Elektrische scooter

Moderators: jkien, Xilvo

Reageer
Berichten: 2

Elektrische scooter

Goedendag allemaal,

Wij op school (HTS Autotechniek) zijn bezig met een project over een elektrische scooter.

Onze hoofdopdracht is in kaart brengen voor de fabrikant wat de effecten zijn van een elektromotor in het achterwiel.

Dat moeten wij vertalen naar trillingen, krachten, comfort etc etc.

Wij zijn vrij om te doen wat we willen nog, hoe we gaan meten, en welke sensoren we moeten hebben.

De bedoeling is dat wij eerst concepten gaan maken over hoe we bepaalde testen gaan doen met de gewenste nauwkeurigheid.

Daarna stellen we de lijst op van de benodigde sensoren en wordt dit overlegd met de onze school.

Er is een budget beschikbaar dus voor meetapparatuur (sensoren, camera's etc.)

Graag willen wij dit uiteindelijk kunnen koppelen aan Matlab/Simulink omdat dit het programma is wat wij regelmatig gebruiken.

Aspecten die naar voren zullen komen in dit project:

? Technische packaging van de elektrische scooter;

? Functionele packaging van de elektrische scooter;

? Wegligging van de elektrische scooter;

? Onafgeveerde en afgeveerde massa

? Zwaartepunt bepalen en berekenen

? De band-wegdek-interactie, grip van de elektrische scooter;

? Het comfort en trillingen van de elektrische scooter;

? De veiligheid van de elektrische scooter;

? De gyroscopische effecten en krachten in kaart brengen/opmeten (elektro-naafmotor in achterwiel);

? Meetopstellingen opstellen, bekostigen en uitvoeren.

? Meetresultaten onderzoeken, analyseren en zorgen dat ze nauwkeurig en betrouwbaar zijn.

? Meetgegevens koppelen aan computer (liefst Simulink/Matlab) om er mee te berekenen

? Praktijk/meetgegevens vergelijken met de vooraf opgestelde theoretische verwachtingen/berekeningen

? Eigen frequentie en evt. resonantie bepalen van onderdelen/subsysteem/geheel

We hebben nog geen enkel idee wat van welke aspecten naar voren hierin dit project gaat komen. En wat van elk aspect de prioriteit is.

Nu staat dit pas in de kinderschoenen en moeten wij dit binnen 7 weken (met een projectgroep) voltooid hebben.

Allemaal zeer kortdag maar helaas is dat even niet anders. Anderzijds is dit ook tevens een afbakening betreft het tijdsbestek die we hebben.

Nu heb ik momenteel nog niet echt vragen maar ik wil vragen of jullie:

- hierin willen meedenken

- creatieve ideëen vertellen

- aspecten waar we op moeten letten

- welke sensoren we nodig hebben (en evt. prijs ervan)

En het belangrijkste:

- Hoe kunnen wij bepaalde testopstellingen gaan maken waar we liefst zo simpel en betrouwbaar mogelijke metingen kunnen gaan doen?

Dit is een eerste opzet van dit topic en de beginpost zal door onze projectleden ook nog meerdere malen worden aangepast.

Zodra er bijv. meer informatie bekend is (afbakeningen, welke sensoren, welke testen we doen etc...) zodat er elke keer juist gericht meegedacht kan worden over bepaalde aspecten

Afbeelding

Plaatje van de naafmotor die in het achterwiel zit:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Gebruikersavatar
Berichten: 400

Re: Elektrische scooter

Voor het 5e punt over zwaartepuntberekening en het 6e punt over band wegdek interactie, kun je mogelijk mijn Excell-formulier gebruiken.

http://members.home.nl/jadatis/Serieusbandendrukspel.xls

Op tabblad een kun je zelfs de bandendruk bepalen. Deze is afhankelijk van de gewichten op het wiel.

De invloed van de plaats van de motor en accu kun je met het formulier berekenen.

Tot een maximum van 48 onderdelen kun je zo op papier verschuiven.

Laat me eens weten of je dit formulier als instrument kunt gebruiken.

Als je de links rechts verhouding toch wilt weten, maak je er tijdelijk even 4 wielen van met een willekeurige spoorbreedte, alleen voor het zwaartepunt .

