Op dwergplaneet ceres kan leven zijn

Moderator: Astro

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 3.135

Op dwergplaneet ceres kan leven zijn

Bij de speurtocht naar leven elders in het zonnestelsel denk je in eerste instantie aan een planeet als Mars of de Jupitermaan Europa. Maar volgens wetenschapper Joop Houtkooper van de universiteit van Giessen moet ook een ander hemellichaam tot de kandidaten worden gerekend: de dwergplaneet Ceres.


Lees meer ... Allesoversterrenkunde


Lees meer ... Astrobiology Magazine
Heb je interesse in journalistiek? Wij zoeken versterking! Speurwerk, deel van het team, meer weten: klik.

Re: Op dwergplaneet ceres kan leven zijn

Zolang Joop Houtkooper niet kan bewijzen dat er leven is op Ceres, blijft het niet meer dan prietpraat. Als je de naam hebt een wetenschapper te zijn moet je zeer voorzichtig zijn met wat je de wereld instuurd. Ik heb soms de indruk, dat het voor sommige van die mensen meer te doen is om hun naam op de voorpagina te zien dan om aan ernstig wetenschappelijk werk te doen. Mensen zijn maar al te goedgelovig en laten zich vangen door zaken die nog verre van bewezen zijn. Tegen de tijd dat men het kan bewijzen is meneer Houtkooper misschien al lang dood en vergeten.

Gebruikersavatar
Berichten: 9.240

Re: Op dwergplaneet ceres kan leven zijn

Ik begrijp je kritiek niet.


Het enigste wat hij beweert is dat er misschien vloeibaar water op Ceres is, dat de planeet niet of veel minder is gebombardeerd door asteroiden, en dat daarom daar leven langer heeft kunnen bestaan. Daaruit komt een hypothese van mogelijk leven op Ceres. Ik vind het een hele interessante hypothese.


Het zijn juist deze hypotheses die er voor zorgen dat mensen geinteresseerd blijven in astronomie en dat er steeds ruimte missies zullen zijn. Ik denk dat je even vergeet hoe belangrijk de opinie is met betrekking tot de wetenschap.

Gebruikersavatar
Berichten: 3.135

Re: Op dwergplaneet ceres kan leven zijn

Heb je interesse in journalistiek? Wij zoeken versterking! Speurwerk, deel van het team, meer weten: klik.

Reageer