Gewenste steekproefomvang met anova

Moderators: dirkwb, Xilvo

Reageer
Berichten: 2

Gewenste steekproefomvang met anova

Beste mede-forumleden.

Ik heb een korte vraag. Voor mijn afstuderen ben ik op dit moment bezig met het opstellen van een onderzoeksontwerp voor mijn scriptie. Voor mijn scriptie is het de bedoeling om 2 verschillende groepen respondenten een casus voor te leggen. De respondenten scoren de casus vervolgens (ik gebruik hierbij waarschijnlijk een 7-punts likert schaal).

Om de uitkomsten te analyseren (ik verwacht een verschil) wil ik gebruik maken van Anova. Ik heb Anova even bestudeerd (ik ben niet echt een ster in statistiek, ook totaal niet mijn vakgebied) En na wat puzzelen lukt het mij handmatig achteraf de score berekenen. Nu heb ik alleen nog een vraagje: hoe kan ik de noodzakelijke steekproef omvang berekenen?

Ik heb op internet gezien dat hiervoor allerlei calculators voor zijn, maar ik wil het ook graag goed begrijpen. Wie kan mij vertellen hoe die formule er uit moet zien? Dat kan ik maar nergens vinden en ik kom er zelf niet helemaal uit.

Alvast ontzettend bedankt!

Berichten: 2

Re: Gewenste steekproefomvang met anova

Wellicht maak ik een denkfout en kan dit helemaal niet met Anova. Het gaat er in ieder geval om dat ik de gewenste steekproefomvang kan berekenen als ik:

- 1 casus laat beoordelen door 2 groepen;

- beide groepen mogen scoren op een 7-punt likert schaal

- ik een betrouwbaarheidsmarge wil van 95%

- ik een verschil verwacht in de gemiddelde score tussen 2 groepen

- SD bv. 3 is.

- het aantal respondenten per groep kan verschillen.

Hoe veel respondenten heb ik dan per groep nodig om een betrouwbare uitspraak te kunnen doen?

Hopelijk verduidelijkt dit het e.e.a.

Ontzettend bedankt alvast!

Berichten: 339

Re: Gewenste steekproefomvang met anova

Ik ben (ook) geen statistiekexpert maar misschien kun je wat met m'n opmerkingen. Het betreft de te gebruiken toets:

Misschien zou het met een t-test kunnen. Maar je antwoorden moeten dan wel in beide subgroepen normaal verdeeld zijn. Een 7-staps schaal heeft wat weinig treden om dat klakkeloos aan te nemen. Het kan natuurlijk wel - misschien kun je dat nu al inschatten. Een ANOVA komt in dit geval ongeveer op hetzelfde neer maar ligt minder voor de hand.

Als de scores niet-normaal verdeeld zijn, kom je in de obscuurdere toetsen (als je het ordinale in je uitslagen wilt benutten tenminste). Wat dat betreft zou een 15-staps schaal veiliger zijn - dan kun je de normaal verdeling waarschijnlijk wel veilig aannemen.

Reageer