat je dit mechanisme kan testen.
"Meep meep meep." Beaker

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures