[scheikunde] po vloeibare schuurmiddelen

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 7

[scheikunde] po vloeibare schuurmiddelen

De opdracht was: Welk van de 4 schuurmiddelen heeft de beste prijs/kwaliteit-verhouding?

Extra informatie was: Bij kamertemperatuur heeft 1.00 mol CO2 gas een volume van 24.0 liter.

Het verslag dat we tot nu toe hebben kun je onderaan dit bericht downloaden!

Willen jullie mij alsjeblieft helpen bij het onderdeel: Conclusie, en Opmerkingen & Suggesties?

Want wat is nou de conclusie? Want ik snap niet wat ik aan de extra informatie heb!

Ik moet het morgen inleveren! Willen jullie please helpen??
Bijlagen
proef_scheikunde_voor_forum.doc
(50 KiB) 1010 keer gedownload

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.264

Re: [scheikunde] po vloeibare schuurmiddelen

Bij de uitvoering vertel je wel wát je doet, maar niet de redenen waarom. Je beschouwt het percentage calciumcarbonaat kennelijk als bepalend voor de effectiviteit van een schuurmiddel. Dus moet je onderzoeken hoeveel calciumcarbonaat de producten bevatten. Wat je nu in je conclusie hebt staan is niks anders dan een beschrijving van de theorie achter je uitvoering. Zou ikdaarheen verplaatsen.

Dan heb je geen conclusie meer over natuurlijk (maar enfin, die stond er toch al niet).
Wij willen dus onderzoeken in welk schuurmiddel de meeste calciumcarbonaat (het middel dat uiteindelijk schuurt) zit. We gaan vier schuurmiddelen met elkaar vergelijken om zo tot de conclusie te komen welk schuurmiddel de beste prijs-kwaliteit verhouding heeft.
Tiens, ik lees nergens welk produkt nou die beste prijs/kwaliteitsverhouding had. Die conclusie moet dus nog geschreven worden. Ik zie een berg meetgegevens, en wat omrekeningen, maar wat moet een abonnee van de consumentengids daarmee? Die heeft nooit scheikunde gehad, of is het alweer vergeten......
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 7

Re: [scheikunde] po vloeibare schuurmiddelen

Jan van de Velde schreef:Bij de uitvoering vertel je wel wát je doet, maar niet de redenen waarom. Je beschouwt het percentage calciumcarbonaat kennelijk als bepalend voor de effectiviteit van een schuurmiddel. Dus moet je onderzoeken hoeveel calciumcarbonaat de producten bevatten. Wat je nu in je conclusie hebt staan is niks anders dan een beschrijving van de theorie achter je uitvoering. Zou ikdaarheen verplaatsen.

Dan heb je geen conclusie meer over natuurlijk (maar enfin, die stond er toch al niet).

Tiens, ik lees nergens welk produkt nou die beste prijs/kwaliteitsverhouding had. Die conclusie moet dus nog geschreven worden. Ik zie een berg meetgegevens, en wat omrekeningen, maar wat moet een abonnee van de consumentengids daarmee? Die heeft nooit scheikunde gehad, of is het alweer vergeten......
Thnx voor je snelle reactie ! :D

Maar de conclusie moet ik dus nog, maar ik weet niet hoe ik tot de goede prijs/kwaliteitverhouding kom! ;)

Weet u/jij dat misschien?

En bedankt voor de rest van het commentaar! ik ga er zeker wat mee doen!

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.264

Re: [scheikunde] po vloeibare schuurmiddelen

Verder, niemand is geinteresseerd in de hoeveelheid CO2 die jij afving.De consument wil weten hoeveel gram schuurmiddel er nou in 100 mL Cif (en die andere troep) zit, niet hoeveel gas eruit vrij komt ("eng hoor..." :D ) Daarvoor is je extra gegeven wel handig natuurlijk.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 7

Re: [scheikunde] po vloeibare schuurmiddelen

Verder, niemand is geinteresseerd in de hoeveelheid CO2 die jij afving.De consument wil weten hoeveel gram schuurmiddel er nou in 100 mL Cif (en die andere troep) zit, niet hoeveel gas eruit vrij komt ("eng hoor..." ;) ) Daarvoor is je extra gegeven wel handig natuurlijk.
Ja maar hoe doe ik dat nou? :D

De hoeveelheid calciumcarbonaat is gelijk aan de hoeveelheid CO2, dat kregen we als tip!

Maar dan moet ik dus de hoeveelheid CO2 (die gemeten is in mL) omzetten in gram? toch?

Maar hoe moet dat ? :D

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.264

Re: [scheikunde] po vloeibare schuurmiddelen

Bereken met hoeveel mol CO2 12 mL (of welke hoeveelheid je ook afving) CO2 overeenkomt. (extra gegeven)

Dan weet je hoeveel mol CaCO3 je had, want uit je reactievergelijking kun je zien dat die aantallen moleculen aan elkaar gelijk zijn.

Als je dan weet hoeveel mol CaCO3 je had, reken je dáárvan de massa uit (in grammen).
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 7

Re: [scheikunde] po vloeibare schuurmiddelen

Jan van de Velde schreef:Bereken met hoeveel mol CO2 12 mL (of welke hoeveelheid je ook afving) CO2 overeenkomt. (extra gegeven)

Dan weet je hoeveel mol CaCO3 je had, want uit je reactievergelijking kun je zien dat die aantallen moleculen aan elkaar gelijk zijn.

Als je dan weet hoeveel mol CaCO3 je had, reken je dáárvan de massa uit (in grammen).
Ik snap het niet :D

Ik print 't wel uit.. en zie wel wat er van komt.. ;)

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.264

Re: [scheikunde] po vloeibare schuurmiddelen

Dat je zelf niet op die idee kwam, tot daaraan toe, Maar als het je niks zegt dan heb je volgens mij een opdracht te pakken die je boven je macht gaat.

bijvoorbeeld Cif: 21 mL CO2

24 L CO2 gas bevat 1 mol gasmoleculen

21 ml is dan (21 / 24000) x mol = 0,000875 mol CO2

er was dus ook 0,000875 mol CaCO3

molmassa Ca: 40 g/mol

molmassa C: 12 g/mol

molmassa O: 16 g/mol. 3 O'tjes dus 3 x 16 = 48

Molmassa CaCO3 dus 100 g/mol

0,000875 mol x 100 g/mol = 0,0875 gram CaCO3

dat zat blijkbaar in 1,15 g Cif.

massapercentage CaCO3 in Cif is dus (0,0875 / 1,15) x 100 % = 7,6 %

Je hebt wél genoteerd hoeveel een fles Cif kost (€ 1,89) , niet hoeveel gram Cif je voor dat geld krijgt. Laten we eens zeggen 500 g (grote gok)

7,6 % is de nuttige stof, 7,6 % x 500 g = 38 gram effectief.

daaroor betaalde je € 1,89, dat is dus € 1,89 / 38 g = 5 cent per gram calciumcarbonaat.

zelfde riedeltje voor de andere schuurmiddelen, en je weet met welk merk je het goedkoopst uit bent voor hetzelfde schuureffect (theoretisch dan altijd nog, maar een discussie daarover kun je in de opmerkingen achteraf opnemen).

Moraal van het verhaal: in het vervolg ietsje beter plannen ;) , zodat je er wat tijdiger mee af kunt komen, om je

verslag voor een 10 :D in te leveren.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Reageer