Springen naar inhoud

Polythe´sme is niets anders dan monothe´sme

• Log in om te kunnen reageren

Raul

Raul

• >100 berichten
  • 159 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 04 maart 2009 - 22:08

Hallo beste mensen

Ik heb de documentair der sohn gotes volledig gezien, hier een deel ervan over de vraag of Jezus Gods zoon was:
Ist Jesus Gottes Sohn

Ik weet niet of die documentair volledig op youtube is geŘpload. Er waren twee experts in de geschiedenis van spirituele religies (godsdiensten) die hebben uitgelegd dat polythe´sme in oorsprong monothe´stisch is, polythe´sten geloven immers in 1 schepper (hogere macht, grote geest, hogere kracht .. ) maar in meerdere goden?

Hoe in ÚÚn schepper geloven en toch meerdere goden?
Ze geloven dat die enige absolute kracht goddelijke eigenschappen deelt met andere scheppingen waardoor deze scheppingen ook goddelijk worden, en daarom zijn ze ook goden.

Verder zijn er een paar aangehaalde voorbeelden van mensen die gods zonen waren, vlees die god waren geworden en ook uit maagd geboren.

De namen heb ik niet kunnen onthouden, misschien bekijk ik de documentair nog eens, dan zal ik hier de namen van die uit maagd geboren gods zonen plaatsen.

Groetjes

Veranderd door ypsilon, 05 maart 2009 - 15:44

Doe niet jouw best om te leven, maar doe uw best om het leven een zin te geven.! (mijn eigen overtuiging)

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

nicky_too

nicky_too

• 0 - 25 berichten
  • 2 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 16 maart 2009 - 16:19

Hoe in ÚÚn schepper geloven en toch meerdere goden?
Ze geloven dat die enige absolute kracht goddelijke eigenschappen deelt met andere scheppingen waardoor deze scheppingen ook goddelijk worden, en daarom zijn ze ook goden.

Ik moet zeggen dat ik het niet eens ben met de stelling in de titel van dit topic. Dat komt mede door de opmerking die ik heb aangehaald.

Een god is een vereerd wezen of, als je wilt, een opperwezen (zie Van Dale). Een schepper is een maker, niet meer en niet minder (eveneens te vinden in de Van Dale).
Kortom: 'god' en 'schepper' zijn niet identiek.
Je kunt dus wel degelijk een schepper (of schepper-god) hebben en meerdere goden.

druijf

druijf

• >250 berichten
  • 320 berichten
  • VIP

Geplaatst op 18 maart 2009 - 13:34

De scheppergod is niet altijd de oppergod. Denk bijvoorbeeld aan de Griekse Zeus, die volgens de mythologie een vader had. Ook de oppergod niet dezelfde vorm van almacht als doorgaans aan een theistisch godsbeeld toegeschreven wordt.

nicky_too

nicky_too

• 0 - 25 berichten
  • 2 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 18 maart 2009 - 22:05

Als je het Evangelie van Judas leest, kom je er achter dat de christelijke god sowieso geen oppergod is. Erg interessant leesvoer...

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures