Maple

Moderators: dirkwb, Xilvo

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer

Maple

HOI

ik zoek graag een leuke site/tutorial over Maple, het liefst in Nederlands maar engels/frans zijn ook welkom..

veel liefs

Gebruikersavatar
Berichten: 647

Re: Maple

google is je vriend!

dit is je ding: http://cage.ugent.be/~bh/handleidingMaple7/ (wel voor Maple 7, maar kom)

je haalt alle bestanden af van de site (in één map, Save as), en opent dan Handleiding Maple7

wil je eerder een spoedcursus (indien je reeds veel in M gewerkt hebt), dan is dit iets http://www.ibcn.intec.ugent.be/css_design/...rses/begel1kan/ (onderaan pagina)

Ik wil je het er bij vertellen, deze bestanden zijn gemaakt door iemand die Maple heeft helpen maken, en kunnen er dus wat moeilijker uitzien :shock:
???

Re: Maple

Ben eveens opzoek naar een goede maple-handleiding maar dan wel over statistiek met maple ... .

Die heb ik jammer genoeg niet gevonden tussen de links hierboven.

Weet iemand mss wel een site waarop statistische oefeningen uitgelegt staan met behulp van maple ?

Liefst over de verschillende verdelingen , Poisson , hypergeometrisch , binomiaal enzo ...

Maar oef over de inferentiële statistiek bv. testen van hypothesen zijn altijd welkom.

Merci

Re: Maple

echt leuke sites..alleen

er zitten neit veel van die opgavens tussen, het is best interessant om vraagstukken te oplossen en controleren met Maple,

k vraag me af als ik wiskunde ga studeren, hoe vaak ik in aanraking kom met Maple..

Gebruikersavatar
Berichten: 647

Re: Maple

kweet ni of Maple ideaal is om statistiek te doen hoor...

zoek anders op "maple statistics tutorial"
???

Gebruikersavatar
Berichten: 1.460

Re: Maple

Caram schreef:echt leuke sites..alleen  

er zitten neit veel van die opgavens tussen, het is best interessant om vraagstukken te oplossen en controleren met Maple,  

k vraag me af als ik wiskunde ga studeren, hoe vaak ik in aanraking kom met Maple..


Als je wiskunde gaat studeren kom je bijna zeker redelijk wat in aanraking met Maple of Mathemtica.
<i>Iets heel precies uitleggen roept meestal extra vragen op</i>

Gebruikersavatar
Berichten: 4.161

Re: Maple

Ik ben er iig bij Natuurkunde mee dood gegooid. Misschien wil je het boek bestellen waaruit wij het hebben geleerd.

Maple

wiskunde in berekenbaar perspectief

Derde editie

ISBN: 90-430-0635-1

Drukker: Pearson, education benelux.

Schrijver: Martin Streng, Stephan van Gils en Adri van der Meer.
De tekst in het hierboven geschreven stukje kan fouten bevatten in: argumentatie, grammatica, spelling, stijl, biologische of scheikundige of natuurkundige of wiskundige feiten kennis. Hiervoor bied StrangeQuark bij voorbaat zijn excuses aan.

Gebruikersavatar
Berichten: 7.224

Re: Maple

Ik ben er iig bij Natuurkunde mee dood gegooid. Misschien wil je het boek bestellen waaruit wij het hebben geleerd.


Het hangt er sterk van af waar je studeert. Hier aan de RuG wordt Maple dus niet gebruikt. Matlab daarentegen is zeer populair.
If I have seen further it is by standing on the shoulders of giants.-- Isaac Newton

Gebruikersavatar
Berichten: 647

Re: Maple

Het hangt er sterk van af waar je studeert. Hier aan de RuG wordt Maple dus niet gebruikt. Matlab daarentegen is zeer populair.
mm, je kan vanuit Matlab zelfs Maple gebruiken :?: (dacht ik), want Matlab ik niet symbolisch dacht ik (toch niet automatisch :shock: )
???

Berichten: 6

Re: Maple

Matlab kent de Symbolic Math toolbox, wat eigenlijk een maple-uitbreiding voor Matlab is. Sowieso, ik gebruik Maple alleen nog maar voor rare wiskundige afleidingen waar ik te lui voor ben om zelf uit te werken. Voor simulaties, numerieke dingen enzo gebruik ik Matlab.

Re: Maple

StrangeQuark schreef:Ik ben er iig bij Natuurkunde mee dood gegooid. Misschien wil je het boek bestellen waaruit wij het hebben geleerd.


Het hangt er sterk van af waar je studeert. Hier aan de RuG wordt Maple dus niet gebruikt. Matlab daarentegen is zeer populair.
leiden/utrecht Univ?...wiskun/natuurkunde..?

Gebruikersavatar
Berichten: 4.161

Re: Maple

Als je wilt weten waar ik studeer? Dan is het antwoord Technische Natuurkunde op de Universiteit Twente. Daar doen we veel met Maple en nog meer met Matlab. Je gebruikt Maple als ondersteuning voor lastige berekeningen en in Matlab programeren we eigenlijk alleen maar.
De tekst in het hierboven geschreven stukje kan fouten bevatten in: argumentatie, grammatica, spelling, stijl, biologische of scheikundige of natuurkundige of wiskundige feiten kennis. Hiervoor bied StrangeQuark bij voorbaat zijn excuses aan.

Berichten: 107

Re: Maple

Zijn er ook mensen hier die met MathCad werken? Daar hoor ik bijna nooit iemand over, ik werk er zelf wel mee.

Gebruikersavatar
Berichten: 1.460

Re: Maple

Zijn er ook mensen hier die met MathCad werken? Daar hoor ik bijna nooit iemand over, ik werk er zelf wel mee.
Nogal wiedes: MathCad wordt vooral gebruikt bij wetenschappelijke gebieden waar wiskunde wordt gebruikt, maar vooral experimenteel bezig is. Vanwege de geweldige integratie van het verwerken van meetgegevens etc. etc.

Is dit niet van toepassing dan blijven Maple en Mathematica over. Bij de natuurkunde fora is het echter wel eens vaker ter sprake geweest, maar dit forum minder. Het is dan ook het wiskundeforum, niet? :wink:
<i>Iets heel precies uitleggen roept meestal extra vragen op</i>

Reageer