Magnetisme herleiden

Moderator: physicalattraction

Reageer
Berichten: 3

Magnetisme herleiden

Hoi,

Ik ben niet zo'n ster in natuurkunde en formules. En ik ben nu een magneet aan het uitzoeken op supermagnete.nl maar ik kom er niet uit.

Ik wil aan de hand van de gegevens die ze aanbieden uitrekenen wat voor magneet ik moet hebben. Ik weet dat de magneet een bepaald gewicht in kg moet kunnen houden. Kan iemand me uitleggen hoe ik aan de hand van de gegevens op internet dan kan uitrekenen welke afmetingen ik voor de magneet moet hebben?

Link van de gegevens:

http://www.supermagnete.nl/data_table.php

ALvast bedankt!

Berichten: 3

Re: Magnetisme herleiden

Weet echt niemand hoe je dit moet berekenen. Ik verwaht dat je de kj/m3 waarde van de magnetische kracht moet omrekenen, maar hoe daar kom ik niet uit.

Gebruikersavatar
Berichten: 1.279

Re: Magnetisme herleiden

Magnetische veld sterkte wordt gemeten in Tesla ( symbool T ). Mischien dat je dat zo hoog mogelijk moet krijgen? Het staat in de tweede kolom van de tabel. Ik ken de formule's niet om te berekenen hoeveel kilogram je met een Tesla kan houden maar ik hoop dat je hiermee al wat bent.

Gebruikersavatar
Berichten: 19

Re: Magnetisme herleiden

heb net even mijn natuurkundeboek doorgepluisd, maar er staat niks in over het verband tussen B (magnetische veldsterkte) en massa... Op internet kan ik zo snel geen antwoord vinden.

Maar ik kan me voorstellen dat het van meerdere factoren afhankelijk is (dichtheid magneet, hoeveel zijn massa kan 'tillen'?)

Als ik eraan denk vraag ik het morgen na bij de leraar ;)

Groetjes.
My mind tells me i'm wrong but my thoughts won't believe you. what will i do?

Reageer