[natuurkunde] relatieve snelheid en beweging

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 24

[natuurkunde] relatieve snelheid en beweging

In onze les natuurkunde hebben we net leerstof gezien over relatieve snelheid en beweging. Op het einde van elk hoofdstuk staan er dan enkele vraagstukken met het antwoord erbij (maar dus zonder tussenstappen)

Ik probeerde volgend vraagstuk op te lossen:

Een boot vaart met een snelheid van 10m/s t.o.v. stilstaand water. Deze boot steekt een rivier over van 3km breed. Het rivierwater stroomt aan 5m/s parallel aan de oever. Hoe lang duurt het om de rivier over te steken?

antwoord in de cursus: 300 sec

Ik redeneer als volgt (maar kom dan iets uit wat niet overeenkomt met de oplossing)

(Vbw)^2 = (Vb)^2 + (Vw)^2

Vb = vierkantswortel uit : ( Vbw) ^2 - (Vw) ^2

dus Vb = vierkantswortel uit : (10^2 - 5^2)

dus Vb = 8.66 m/s

afstand is 3km, dus 3000m

dus tijd nodig om deze 3000m af te leggen, is 346.42 sec

(Waarbij Vbw de snelheid is van de boot t.o.v. het water

Vb de snelheid is van de boot

Vw de snelheid is van het water)

Iemand die ziet waar mijn fout zit?

Gebruikersavatar
Berichten: 10.179

Re: [natuurkunde] relatieve snelheid en beweging

Zeker dat het antwoord 300 is? dat is nl de tijd dat ie nodig heeft bij stilstaand water... :D Verder is Vbw volgens mij juist de onbekende in het vraagstuk :P
Zoek je graag naar het meest interessante wetenschapsnieuws? Wij zoeken nog een vrijwilliger voor ons nieuwspostteam.

Berichten: 24

Re: [natuurkunde] relatieve snelheid en beweging

Het was mij ook al opgevallen dat dit wel heel toevallig hetzelfde antwoord is als gewoon bij stilstaand water, maar het zou niet de eerste keer zijn dat er een fout antwoord in de cursus staat, dus het best mogelijk dat die 300sec fout is...

Gebruikersavatar
Berichten: 44

Re: [natuurkunde] relatieve snelheid en beweging

Het antwoord van 300s is volledig correct. Je moet eraan denken dat er 2 onafhankelijke bewegingen gebeuren, nl. de beweging loodrecht op de oever (het eigenlijk oversteken) en de beweging parallel aan de oever (tgv het stromende water). Het enigste wat telt voor het oplossen van de oefening is de afstand die je dwars over de rivier moet afleggen en de snelheid. De afstand is 3000m en de snelheid is 10m/s, dus je hebt er 300s voor nodig. Terwijl je oversteekt, wordt je de het stromende water loodrecht op je eigen beweging verplaatst, maar dat is van geen belang bij deze opgave.
(Vbw)^2 = (Vb)^2 + (Vw)^2
met deze formule kan je de totale snelheid berekenen, nl sqrt(10²+5²)=sqrt(125)=11.18m/s, dus in totaal leg je een afstand van 3354.10 m af (3000m dwars, 354.10m ten gevolge van de stroming)

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.265

Re: [natuurkunde] relatieve snelheid en beweging

Ik vind het een flauw grapje. Elk weldenkend mens gaat ervan uit dat met 'oversteken' wordt bedoeld 'recht oversteken', en niet 'koers loodrecht op de overkant en dan zien we wel waar we uitkomen'.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 24

Re: [natuurkunde] relatieve snelheid en beweging

@ Geoffrey: Bedankt, ik had idd het 'oversteken' als recht oversteken geïnterpreteerd...

@ Jan: groot gelijk :D Onze cursus zit vol met zo'n vraagstukken waar de opgave voor interpretatie vatbaar is. Onze prof is nogal een smeerlapke op dat gebied :P En toch vraagt hij zich af hoe het komt dat het slaagpercentage voor zijn vak zo laag ligt...

Reageer