Cis en trans isomerie

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 6

Cis en trans isomerie

Dag,

Ik begrijp wat cis en trans isomerie is maar met volgende molecule heb ik toch een probleem:

3-ethyl-2-methyl-3-hexeen

Kent dit molecule cis of trans isomerie?

Berichten: 12.262

Re: Cis en trans isomerie

Hoe zit die structuur er precies uit? Tussen [ code ] tags blijft het beter op zn plaats...
Victory through technology

Berichten: 6

Re: Cis en trans isomerie

Code: Selecteer alles

         CH2-CH3

        /

CH3-CH-C=CH-CH2-CH3

    /

    CH3
Ik zou du denken dat er een cis en trans vorm bestaat nl de volgende

Code: Selecteer alles

     C2H5   H

       \   /

CH3-CH-C=C

    /     \

   CH3    C2H5

Dit is dus de transvorm en de cisvorm is als de 2 ethylgroepen aan dezelfde kant van de dubbele bindingkomen te staan...

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 4.167

Re: Cis en trans isomerie

Dat is correct.
Hydrogen economy is a Hype.

Berichten: 15

Re: Cis en trans isomerie

Moet men om cis / trans (E/Z) - configuratie te bepalen ook niet de prioriteitsregels volgen?

En zo ja heeft de iso-propylgroep dan geen hogere prioriteit dan de ethylgroep?

Berichten: 6

Re: Cis en trans isomerie

Wat je bedoel je juist met prioritetisregels? en wat heeft dat voor invloed op het al dan niet bestaan van een cis of transvorm?

Gebruikersavatar
Berichten: 10.563

Re: Cis en trans isomerie

cis- en trans-isomerie komt alleen voor bij dubbele bindingen waar aan beide C-atomen 1 H-atoom zit, en 2 andere substituenten. Zitten er 3 of 4 substituenten aan, dan spreekt men niet meer van cis of trans maar van E (van entgegen) of Z (van zusammen). Voor die naamgeving zijn regels opgesteld, waarbij aan de groepen een bepaald rangnummer wordt toegekend. Zie bijvoorbeeld de wiki over stereo-isomerie
Cetero censeo Senseo non esse bibendum

Berichten: 15

Re: Cis en trans isomerie

Dus toegepast op dit voorbeeld kunnen we stellen dat het over een Z-configuratie gaat daar de meest prioritaire groepen aan beide kanten van de dubbele binding naar "onderen" (i.e. dezelfde kant) "staan".

Reageer