Mogelijkheden voor kleine zenders.

Moderators: jkien, Xilvo

Reageer
Berichten: 2.746

Mogelijkheden voor kleine zenders.

Ik vraag me af wat er zoal mogelijk is om per zender 1 signaal te versturen naar een ontvanger. Met verschillende zenders (bvb 10) en 1 ontvanger. Elke zender moet dus een verschillend signaal/frequentie uitzenden, en de ontvanger moet dat allemaal kunnen onderscheiden.

Hierbij ben ik vooral op zoek naar de goedkoopste oplossing.

Berichten: 12.262

Re: Mogelijkheden voor kleine zenders.

Wat voor toepassing/bereik heb je ermee in gedachten?
Victory through technology

Berichten: 2.746

Re: Mogelijkheden voor kleine zenders.

Ik wil een beetje knutselen, het moet een tiental of enkele tiental meter ver kunnen in een gewone ruimte.

1 drukknop moet 1 signaal verzenden, dat verschillend is van de andere.

En eventueel een gemakkelijke aansluiting op een pc zou een pluspunt zijn (bvb van die usb bluetooth dingen)

alvast bedankt

Berichten: 12.262

Re: Mogelijkheden voor kleine zenders.

Moeten die drukknoppen ook gelijktijdig werken, of volstaat het als het werkt zolang je er maar 1 tegelijk indrukt?
Victory through technology

Berichten: 2.746

Re: Mogelijkheden voor kleine zenders.

Is dat van belang met zo'n kort signaal? Het volstaat denk ik om maar 1 signaal te kunnen ontvangen. Als het niets of weinig aan de prijs doet, eventueel meerdere tegelijk.

Berichten: 12.262

Re: Mogelijkheden voor kleine zenders.

Om de beurt ontvangen maakt het goedkoper omdat je maar 1 kanaal hoeft te ontvangen. Een praktische oplossing lijkt me te werken met kant en klare 433 MHz modules - die heb je zowel als zendertjes als als ontvangers. Je kunt dan alles op 1 frequentie gebruiken, en het bereik loopt wel in de tientallen meters.

Het lijkt me een kwestie van ieder zendertje een eigen pulscodering mee geven. Aan de ontvangskant kun je dat eenvoudig anayliseren, wellicht zelfs met een pc als je het er via I2C oid aan koppelt.
Victory through technology

Berichten: 2.746

Re: Mogelijkheden voor kleine zenders.

Onder tussen ben ik ZigBee al tegengekomen. http://en.wikipedia.org/wiki/ZigBee

En ik was ook al tot de vaststelling gekomen dat ik op 1 frequentie moet werken.

Ik wil nu elke zender een byte laten verzenden. Hoe maak ik die zender dat duidelijk dat hij dat moet zenden? En dus met zo weinig mogelijk elektronica aan zenderkant (geen processors ed).

Gebruikersavatar
Berichten: 337

Re: Mogelijkheden voor kleine zenders.

Is het nu de bedoeling om verschillende schakelaars vanuit verschillende punten in een ruimte hun stand te detecteren?

Als je iedere schakelaar een bepaalde signaalfrequentie geeft (zelfde draaggolffrequentie), dan meet je de frequentie die ontvangen is. Probleem is wel wat er gebeurt als twee schakelaars tegelijkertijd uitzenden (interferentie en som frequenties enz.).

Het beste is een drukschakelaar te gebruiken die zendt zodra de schakelaar ingedrukt wordt.

Volgens mij is er geen eenvoudige (en goedkope) oplossing.
"I can't stand burnt toast. I loathe bus terminals. Full of lost luggage and lost souls. Then there's unrequited love, and tyranny, and cruelty." (the 7th Doctor)

Reageer