Gebruikersavatar
Berichten: 3.751

Re: Elektrische scooter

Dit topic heeft meer verwantschap met het forum Praktische & Overige technische wetenschappen, en is daarom verplaatst.

Berichten: 2

Re: Elektrische scooter

Leuk project!

Zaken die me zo te binnen schieten:

- onafgeveerd gewicht is inderdaad een factor die behoorlijk kan gaan spelen. Om verlies van wegcontact ('dribbelen') tegen te gaan kan ik je de volgende tips geven: 1 kies bij voorkeur geen lage band maar beter een wat hoger type. 2 hou de bandenspanning op het achterwiel wat lager dan je normaal (ca 0.2 Bar minder) en vergroot de uitgaande demping van de schokbreer achter.

- Het gyroscopisch effect zal niet echt problemen opleveren; de normaal gebruikte verbrandingsmotor heeft dat ook en het is niet gauw een probleem. Uit de afbeelding maak ik op dat er verder geen overbrenging zit tussen de electromotor en het achterwiel en dat de motor dus laagtoerig is (als ik het tenminste goed heb gezien). Daardoor zal je wellicht zelfs minder effect hebben dan van een verbrandingsmotor.

- Het lijkt me zaak om de accu's zo laag mogelijk te plaatsen (wellicht helemaal onderin). Gewichtsverdeling voor/achter komt daarmee zelfs gunstiger te liggen dan bij de meeste scooters (waarbij meestal een te groot gedeelte van het gewicht op het achterwiel komt) ideaal voor een goede wegligging is een dynamische gewichtsverdeling van 45-60% op het voorwiel, en dat lijkt me haalbaar als je de accu's zoveel mogelijk naar voren brengt.

Een leuk extraatje zou me lijken als je het voor elkaar krijgt om gedeeltelijk electrisch te remmen.. zo win je een stukje terug van de gebruikte energie.

Veel succes bij dit leuke project!

Gebruikersavatar
Berichten: 400

Re: Elektrische scooter

- Het lijkt me zaak om de accu's zo laag mogelijk te plaatsen (wellicht helemaal onderin). Gewichtsverdeling voor/achter komt daarmee zelfs gunstiger te liggen dan bij de meeste scooters (waarbij meestal een te groot gedeelte van het gewicht op het achterwiel komt) ideaal voor een goede wegligging is een dynamische gewichtsverdeling van 45-60% op het voorwiel, en dat lijkt me haalbaar als je de accu's zoveel mogelijk naar voren brengt.
Denk dat je de 45-60% bij lange na niet haalt bij een motor. Een accu vooraan plaatsen, wat daarvoor nodig is, lukt met een scooter al helemaal niet. Waar laat je je voeten dan?

Bij vrachtwagens, zo heb ik eens gelezen wordt geadviseerd minimaal 30 % van het totaalgewicht op de voorwielen te houden. Deze verhouding zal voor scooter ook wel opgaan, denk ik.

Even een on-orthodox idee. Plaats de motor in het voorwiel, dan is er ook de meeste energie terug te winnen bij remmen,omdat de voorrrem de grootste stopper is.

Zelfs 2 wiel aandrijving is mogelijk, goed voor de Dakar-rally. :P :D

Aan de oude eendjes zat aan de wielen soms een batteur, een extra gewicht bij het wiel om dat wiel beter op de weg te houden. Dit zelfde effect krijg je door het gewicht van de ingebouwde motor.

Berichten: 2

Re: Elektrische scooter

harstikke bedankt voor de antwoorden ! Echt leuk en interessant om te lezen.

Echter mogen wij niets aanpassen aan de scooter. Een elektromotor, accupakketen of andere objecten verplaatsen is niet de orde (helaas...). Ook regeneratief remmen, gewichtsverdeling en tweewielaandrijven zijn hier (helaas...) niet aan de orde.

Het enige wat wij moeten doen is meten en in kaart brengen van natuurkundige aspecten en waardes van een elektroscooter met motor in de achternaaf.

Dus eerst opstellen van testen, sensoren uitkiezen, theoretische modellen maken (Matlab/Simulink) en meten in de praktijk.

Berichten: 2

Re: Elektrische scooter

Vergeet de bandenspanning wegcontact factor niet, hogere bandenspanning levert een verminderde rolweerstand op, en dus minder stroomverbruik, (uit eigen ervaring).

Reageer