Afleiding tweede wet

Moderator: physicalattraction

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 1.279

Afleiding tweede wet

Hallo,

kan iemand voor mij de Tweede wet van de Thermodynamica afleiden van uit het principe dat warmte nooit van een warm naar een koud object stroomt. Het liefst met behulp van een warmtemotor (heat engine).

De tweede hoofdwet zegt dus dat entropie nooit toeneemt, oftewel dat je geen warmte rechtstreeks kan omzetten in energie.

Het is misschien een beetje een rare vraag.

Bedankt bij voorbaat,

Kasper

Gebruikersavatar
Berichten: 53

Re: Afleiding tweede wet

ik geloof dat er ergens iets niet klopt in jou formulering...

warmte kan alleen van een warm naar een koud object stromen.

ik heb even snel een google uitgevoerd en kwam op wiki uit

http://nl.wikipedia.org/wiki/Tweede_wet_va..._thermodynamica
If I concentrate, I can see the gears in your head come to a grinding halt.



"In order to be an immaculate member of a flock of sheep, one must above all be a sheep oneself. " A. Einstein

Gebruikersavatar
Berichten: 1.279

Re: Afleiding tweede wet

Jah ok, ik heb me vergist. Ik bedoel inderdaad dat warmte nooit van een koud naar een warm object stroomt.

Het principe dat entropie altijd toeneemt en het principe dat warmte nooit spontaan van een koud naar een warm object stroomt zijn equivalent. Ik vraag me gewoon af of iemand dat kan bewijzen dat zou me een heel stuk helpen thermodynamica te begrijpen en onthouden.

Berichten: 308

Re: Afleiding tweede wet

De tweede wet is een ervaringsfeit.

Het dichtste bij een bewijs komt http://en.wikipedia.org/wiki/H-theorem

Dat "theorema" was vanaf het begin controversieel, omdat de tijdsymmetrie van de microscopische bewegingsvergelijkingen niet meer in het eindresultaat aanwezig is. Dat heeft te maken met de stosszahlansatz, dat een veronderstelling is: http://www.imechanica.org/node/1563

"Boltzmann’s H-theorem, while interesting and important, is even worse. It makes an assumption that is not true (molecular chaos) to reach a conclusion that is not true (the entropy is certain, not just likely, to increase toward the future — and also to the past)."

Daar moeten we het mee doen.

Gebruikersavatar
Berichten: 1.279

Re: Afleiding tweede wet

Ik ken de microscopische verklaring van de 2de wet.

Dit is enkel om een begrip op te bouwen. Ik zoek gewoon naar een ruwe schets van een bewijs of een klein voorbeeldje, waarmee ik psychologisch het zeer logische feit van warm naar koud warmtestroom kan linken aan deze wet.

Want als ik nu lees dat de maximum efficiëntie van een warmtemotor bepaald wordt doordat de entropie van het universum moet stijgen, dan vraag ik mij af: Waarom?

Maar als iemand mij een voorbeeld kan geven van een proces dat als het mogelijk was om een warmtemotor te maken die entropie doet dalen, dat het dan ook mogelijk is om warmte van een koud object naar een warm object te doen stromen, dan kan ik veel beter begrijpen waarom entropie moet stijgen.

Ik hoop dat iemand me kan helpen.

Dankjewel,

Kasper.

Reageer