verbrandigsproducten hout

Moderators: jkien, Xilvo

Reageer

verbrandigsproducten hout

Hoi!

Ik ben een stuk aan het lezen in de krant over de proef met het ei dat in een fles gezogen wordt. Nu staat er "Als het hout (van de lucifer) de brutoformule C6 H10 O5 (cellulose) heeft dan valt te berekenen dat uit 0,1 gram hout hooguit 0,06 gram water ontstaat."

Hoe bereken je dit?

Ik dacht eerst gewoon het maximale percentage H2O dat je eruit kunt halen en dat van 0,1 gram, maar er wordt ook nog CO2 gevormd waar zuurstof aan opgaat. Hoe weet je hoeveel CO2 er ontstaat?

Ik hoop dat iemand me kan helpen!

Gebruikersavatar
Berichten: 222

Re: verbrandigsproducten hout

als je uitgaat van de volgende vergelijking:

C6H10O5 + 6 O2 --> 5 H2O + 6 CO2

dan kan je uitrekenen dat je bij 0.1 g C6H10O5 0.1/(6*12.01 + 10*1.008 + 5*16) = 6,17 * 10^-4 mol cellulose hebt.

Hiermee reageert 6*6,17 * 10^-4*(2*16) = 0.12 g O2

En er wordt:

5*6,17 * 10^-4*(2*1.008 + 16) = 0.06 g H20

en

6*6,17 * 10^-4*(12.01 + 2*16) = 0.16 g CO2

massa balans: 0.1 + 0.12 = 0.22 en 0.06 + 0.16 = 0.22 Dus de massa is behouden (dat klopt)

Er onstaat bij deze reactie dus ook 0.16 g CO2
"If you're scared to die, you'd better not be scared to live"

Re: verbrandigsproducten hout

Wow. Ok. Ik volg 'm niet helemaal maar daar ben ik vast nog iets te dom voor. Nog een domme vraag: hoe kom je aan dat

C6H10O5 + O2-> CO2 + H2O ?[/quote]

Berichten: 187

Re: verbrandigsproducten hout

standaard verbrandingsreacties.

[ding met een H-atoom] + O2 --> H20

[ding met een C-atoom] + O2 --> CO2

[ding met een S-atoom] + O2 --> SO2

[ding met een N-atoom] + O2 --> NO2

Je hebt:

C6H10O5 dus komt er H20 en CO2 vrij.

C6H10O5 + O2 --> H20 + Co2 nu nog kloppend maken:

C6H10O5 + 6 O2 --> 5 H20 + 6 CO2

Re: verbrandigsproducten hout

O, dat wist ik duh, toch bedankt. Maar als we nou toch gaan uitleggen:

"dan kan je uitrekenen dat je bij 0.1 g C6H10O5 0.1/(6*12.01 + 10*1.008 + 5*16) = 6,17 * 10^-4 mol cellulose hebt."

wat is mol? waar komen 12,01, 1,008 en 16 vandaan?

Re: verbrandigsproducten hout

Plies? Staat mol voor molecuul?

Gebruikersavatar
Berichten: 193

Re: verbrandigsproducten hout

Plies? Staat mol voor molecuul?
nej molaire massa
Weet wat je zegt... Maar zeg niet alles wat je weet

Re: verbrandigsproducten hout

Dat experiment met het ei dat de fles in gezogen wordt, heeft iemand dat weleens gedaan? Het is echt heel bekend, maar ik ken niemand die het ook echt gedaan heeft. Hoe werkt het sowieso? Wordt het ei de fles in gedrukt doordat binnen in de afgesloten fles warme lucht afkoelt en de luchtdruk vemindert of omdat de luchtdruk vermindert omdat de O2 verbrandt en daardoor de luchtdruk vermindert?

Re: verbrandigsproducten hout

Volgens mij snap ik het. Het gewicht van 1 C atoom is 12,01, het gewicht van 1 waterstofatoom 1,008 en van een zuurstofatoom 16. In een cellulose molecuul zit dus 6x12,01=72,06 gr koolstof enz.

Leuke gesprekken in mn eentje voer ik hier, natuurlijk omdat iedereen behalve ik dit allemaal al wist. Toch (serieus) bedankt voor de geduldige uitleg!

Gebruikersavatar
Berichten: 222

Re: verbrandigsproducten hout

als de lucifer brandt wordt de lucht warm en zet uit. Zodra je het ei op de fles doet gaat de lucifer vrij snel uit omdat de zuurstof op gaat, maar zoals je ziet in de vergelijking worden alle zuurstofmoleculen vervangen door CO2 moleculen.

Het ei wordt naar binnen gezogen om dat de afkoelende lucht (hogere dichtheid) voor een onderdruk zorgt die het ei naar binnen trekt (of eigenlijk, de buitendruk (atmosfeer) drukt het ei naar binnen).

Ik heb het nog nooit uitgeprobeerd, maar het moet werken met een fles waar het ei net in pas (het kan heel goed met van die oude melkflessen (niet die van plastic, want dat geeft volgens mij een zootje, die van glas bedoel ik hier)). Vet de rand van de fles in met wat olie zodat het ei iets makkelijker kan glijden. In plaats van een lucifer kan je ook een brandend papiertje gebruiken.

Dan over het gebruik van mol

Een mol stof is gedefinieerd als 6.02214 * 10^23 atomen/moleculen. Dit wordt gebruikt om wat handelbaardere getallen te krijgen bij het uitrekenen van reactie (massa van individuele moleculen zijn nogal klein)

De getallen 1.008, 16 en 12.01 die ik gebruikte zijn de massa per mol van de verschillende atomen:

H -> 1.008 gram per mol

O -> 16 gram per mol

C -> 12.01 gram per mol

Bovendien kan je zeggen dat volgens de vergelijking 1 mol cellulose reageert met 6 mol O2 tot 5 mol H2O en 6 mol CO2.

Als je uitgaat van 0.1 gram cellulose kan je nu uitrekenen hoeveel mol dat is. Met de verhoudingen uit de reactievergelijking kan je nu uitrekenen hoeveel mol O2 reageert en hoeveel mol H2O en CO2 ontstaat. En dan kan je met de massa per mol weer uitrekenen hoeveel gram van elke stof verbruikt dan wel ontstaan is.
"If you're scared to die, you'd better not be scared to live"

Gebruikersavatar
Berichten: 4.220

Re: verbrandigsproducten hout

Volgens mij snap ik het. Het gewicht van 1 C atoom is 12,01, het gewicht van 1 waterstofatoom 1,008 en van een zuurstofatoom 16. In een cellulose molecuul zit dus 6x12,01=72,06 gr koolstof enz.
Close! Het gewicht van een enkel molecuul kan alleen nooit 72,06 gram zijn. Een mol is een aantal: 6,02 x 10^23 (de komma 23 plaatsen naar rechts verschuiven en nullen invullen wat leeg komt te staan)

lees dit even na
Of course, the theory of relativity only works if you're going west.

-Calvin-

Reageer