Amerikaanse economie

Moderator: Rhiannon

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 5

Amerikaanse economie

hoi,

Ik weet niet of hier al een topic over is maar ik kon het niet vinden dus ik stel de vraag maar.

Ik ben bezig met een werkstuk over de huidige economie, maar ik snap een ding niet:

Waarom is het erg als het slecht gaat met de Amerikaanse economie?

We kunnen toch ook vanuit een ander land onze producten importeren?

Is hier al een topic over, laat het me dan gerust weten.

alvast bedankt.

Berichten: 597

Re: Amerikaanse economie

Het gaat hem niet zo zeer over de import vanuit de VS, maar wel over de export naar de VS.

Wanneer het slecht gaat met de economie in de VS en de consumptie in VS daalt, dan heeft dat een weerslag op onze uitvoer. Wij voeren minder uit -> onze verkopen dalen -> meer werkloosheid bij ons -> ...

Dit is slechts 1 van de vele factoren.
Voorheen bekend onder de gebruikersnaam "Fabrice Macours".

Berichten: 1.425

Re: Amerikaanse economie

Een andere invloed is dat als veel Amerikanen werkeloos worden en daardoor hun hypotheek- en andere kredietlasten niet meer kunnen betalen Nederlandse banken en verzekeraars die in dergelijke zaken belegd hebben verlies lijden
and theres nothing left worth knowing

And its time you should be going



While you see a chance take it

Berichten: 5

Re: Amerikaanse economie

oké dankjewel :D

Berichten: 4

Re: Amerikaanse economie

Vergeet ook niet dat veel Amerikaanse multinationals filialen in Europa bezitten. Wanneer het economisch slecht gaat en zo'n multinational moet gaan bezuinigen, zullen de Europese werknemers het eerste op de nominatielijst staan om wegbezuinigd te worden. Dat schept werkloosheid en werkloosheid is altijd slecht voor de economie. Het is daarom niet altijd handig om deels afhankelijk te zijn van een wereldmacht. Maargoed, Europa is er wel rijk door geworden. Onder een Russische economie was dat nooit gelukt.

Berichten: 1.425

Re: Amerikaanse economie

Ik denk niet dat het zo is dat multinationals bij saneringen deze met name doen in andere landen dan het thuisland. Ze zullen normaliter daar bezuinigen waar dit nodig is en het meeste oplevert. Het gevaar van protectionisme is o.a. dat bedrijven overheidssteun krijgen met daaraan verbonden de voorwaarde dat de saneringen niet in het thuisland plaatsvinden. Sarkozy heeft zich op dergelijke wijze geuit over de Franse autoindustrie. Obama heb ik nog niet op dergelijk openlijk protectionisme kunnen betrappen.
and theres nothing left worth knowing

And its time you should be going



While you see a chance take it

Berichten: 4

Re: Amerikaanse economie

Ik denk niet dat het zo is dat multinationals bij saneringen deze met name doen in andere landen dan het thuisland. Ze zullen normaliter daar bezuinigen waar dit nodig is en het meeste oplevert. Het gevaar van protectionisme is o.a. dat bedrijven overheidssteun krijgen met daaraan verbonden de voorwaarde dat de saneringen niet in het thuisland plaatsvinden. Sarkozy heeft zich op dergelijke wijze geuit over de Franse autoindustrie. Obama heb ik nog niet op dergelijk openlijk protectionisme kunnen betrappen.


Je hebt gelijk. Op dit moment ligt daar het gevaar: protectionisme. In economische tijden zoals deze is dat Europa's grootste vijand. Mocht het toch nog veel slechter worden dan dat het nu is (wat ik niet verwacht) liggen er heel wat banen op de tocht. Denk aan de autoindustrie etc. General Motors doet immers geen prachtige zaken nu.

Reageer