Wie wil er een practicum over lastverdeling voor me doen

Moderator: physicalattraction

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 400

Wie wil er een practicum over lastverdeling voor me doen

Heb even zitten dubben of ik dit onder Huiswerk/practica zou zetten, dus mogelijk kan het daarheen verplaatst worden.

Bij invullen van door mij gemaakt formulier om as/wiel-lasten te bepalen van gewichten in een voertuig, als voorbeeld kwam ik door mij onverwacht resultaat tegen.
motorplato3.jpg
motorplato3.jpg (61.42 KiB) 310 keer bekeken
http://members.home.nl/jadatis/Serieusbandendrukspel.xls daar is het formulier te laden



door het plaatsen van een motor links uit het midden achter de achter-as, werwachte ik dat het linker-voorwiel daardoor minder opgelicht zou worden dan het rechter, omdat het zwaartepunt meer naar links zat. Volgens de berekening was dit net andersom, links een groter negatief gewicht dus wiskundig lager.

Dacht dat ik de zorgvuldig gecomponeerde formules in mijn formulier opnieuw onder de loupe moest memen.

Thuis toch een simpele test gedaan, met een redelijk flexibel dienblad.

Deze zette ik op de onderkant van de 4 pootjes van een klein bijzettafeltje, met ongeveer het midden op de 2 pootjes die de achterwielen voor moesten stellen. met een vinger druk tussen de 2 "voorwielen" gezet om direct kiepen van het blad te voorkomen.

Drukte ik nu aan de "linker-achterkant" van deze denkbeeldige auto, dan kwam de linkervoorkant omhoog, wat aantoonde dat de berekening toch klopte. Het kan makkelijker, kwam ik achter. Als je het dienblad met het midden op de rand van een tafel zet en een vinger drukt midden tussen de rand die op de tafel zit. Dan aan een zijde op de rand die in de lucht zweeft drukken, en dezelfde kant komt omhoog op de tafel.

Toch zegt mijn gevoel ( helemaal fout in de natuurkunde natuurlijk) dat dit bij een stug frame (zoals een autochassis redelijkwel is) wel eens anders kan zijn.

Om dat te testen in de praktijk zou je een stugge plank op 4 verende pootjes kunnen zetten op 4 weegschalen, en dan zien wat de gewichtsveranderingen zijn vooral op de voorwielen.

Omdat ik zelf zo snel geen 4 weegschalen voorhanden heb, is mijn vraag of dit bijvoorbeeld op een school als practicum gedaan kan worden. 2 weegschalen zou ook mee te werken zijn , die dan alleen onder de voorwielen.

voor de vering kun je ook 4 schuursponsjes gebruiken, waarbij het midden dan als scharnierpunt gezien moet worden. Midden tussen de "voorwielen" een 2 x zo groot gewicht als wat je later achterop gaat plaatsen, om kantelen te voorkomen. en dan maar gewichten vergelijken.

Mijn vermoeden is dat door betere bestandheid tegen torsiekrachten bij een stug chassis de kracht op de voorwielen geniveleerd wordt, waardoor de druk op de voorwielen gelijkmatiger wordt.

Reageer