[biologie] na meiose 1 altijd meiose 2?

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 2

[biologie] na meiose 1 altijd meiose 2?

Voor een proefwerk van biologie (vwo4) over seksualiteit, voortplanting en erfelijkeheid gaat het ook over meiose 1 en meiose 2.

Ik weet al wel wat ze beide inhouden (staat erg duidelijk in mijn boek en binas), maar kan iemand me misschien vertellen of er na meiose 1 altijd een meiose 2 moet volgen? Of kan de meiose ook gewoon stoppen na meiose 1?

Ik hoop dat mijn vraag zo duidelijk is. (mijn eerste keer dat ik een vraag stel op dit forum)

Berichten: 8.614

Re: [biologie] na meiose 1 altijd meiose 2?

Meiose I en II hangen inderdaad samen en kunnen niet echt apart gezien worden. Wel hoeft meiose II niet onmiddellijk te volgen op meiose I. Eicellen bijvoorbeeld, brengen het grootste deel van hun tijd door middenin de meiose en maken deze pas volledig af op het moment van bevruchting.
Geloof niet alles wat je leest.


Heb jij verstand van PHP? Word Technicus en help mee om Wetenschapsforum nog beter te maken!

Berichten: 74

Re: [biologie] na meiose 1 altijd meiose 2?

xTessa schreef:Voor een proefwerk van biologie (vwo4) over seksualiteit, voortplanting en erfelijkeheid gaat het ook over meiose 1 en meiose 2.

Ik weet al wel wat ze beide inhouden (staat erg duidelijk in mijn boek en binas), maar kan iemand me misschien vertellen of er na meiose 1 altijd een meiose 2 moet volgen? Of kan de meiose ook gewoon stoppen na meiose 1?

Ik hoop dat mijn vraag zo duidelijk is. (mijn eerste keer dat ik een vraag stel op dit forum)
Ik denkt t wel, anders heb je geen juiste aantal chromosomen en komt er waarschijnlijk een misvormde kind uit, als t een geslachtscel is tenminste.

Berichten: 2

Re: [biologie] na meiose 1 altijd meiose 2?

Oke, bedankt voor het antwoord. :D

Gebruikersavatar
Berichten: 419

Re: [biologie] na meiose 1 altijd meiose 2?

@Gitaarheld: Meiose 1 levert 1n cellen op, dus het chromosomen aantal klopt wel, echter de hoeveelheid genetisch materiaal is 2 keer zo hoog als het zou moeten zijn, m.a.w. je krijgt inderdaad een misvormt kind, ware het niet dat een secundaire spermatocyt (zaadcel voor meiose 2) niet het formaat heeft van een zaadcel en een eicel pas meiose 2 afmaakt op moment van bevruchting, oftewel het komt niet voor. Wat jouw opmerking 'als t een geslachtscel is tenminste' betreft, een cel die meiose uitvoert wordt altijd een geslachtscel.
Kijk ook eens op het Distributed Computing forum en doe mee met BOINC!

http://www.wetenschapsforum.nl/index.php?showforum=59

Reageer