Springen naar inhoud

Schimmelinfecties

• Log in om te kunnen reageren

thermo1945

thermo1945

• >1k berichten
  • 3112 berichten
  • Verbannen

Geplaatst op 04 maart 2009 - 19:16

Waardoor worden schimmelinfecties zo moeilijk herkend en waardoor worden ze nauwelijks behandeld als ze herkend zijn.

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

anusthesist

anusthesist

• >5k berichten
  • 5819 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 04 maart 2009 - 20:27

Is dat wel zo, heb je hier cijfers van?

Naar mijn weten zijn schimmelinfecties van de huid -voor een huisarts en dermatoloog- zeer makkelijk te herkennen
entiteiten. Deze zogenaamde dermatomycosen hebben een aantal specifieke eigenschappen, hoewel ze nooit altijd even goed te onderscheiden zijn. Hier kun je meer over over lezen. Verder heb je nog de vaginale schimmelinfecties, mondschimmel e.d. die ook vrij makkelijk te herkennen zijn, in het eerste geval zeker door een gynaecoloog.

Qua niet-medicamenteuze ťn medicamenteuze behandeling is er genoeg optie voor de huisarts, dermatoloog, gynaecoloog etc. Ik ben daarom benieuwd waar je het vandaan hebt dat mensen met schimmelinfecties nauwelijks behandeld worden.

Gesp heeft de kennis om hier eventueel nog dieper op in te gaan.
That which can be asserted without evidence can be dismissed without evidence.

Gesp

Gesp

• >250 berichten
  • 339 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 04 maart 2009 - 21:34

Waardoor worden schimmelinfecties zo moeilijk herkend en waardoor worden ze nauwelijks behandeld als ze herkend zijn.

Ik ben het wel met bovenstaand spreker eens, dat het meestal niet zo moeilijk is, zeker wat betreft schimmelinfecties vd huid. Echter:
- er is niet altijd veel reactie van het afweersysteem; zonder afweersysteem zijn er weinig symptomen.
- Niet alle artsen kijken goed en gestelde diagnoses worden niet altijd gecontroleerd door een test af te nemen. Dan is er geen correctie op foute diagnosen.
Behandeling wordt m.i. altijd ingesteld, en is meestal niet zo moeilijk (hoewel het bij een enkeling steeds terugkomt).

Schimmelinfecties van nagels zijn moeilijker te behandelen.

DrBob

DrBob

• >25 berichten
  • 38 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 04 maart 2009 - 21:46

Afgezien van dermatomycosen zijn schimmelinfecties bij gezonde, niet antibioticaslikkende, mensen erg onfrequent. Candida (wat eigenlijk een gist is) kan redelijk frequent oppervlakkige infecties geven, waarvoor er ook massa's zalfjes beschikbaar zijn. Deze infecties zijn trouwens over het algemeen wat ongemakkelijk (jeuk/haaruitval/irritatie), maar zeker niet levensbedrijgend.
Systemische mycosen zijn gevaarlijke en gigantisch lastig behandelbare infecties, maar zijn vaak voorbehouden voor de immuungecompromiteerde patiŽnt.
Onderherkend zijn ze volgens mij niet echt, en onderbehandeld ook niet (behalve misschien de "atletenvoet").

thermo1945

thermo1945

• >1k berichten
  • 3112 berichten
  • Verbannen

Geplaatst op 04 maart 2009 - 23:16

Ik ben daarom benieuwd waar je het vandaan hebt dat mensen met schimmelinfecties nauwelijks behandeld worden.

Kennelijk ben ik onjuist voorgelicht. Alen dank voor de toelichtingen.

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures