Uitgaande vermogen frequentieregelaar

Moderators: jkien, Xilvo

Reageer
Berichten: 24

Uitgaande vermogen frequentieregelaar

Beste,

Betreffende het volgende:

Een frequentieregelaar (hitachi SJ700) regelt het toerental van een motor (36 kW). Nu wil ik achterhalen wat het werkelijke vermogen is dat de motor opneemt.

Op de freq. regelaar kan ik o.a. het volgende aflezen:

* Ingaande vermogen

* uitgaande spanning

* uitgaande stroom.

Frequentie regelaar rendement neem ik aan rond de 95%.

Nu was mijn redenatie als ik het ingaande vermogen van de freq regelaar aflees bij bepaald toerental en dit met het rendement van de freq regelaar vermenigvuldig krijg ik het uitgaande vermogen, klopt dit?? En is dit afgelezen vermogen op de regelaar een gemiddelde of piek (Ik meen me te herinneren dat de uitgang pulserend was, dus dan is het afgelezen vermogen niet het werkelijk vermogen??)

Omdat ik de cos phi waarde van de motor niet ken (uiteraard wel in max belaste toestand) kan ik in principe niet via uitgaande spanning en uitgaande stroom het vermogen van de motor berekenen.

Wel kan ik, als het goed is, ter controle de cos phi van de motor berekenen als ik de bovenstaande gegevens noteer op een bepaald tijdstip.

Motor draait zowel in nullast als vollast met diverse toerentallen.

Gemeten waardes:

nullast bij constant toerental vollast bij constant toerental

1.4 kW 15.4 kW

14.9 A 29.9 kW

392 V 388 V

Cos phi wordt dan bij nullast 0.14 en bij vollast 0.77

Ik denk dat de cos phi waarde bij vollast redelijk kan kloppen (opgegeven cos phi was 0.83, maar dit is bij 36 kW!)

is de cos phi bij nullast niet aan de lage kant??

Of zit ik met mijn redenering helemaal fout en kan ik zo het vermogen van de motor en de cos phi van de motor niet bepalen?

alvast bedankt

mvg

Berichten: 25

Re: Uitgaande vermogen frequentieregelaar

Je kan volgens mij het opgenomen vermogen van de motor zo wel meten (Op de freq.regelaar het opgenomen vermogen van de freq.regelaar aflezen en dan vermenigvuldigen met het rendement van de regelaar.)

Het opgenomen vermogen dat deze weergeeft zal waarschijnlijk toch het effectieve vermogen zijn.

De uitgang bestaat inderdaad uit pulsen van verschillende pulsduur.

Een motor heeft bij nullast (net als een transformator) een lage cos phi. Dit komt omdat het actief vermogen klein is t.o.v het reactief vermogen.

Ik neem aan dat het om een 3fasige motor gaat, de formule voor het 3 fasig vermogen is :

P=wortel 3 * U * I * cos phi

waarbij :

P = opgenomen vermogen (van de motor!)

U = lijnspanning

I = lijnstroom

cos phi = arbeidsfactor

Vorm je deze formule om , om de cos phi te bepalen wordt dit :

cos phi = P / wortel 3 * U * I

Ik weet niet of de freq.regelaar en/of snelheid van de motor effect hebben op jouw metingen.

Berichten: 24

Re: Uitgaande vermogen frequentieregelaar

Het gaat inderdaad om een 3 fasige motor
cos phi = P / wortel 3 * U * I
Deze formule heb ik inderdaad gebruikt voor berekenen cos phi. In principe is deze waarde niet van belang voor mij, maar was benieuwd of de berekende waardes reeel konden zijn. Ik dacht namelijk dat deze in nullast rond de 0.5 lag ofzo.
De uitgang bestaat inderdaad uit pulsen van verschillende pulsduur.
Als dit het geval is, wat lees ik dan af op de freq regelaar (piekvermogen van deze puls, of gemiddelde vermogen?)

Met andere woorden als niet iedere puls een zelfde tijdsduur heeft, wordt er niet met iedere puls evenveel vermogen "meegegeven". Ben daarom benieuwd of ik op deze manier het vermogen van de motor kon bepalen.

Ik zou het volgende beredeneren (klopt waarschijnlijk niet maar toch):

- Op de frequentieregelaar zou je het pulserend gedrag in feite terug moeten zien doordat het afgelezen vermogen x keer per seconde wegvalt naar 0 kW (uiteraard gebeurd dit zo snel dat het niet zichtbaar is). Hierdoor zou je eigenlijk dus moeten weten hoe vaak dit per seconde voorkomt (dat het vermogen 0 kW is). vervolgens kun je dan je uiteindelijke vermogen berekenen door het afgelezen vermogen te vermenigvuldigen met de tijd (in percentages) dat er daadwerkelijk vermogen wordt afgegeven.

Voorbeeld om bovenstaande te verduidelijken:

In 1 seconde tijd wordt er 3 x 0.1 seconde geen vermogen afgegeven (pulserend gedrag) Afgelezen vermogen is 15 kW.

Volgens redenatie is uiteindelijk vermogen dan 15*0.7 = 10.5 kW (0.7 = 70% van de tijd wordt er vermogen afgegeven en 3*0.1 = 30% wordt er niets afgegeven)

Of is het zo dat de frequentieregelaar dit zelf al weergeeft?

mvg

Reageer