[scheikunde] verdunning maken

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 6

[scheikunde] verdunning maken

Hallo,

Ik moet het zoutgehalte bepalen uit bouillon aan de hand van titratie.

Nu, ik zal 1/4 van een bouillonblokje laten oplossen in 250ml water (zoals aangegeven op de verpakking)

Maar ik moet die oplossing verdunnen, het ligt misschien voor de hand, maar ik weet niet hoe

ik dit moet doen en vooral de berekeningen dan...

Kan iemand me helpen aub?

Gebruikersavatar
Berichten: 3.112

Re: [scheikunde] verdunning maken

Maar ik moet die oplossing verdunnen
Als je bij voorbeeld 3x zoveel oplosmiddel gebruikt, dan is de concentratie van de opgeloste stof (vrijwel) 3x zo klein geworden.

Gebruikersavatar
Berichten: 4.220

Re: [scheikunde] verdunning maken

In praktische zin wil dat zeggen dat je bijvoorbeeld 1 gram in 250ml water doet. 1 gram in tien keer zo veel water is ..juist: tien keer verdund.

(of neem 1 ml uit de 250 ml en doe er 9 ml water bij, dat is ook tien keer verdund)
Of course, the theory of relativity only works if you're going west.

-Calvin-

Berichten: 6

Re: [scheikunde] verdunning maken

Mrtn schreef:In praktische zin wil dat zeggen dat je bijvoorbeeld 1 gram in 250ml water doet. 1 gram in tien keer zo veel water is ..juist: tien keer verdund.

(of neem 1 ml uit de 250 ml en doe er 9 ml water bij, dat is ook tien keer verdund)


Dus ik moet 1 gram bouillonblokje in 250 ml water doen? Of is da fout?

Want de verhoudingen kloppen dan toch niet? op de verpakking staat er 1 blokje

voor 1liter water...

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.265

Re: [scheikunde] verdunning maken

De kern van deze problematiek komt beknopt en helder :D aan de orde in de



[nanocursus] verdunningsfactor (scheikunde)



Kijk eerst even daar voordat we verder discussiëren, en kom daarna hier terug met wat je nog steeds ontgaat.

Dan praten we al wat makkelijker :P .
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Berichten: 11.085

Re: [scheikunde] verdunning maken

Dit onderwerp past beter in het huiswerkforum en is daarom verplaatst.

Berichten: 6

Re: [scheikunde] verdunning maken

Jan van de Velde schreef:De kern van deze problematiek komt beknopt en helder :D aan de orde in de



[nanocursus] verdunningsfactor (scheikunde)



Kijk eerst even daar voordat we verder discussiëren, en kom daarna hier terug met wat je nog steeds ontgaat.

Dan praten we al wat makkelijker :P .
Oké, heb ik juist bekeken, het is inderdaad al wat duidelijker, de berekeningen en bedoeling altans,

maar ik weet niet hoe ik het moet doen in praktijk.

Op de verpakking van de bouillonblokje staat 1blokje (10g) mengen met 1/2liter water,

Hoe moet ik dit dan doen? De concentratie van op de verpakking moet toch nog kloppen?

Alvast bedankt!

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.265

Re: [scheikunde] verdunning maken

Op de verpakking van de bouillonblokje staat 1blokje (10g) mengen met 1/2liter water,
Om te beginnen, dit is een ander "recept" dan wat je in de topicstart gaf. Daar gebruikte je ¼ blokje in 250 mL :D .

Je zegt dat je daarna moet verdunnen. (ik begin nu pas - hoop ik- een beetje te snappen wat nou eigenlijk je probleem is. Dat kan dus duidelijker.......) Dat zal wel zijn om geen bergen reagentia nodig te hebben voor je proefje. Doet er niet zo toe hoever je verdunt, zolang je maar netjes bijhoudt hóever je verdunt, zodat je later kunt terugrekenen naar de onverdunde bouillon. Je zou bijvoorbeeld kunnen aanvullen tot 1000 mL, (vanaf 250 mL is dat 4 x verdund) of tot 2000 mL.

Verdun je te veel dan kun je ook je proefje in gevaar brengen. Wat het beste is hangt er helemaal van af wat je er daarna precies mee gaat doen. Valt weinig van te zeggen als je dat niet even netjes en duidelijk uitlegt.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 6

Re: [scheikunde] verdunning maken

Jan van de Velde schreef:Om te beginnen, dit is een ander "recept" dan wat je in de topicstart gaf. Daar gebruikte je ¼ blokje in 250 mL :D .

Je zegt dat je daarna moet verdunnen. (ik begin nu pas - hoop ik- een beetje te snappen wat nou eigenlijk je probleem is. Dat kan dus duidelijker.......) Dat zal wel zijn om geen bergen reagentia nodig te hebben voor je proefje. Doet er niet zo toe hoever je verdunt, zolang je maar netjes bijhoudt hóever je verdunt, zodat je later kunt terugrekenen naar de onverdunde bouillon. Je zou bijvoorbeeld kunnen aanvullen tot 1000 mL, (vanaf 250 mL is dat 4 x verdund) of tot 2000 mL.

Verdun je te veel dan kun je ook je proefje in gevaar brengen. Wat het beste is hangt er helemaal van af wat je er daarna precies mee gaat doen. Valt weinig van te zeggen als je dat niet even netjes en duidelijk uitlegt.
Ja, inderdaad, op de verpakking staat er 2blokjes voor 1liter. De bedoeling is dus gewoon het zoutgehalte van mijn proefje te achterhalen door middel van titratie. Mijn leerkracht stelde voor om 10x te verdunnen. Maar ik begrijp niet

hoe je dit moet uitrekenen en in de praktijk toepassen...

Berichten: 6

Re: [scheikunde] verdunning maken

Ik denk dat ik het weet, 2 blokjes oplossen in 1l water, dan 1dl ervan nemen en dan aanlengen tot

1liter water. Dan zou da 10x verdund moeten zijn?

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.265

Re: [scheikunde] verdunning maken

Yep, dat is dan 10 x verdund.

Als eenblokje een massa van 10 g heeft, dan begon je dus met concentratie 20 g/L, en na verdunning is de concentratie dan nog 2 g/L.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Berichten: 4.220

Re: [scheikunde] verdunning maken

Vergeet niet dat je ook de andere kant op kan: los een blokje op in 100 ml (hoe veel g/L is dat?) en verdun uit die oplossing verder naar je 10x verdunde oplossing (2g\L). Dat scheelt heel erg veel water..

Vraag je wel even af: lost dat zout goed op in maar 100 ml?
Of course, the theory of relativity only works if you're going west.

-Calvin-

Berichten: 6

Re: [scheikunde] verdunning maken

Okay!

Ik begrijp het!

Dankjewel!!!

Reageer