Springen naar inhoud

[scheikunde] elektrochemische cellen pws

• Log in om te kunnen reageren

Vlc

Vlc

• 0 - 25 berichten
  • 2 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 04 maart 2009 - 19:31

Beste mensen,
Ik doe mijn profielwerkstuk over de eleketrochemische cel..
wij onderzoeken de bronspanning van een elektrochmische cel. Nu hebben wij een vrij simpele Daniel cel gebouwd met Zinksulfaat, Kopersulfaat (allebei 0.1 molair) en een zoutbrug van verzadigd Kaliumchloride.
Na een proberen lukt het eindelijk om hem te bouwen zodat hij stabiel bleef, hij gaf een spanning van 1.05 volt en een stroom sterkte van 0.52 ampere.
Nu gingen we onderzoeken. Eerst wilden we het effect bekijken van concentratie verandering en na afloop rekenen met de formule van Nernst.
Goed bij 0.1 M kregen we een spanning van 1.05 volt, daarna verdubbelde we de molariteit (0.2) dus maar kregen weer dezelfde spanning, vervolgens halveerde we de molariteit (0.05) en kregen weer dezelfde spanning.
Toen bedachten we dat: als je de molariteit veranderd bij beide stoffen houd hij het alleen maar langer, of korter, vol.
Dus toen hebben we 0.1 M zinksulfaat en 0.05 Kopersulfaat, maar nog steeds dezelfde spanning :S
Weet iemand hier misschien of dat de meet resultaten kloppen, en of mij theorie klopt over dat de cellen het alleen maar langer volhouden?
En weet misschien iemand dan misschien hoe ik dan het effect van concentratie verandering kan onderzoeken?
Alvast Bedankt!

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Bart

Bart

• >5k berichten
  • 7224 berichten
  • VIP

Geplaatst op 04 maart 2009 - 20:04

Waarom zou je verwachten dat bij andere molariteit je een andere spanning krijgt?
If I have seen further it is by standing on the shoulders of giants.-- Isaac Newton

Vlc

Vlc

• 0 - 25 berichten
  • 2 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 07 maart 2009 - 19:47

Omdat als je de formule van Nernst bekijkt, je bij concentratie verandering van de 1 een ander spanning krijgt

Marko

Marko

• >5k berichten
  • 8935 berichten
  • VIP

Geplaatst op 08 maart 2009 - 12:38

Hoe groot is dan de verandering die je voor beide electrodepotentialen zou verwachten?

Cetero censeo Senseo non esse bibendum

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures